Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ja, det är Bellecôte (3417 möh) och således La Plange på andra sidan. Taget från Tignes, mycket riktigt. Smått förvånad att du behövde tre chanser för att hitta rätt som väl har just La Plange som favoritort! Men till slut så! 😄

@STORPOTATEN tar nattpasset denna fredagskväll!
Framför allt sjukligt pinsamt att man blandar ihop Pourri med Bellecote, även om man oftast ser bergen från andra sidan. Får lägga ned detta.... :censored:

Jaja, det är ju Funky Friday och då blir det King Kong!

Och så tar vi ett berg som uppenbarligen är högre än månen, vad heter berget?
1737150946271.webp

Jag kan ha haft med bilden tidigare men var står jag nu? Vi fortsätter lyssna på @Kalle_Luzern rock hittade inget bra.

Bilagor

• Screenshot_20250118-203948_Instagram-01.webp
    Screenshot_20250118-203948_Instagram-01.webp
    319.3 KB · Besök: 106
Då blir det bergsspaning.
Markera högsta bergsstoppen i bilden.
Specialregel: Om Potätan, Schweiz-Kalle eller fredw kommer med svar så ska även bergstoppen namnges, och det ska svaras rätt på en följdfråga. ☝️😁;)
1737377304146.webp

Tackar! :) Är ganska bra på att känna igen just Mt Blanc.

Så till bonusfrågorna. Hmm, kan det vara följande?

1. Mt Blanc är mycket längre bort än övriga bergstoppar i bild. Det är väl den största anledningen gissar jag.
2. Det stora mellanliggande avståndet gör kanske att jordens form spelar roll, dvs. att böjningen gör att avstånd länge bort är "lägre ner" i horisonten. Dock mycket osäker på denna.

Ny bild kommer strax!

Tackar! :) Är ganska bra på att känna igen just Mt Blanc.

Så till bonusfrågorna. Hmm, kan det vara följande?

1. Mt Blanc är mycket längre bort än övriga bergstoppar i bild. Det är väl den största anledningen gissar jag.
2. Det stora mellanliggande avståndet gör kanske att jordens form spelar roll, dvs. att böjningen gör att avstånd länge bort är "lägre ner" i horisonten. Dock mycket osäker på denna.

Ny bild kommer strax!
Snyggt där!
Avståndet till Mont Blanc i den här bilden är fantastiska 140 km, och det skiljer 1,26 latitudgrader vilker naturligtvis påverkar jordkrökningen och ”sänker” Mont Blanc.
En annan anledning är att jag står på drygt 2700 möh vilket siktlinjemässigt inte når upp till topparna i förgrunden.

Med beröm godkänt för nästa bild! 👍

Intressant det där med jordkrökningen. Om man står vid en havsstrand kan det vara bra att veta att horisonten ligger mindre än 5 km bort.
Enkelt att räkna ut mha pythagoras. Som sen kan förenklas till:
s= 3.57 x sqrt(h). H är höjden ens ögon befinner sig på i m och s är avståndet till horisonten i km...

Senast ändrad:
Inte för @STORPOTATEN , han är 195cm lång!☝️
Hur mycket längre kan han se jmf med en normallång person, @fredw?:unsure:;)

Det beror på vad du menar med normallång! ;) När du bestämt dig för det så kan du fylla i fabians formel två gånger och subtrahera resultaten, eller så får du gå till denna sida och fördjupa dig.

Det visar sig att det finns en tredje faktor som kan påverka svaret till PCs tidigare fråga, nämligen refraktion. Siktlinjen böjs av atmosfären. Lägg därtill inversionslager där ljuset studsar, som gör att man i teorin kan se hur långt som helst trots att jorden kröker sig (t.ex. hägringar).

Senast ändrad:
Smått olikt ändå för att vara St Anton, med Galzig och Osthangbahn/Zammermoosbahn.
St Anton är korrekt! Likaså lifterna tror jag. Tror även att man kan skymta Tanzbödenbahn längst till höger i bild. Och jag gissar att man även ser i vart fall en stolpe till Vallugabahn. Många liftar i samma område minst sagt.

Bollen vidare till @STORPOTATEN

Tillbaka
Topp