Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Det där är nog Langeggbahns dalstation... så man kommer väl ner från glaciären vid Sölden? Från Ötztaler gletscher?
Iofs ser det ut som att man kan komma ner den vägen från Gaislachkogl också (fast det där med långt upp i dalen i bakgrunden stämmer inte så väl med det)..

Det där är nog Langeggbahns dalstation... så man kommer väl ner från glaciären vid Sölden? Från Ötztaler gletscher?
Iofs ser det ut som att man kan komma ner den vägen från Gaislachkogl också (fast det där med långt upp i dalen i bakgrunden stämmer inte så väl med det)..
Det finns ingen glaciär som heter Ötztstaler Gletscher (bilvägen dit upp heter dock Ötztaler Gletscherstrasse), men din beskrivning i övrigt är ju helt korrekt.
Det är transportpisten som utgår från Rettenbachferner.

Din bild @fredw !

I dalen nedom pisten ses ett bergspass, vad heter det? Jag har ringat in ett sött litet kapell där nere som möjligen kan vara till hjälp.

1700054392399.jpeg

På 55 km avstånd och från 11.000 meters höjd, så ser även ett glaciärskidområde som Hintertuxer Gletscher med 10 liftar och 600 meters fallhöjd ut som en liten isklump.

Måste svida litet att lägga ut en sån bild med hundratals potentiella frågor i sig!? 😉 :) Tack för fin bild, en sån kan man titta på länge och fundera. Får hela tiden reflexer att zooma och snurra på den som på Google Earth/maps... :)

Ja tack, du kommer nog att få skämmas lite när du får svaret. Det är garanterat fler människor i världen som känner till ”denna lilla isklump”, än dina norska fjäll. 😁
Ja skulle garanterat åka mer ner till Alperna om de inte vore dubbelt så långt, de samma gäller i å för sig Japan å Kanada mm

Du menar kanske att man inte ofta talar franska och odlar vin i Skottland? Fast himlen är skotsk/göteborgsk. Nej förresten, men kan faktiskt se litet blått mellan molnen...

Måste svida litet att lägga ut en sån bild med hundratals potentiella frågor i sig!? 😉 :) Tack för fin bild, en sån kan man titta på länge och fundera. Får hela tiden reflexer att zooma och snurra på den som på Google Earth/maps... :)
Bilden hade mängder av landmärken och ledtrådar att använda för att identifiera Tuxer Gletscher.
- Inntal och Innsbruck syns.
- Salzachtal ända bort till Zell am See syns också.
- Großvenediger massivet framträder tydligt.
- Stubaital och dalen söderut mot Brennerpasset ser man i förgrunden.

Fanns många möjligheter att anstränga sig lite för att hitta svaret i stället för att bara svara ”en liten isklump”.

1. Veneto
2. Trentino-Südtirol
3. Canazei?

Helt korrekt! Det är Sella Ronda som passerar den regiongränsen dels där, dels på ett annat ställe.
Arabba och andra närliggande delar av Veneto hade en omröstning för att försöka ansluta sig till det mer välordnade Sydtyrolen (Alto Adige på italienska) men Sydtyrolen tackade nej… 😳

Ordet till Kalle!

Arabba och andra närliggande delar av Veneto hade en omröstning för att försöka ansluta sig till det mer välordnade Sydtyrolen (Alto Adige på italienska) men Sydtyrolen tackade nej… 😳
Att resa i Südtirol känns fastän det ligger i Italien som att resa i Österrike (Tirol). Det är samma språk (dialekt), folk och kultur. Små skillnader finns dock t ex att butikerna är betydligt mer välsorterade på Grappa. :)
…. och att kaffet är bättre! :coffee: (y)

Bilden hade mängder av landmärken och ledtrådar att använda för att identifiera Tuxer Gletscher.

Fanns många möjligheter att anstränga sig lite för att hitta svaret i stället för att bara svara ”en liten isklump”.
Jag är övertygad på att berg och glaciärer har namn även nere i Europa och att folk som besöker det frekvent och flyger över de områden känner igen det.
Jag har aldrig flugit över alperna än... Av många skäl och vissa av dom blir starkare och starkare.
Och vistats inte frekvent där av liknande skäl.

Ja allt är lätt när man kan det…..😜
Men för oss som inte kan det är det å andra sidan jättesvårt istället…..🫣

Jag är övertygad på att berg och glaciärer har namn även nere i Europa och att folk som besöker det frekvent och flyger över de områden känner igen det.
Jag har aldrig flugit över alperna än... Av många skäl och vissa av dom blir starkare och starkare.
Och vistats inte frekvent där av liknande skäl.
Jag har aldrig varit på de flesta av dina ställen i Norge, men när du lägger upp en bild på en bergsvy från en topp som du har turat upp på, så kan jag ofta ändå ta bildgåtan. Man får använda lite allmän geografikunskap, väderstrecksanalys i bilden, utseende på bergen kombinerat med digitala hjälpmedel och lite ansträngning.;)

Jag försöker alltid lägga upp bildgåtor som innehåller kännetecken som man kan använda för att leta sig fram till svaret.

Jag försöker alltid lägga upp bildgåtor som innehåller kännetecken som man kan använda för att leta sig fram till svaret.
Dåligt med det i min för en gångs skull... Men strösslar med ledtrådar istället. :)
Här kommer en till: skidområdet är det högst belägna i den kantonen. Liften jag söker är den högst belägna sittliften i systemet.

Snödjup

Tillbaka
Topp