Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Det är synnerligen likt det här lilla trevliga stället vi besökte 2021, Wildkogel. Så jag slår väl till på det då. ;)
Litet, trevligt och fina backar, jag gillade det. (y)

1728505606659.png

Jaha, inte då som den italienska skidorten med liknande namn som ligger i närheten av Oulx?

Så här innan snön faller alltför djupt så tänkte jag avsluta the "silly season" med denna bild, som föreställer denna stads fulaste fontän (enligt lokalbefolkningen). Och där finns många fontäner.
Vilken stad, och vad heter fontänen?

1728556649375.png

Så här innan snön faller alltför djupt så tänkte jag avsluta the "silly season" med denna bild, som föreställer denna stads fulaste fontän (enligt lokalbefolkningen). Och där finns många fontäner.
Vilken stad, och vad heter fontänen?

Visa bilaga 34058
Usch då, det där ser inte alls bra ut. Han verkar ha blivit brutalt helgrillad, med undantag av huvudet. 😦

Usch då, det där ser inte alls bra ut. Han verkar ha blivit brutalt helgrillad, med undantag av huvudet. 😦

Nja men han har nog varit med om hel del och det är faktiskt ingen människa utan en satyr (till hälften människa och till hälften bock). Statyn lär föreställa Silenos, den äldsta satyren i den grekiska mytologin. Supandets och fylleriets gud. Han var Dionysos fosterfar.

Kanske borde postat honom i afterski-tråden istället? :LOL: Silenos lär vara kopplad till "musical creativity, prophetic ecstasy, drunken joy, drunken dances and gestures"

Den där kommer jag ihåg från när jag var yngre och var i Rom med familjen. Namnet var jag dock tvungen att söka reda på, så om det gills även om jag semifuskar med Babuino/Babianen kan jag återkomma med något bildigt ikväll.

Den där kommer jag ihåg från när jag var yngre och var i Rom med familjen. Namnet var jag dock tvungen att söka reda på, så om det gills även om jag semifuskar med Babuino/Babianen kan jag återkomma med något bildigt ikväll.

Snyggt! Fontana del Babuino, även kallad Il Babuino (babianen) nära spanska trappan i Rom. Turen går till... nordnorge?

Några ledtrådar till:
På grund av färjans avgångstider blev det sen start, den första bilden är tagen ungefär mitt på dagen. Se också svaret til davoorama.
Ser ganska högt ut. Gissar på Lyngen någonstans, kanske kring Holmbukktind?
Holmbukktind med omnejd är för lång anmarsch för vi skulle orka det så här tidigt på säsongen (kanske ffa för att det blir lång utmarsch) ;)

Som en sidonotis är det helt fruktansvärda tillstånd på alla glaciärer här uppe efter den extremt varma och torra sommaren, fruktansvärt mycket tillbakadragning, och massor med nya (stora) sprickor och seracer som uppstått. Jag skulle inte bli förvånad om vi får en säsong med en del glaciärolyckor eftersom folk här uppe generellt är vana vid väldigt snälla och beskedna glaciärer som man bara kan traska runt på utan att tänka sig allt för mycket om.

Gissar friskt här och drar till med Store Lakselvtinden och Tomastinden och då att rännan skulle kunna vara Tomas Couloir.

Med tanke på veckodagen kanske Grandmaster-PC har mer än snöbilder på gång..? Bettan i receptionen har redan dragit igång men PCs videos brukar ha betydligt högre party-poäng!

friday-feeling-dance.gif

Senast ändrad:
Det är väl fan, jag som trodde du höll dig till att veta allt i Alperna! ;) Stafettpinnen går (i vanlig ordning) över till PisteCarver!
Ha ha, jag riktade den låånga kikaren norrut!🏔️🔭😉

Mycket jobb och möten just nu, ni får ha tålamod till senare delen av eftermiddagen, så ska jag försöka att hitta både bildgåta och Funky Friday!:)

Det är lite sommarfeeling i Skåne idag, så jag kör vidare på strandtemat från min förra bildgåta.
Medan ni studerar bilderna och funderar på svaret så kan ni lyssna på den sköna låten "Funky Beach" av Five Corners & Natty Rico. Det är ju "Funky Friday" och jag hoppas på att få godkänt av @Hawk100 även på den här musiken. 😉
Första bilden är ena änden på en lång och i regionen välkänd strand. Lyxiga villor med strandnära läge fanns det.
Videosnutten visar stranden i motsatt riktning.
Och som vanligt belönas gissning med ledtråd.
Vad heter stranden?
EDIT: Jag skulle nog även vilja påstå att det är en internationellt ganska känd strand, som kvalar in på topplistor.
1728654849523.png

Senast ändrad:
Inväntar Hawkens dom men Wallander ger under tiden 12 poäng för både musiken och stranden. En av mina söner kallade min musiksmak för "saxofonmusik" litet nedlåtande, men jag tog det som en komplimang.

Tillbaka
Topp