Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ingen aning vad liften heter, men du är i alla fall i Laax…..
Lämnar till någon annan att söka rätt på liften. 😉
Välkommen till Kläppen i påsk! Skattefritt om du bara stannar i en vecka!!! 😜

Jag tror t.o.m. att jag var in på Riders och kollade boende när jag var där och åkte. Men blev inte imponerad av skidåkningen…
Men jag kanske åkte i fel delar av systemet.🤔

Klart det duger här. 😄 Men allt hetare somrar är mindre kul, veckovis med ganska hög luftfuktighet och 30+ C kan vara ganska ansträngande utan luftkonditionering.🥵 Finns inga intressant orter som ligger högt nog här i närheten (Andermatt har såna trafikproblem att det tyvärr går bort). Davos var ju länge på listan, men lite för stor skattesmäll där. Wallis går helt bort pga skatten, ännu värre än Davos. :LOL:
Sen skulle jag säga att Graubünden har fler möjligheter för varierat vandrande, turande och även fler tillräckligt intressanta skidområden relativt nära varandra. Centralschweiz fint, men väldigt mycket tvärbranta berg. Och Titlis-bahnen imponerar dessvärre inte på senare år...

Jag googlade på ”i-landsproblem” och Kalles text dök upp… 🫣😂

Va!!!
Heter liften Crap sogn gion????🤔
Jäkligt märkligt namn i sånt fall….
Alla rätt! Liften från Laax Murschetg till Crap Sogn Gion och vidare till Crap Masegn. Håller även med om åkningen, rätt ointressant och väldigt sydvänt. Så Crap passar bra. Var inte uppe den här gången, passerade bara förbi.

Turen till Kläppen och @Hawk100

Då tar vi en bild från här om veckan…..
Vilken skidort hittar man den här bergbanan i? Gissning belönas med ledtråd eller kanske t.o.m. en ny bild….
Potatisen är bänkad tyvärr.
1711432415368.jpeg

Ah, du firar påsk i Trillevallen!
Då borde högsta toppen vara Stor Anahögen som är jämnhög med Åreskutan (men frågan är om man ser Anaris eller om det är Hottögsfjället som "skymmer" sikten..?)

Ah, du firar påsk i Trillevallen!
Då borde högsta toppen vara Stor Anahögen som är jämnhög med Åreskutan (men frågan är om man ser Anaris eller om det är Hottögsfjället som "skymmer" sikten..?)
Rätt, det är Trilevallen och Stor Anahögen är det man ser längst till höger genom träden. HYottögsfjället är det man ser i mitten. Västerfjället vid Bydalen till vänster.
Men tyvärr är jag inte där nu...

oh, sorry, har ju glömt bort att det var jag som chefar tråden :oops:

Hochzeiger - Jerzens är inte långt ifrån - men inte rätt!

enligt @STORPOTATEN hittar man Österrikes bästa skogsåkning här! (kanske ett vanligt år då snögränsen är lägre)

Ok, har letat lite bland bilder, fotar för sällan.
Här kommer en vy som antagligen väldigt många sett.

Vad heter den runda toppen med inbjudande snöfält till vänster i bilden?
(inte den lägre allra längst till vänster)
topp.png

Var är bilden tagen? Och för bergsspanare en bonusfråga: vad heter högsta toppen i bilden?
IMG_6477.png

Edit: lite mindre beskuren, kanske hjälper.

Senast ändrad:
Helt rätt! Det gick snabbt!

Även om det var ganska många år sedan vi gjorde det (som framgår om man tittar på laggen som inte riktigt är "årets modell"), minns jag det fortfarande som ett av de finaste.
Rent flax! 😅 Tog fram kartan och snubblade på något jag tyckte kunde stämma...
Här stod jag också på en topp, lite mindre slit att ta sig dit. ;) Vad heter toppen?
IMG_6496.JPG

Ledtråd: var lite dålig sikt, men så här ska panoramat åt andra hållet se ut påstår de.
1711726050026.jpeg

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp