Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ok tackar även fast jag missade att läsa frågan ordentligt ;) Blir premiär i den här tråden och passar väl bra då flyttlasset gick söderut ner till bergen för några veckor sedan och jag var ute på en cykeltur efter jobbet i torsdags. Frågan är vilken är dalen som syns i bilden (tjuvkika inte på skylten om det nu går att läsa!!)?

IMG_1067.JPG

Jag tycker att den höga toppen till höger ser ut som Weisshorn när man ser det från Grächen hållet, och då borde det vara Mattertal?
Det stämmer! Fotot taget på vägen ner från Moosalp till Stalden. Man ser den lite lustiga skidbacken i Grächen på vänster sida som ligger precis på kanten av berget mot Saastal.

Inget dåligt ställe att ha hittat ett nytt jobb på må jag säga! (y)

Ny bildgåta:
Här står jag vid en toppstation, vad heter den?

1721505664372.png

Inget dåligt ställe att ha hittat ett nytt jobb på må jag säga! (y)
Ja det är verkligen toppen hittills! Turligt nog finns det ett företag i Visp som just nu expanderar och söker massa arbetskraft inom det område jag har utbildning och erfarenhet i vilket gett den trevliga möjligheten att kombinera nytta med nöje.

Alright! Då slänger jag in denna. Relativt enkel tror jag...
Vad heter toppen som syns på det (enligt mig) Ahlgrens Bilar-liknande berget?
69936096131__4130EC9C-D02A-4DC1-9D7D-49379813A294.fullsizerender.jpeg

Då tar vi ett lite lägre ”sommarberg” istället…
Vad heter knölen som syns lite till vänster om mitten av bilden?
IMG_4118.jpeg

Är du kvar i Skåneland?🟨🟥

Har du fått förlängt visum? ;)

Vad kan den där knudan heta då? Stenshuvud sett norrifrån?:unsure:

EDIT: Hur var vintage-cremanten från Borrby?
Ja, visst är det Stenshuvud från Haväng, idag….👍
Din tur @PisteCarver
När det gäller bubblet från Skåne så är det tyvärr mer en rolig grej än gott och/eller prisvärt. 🥴
Men jag vill ändå rekommendera en vinprovning på någon av vingårdarna på Österlen om ni får chansen. Kul sätt att få testa utbudet och även att få lära dig en del om vinodling och vintillverkning i mindre skala!👍
Vill man få testa ett större utbud av svenska viner så är nog vinfestivalen på Skepparps vingård nästa helg att rekommendera.
(Sorry för off-topic…!!)

Fortsätter nästan på temat då. ;) Men söker namn på toppen jag stod på. Som ledtråd gömmer sig en toppstation någonstans i molnen.
För de som varit med länge, bonusfråga: varför har den här toppen varit på min lista ett tag? Har alltså med tråden att göra…
1721669043705.jpeg

Ser ut som ett trevligt skidområde. Lätt att ta sig över dit från Turin?
Mycket trevligt, framför allt runt Crey du Quart och Setaz des Pres.
Med bil går det ju relativt snabbt och smidigt, dryga två timmar ungefär. Men enligt andra trådar på FR är det ju tåg som gäller, och då blir det lite knepigare. Åtminstone just nu. Det finns ju faktiskt en tåglinje mellan Turin och Chambery som går genom Frejus-tunneln som förbinder Susa-dalen med Maurienne-dalen, men för tillfället är den inte aktiv då man reparerar tunneln efter tidigare ras.

Vi är dock alltjämt bilburna, vilket är mer eller mindre ett måste då vi gillar att ta oss till olika skidorter under samma vecka, och skall vi åka kommunalt då.....så blir det alldeles för omständligt och tidsödande.

Snödjup

Tillbaka
Topp