Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

fint snö ni hade där.

På vilken topp står vi här nu då? Liten ledtråd: Om ingen har löst det ikväll kommer en bild tagen lite mer åt vänster som kommer göra det mycket enklare...
1.webp

Augunshaug?
(man ser i alla fall Gaustatoppen så du bör vara i Norefjell)
Yes, så är det. PC's gissning är ju också Norefjell, typ. Hade Högevard är lite mer till höger än första bilden.
Fin liten topptur upp dit. Man kan få 400 fhm ner åt SV, eller (som vi gjorde och spm var riktigt bra) drygt 300 fhm fin åkning mot O.

Nope. Fel land.

Förtydligande: Det är bara den här toppstationen och en annan gammal lift som inte är i drift längre. Resten av systemet finns kvar och moderniserat.

Edit: Kom på att det faktiskt är två liftar till som har försvunnit sen bilden togs, men å andra sidan så har det tillkommit andra på andra ställen.

Senast ändrad:
Storspanaren slår till igen 👍
Helt rätt.
Bara varit i Alagna en gång, maken till skuggig by får man leta efter...:LOL:
Freeride paradise som de kallar sig.....stämde verkligen inte när jag var där. Väldigt lite snö, och den snö som var hade samma konsistens som golvet i ett parkeringsgarage.

På tal om Freeride. Vid det röda krysset går en kabin upp. Och vid det blå (ungefär) går en klassisk offpist-repa ned i grytan. Vad heter den sistnämnda?
1741812239267.webp

Senast ändrad:
Bara varit i Alagna en gång, maken till skuggig by får man leta efter...:LOL:
Freeride paradise som de kallar sig.....stämde verkligen inte när jag var där. Väldigt lite snö, och den snö som var hade samma konsistens som golvet i ett parkeringsgarage.
Nej det är inget ställe för afterski på en solig terass.
Man skall nog ha lite tur för att få bra förhållanden där eller åka på prognos. Jag har varit där totalt 7 veckor och haft bra förhållanden alla gånger förutom under en 2-veckors tripp när det var en dålig bas med mycket sten och mest bristande kartong. Men det gick att hitta hyfsad åkning då också. Har alltid åkt i januari.
Tyvärr blev området drastiskt sämre när toppkabinen och korgliften i Balma stängde. Det försämrade tillgängligheten till många bra åk. Har bara varit där en gång sen dess och den gången var det mycket mer folk också så det blev en del liftköer. Något som var ganska ovanligt på den gamla goda tiden.

Eftersom vi är i Frankrike så gissar jag på att vi ser La montagne Dachstein och freeride nerfarten kanske är La route Edelgriess?

EDIT: I den här regionen dricker fransmännen Almdudler, klär sig i Lederhosen och gillar ompa ompa musik på afterskin.☝️

Senast ändrad:
Eftersom vi är i Frankrike så gissar jag på att vi ser La montagne Dachstein och freeride nerfarten kanske är La route Edelgriess?

EDIT: I den här regionen dricker fransmännen Almdudler, klär sig i Lederhosen och gillar ompa ompa musik på afterskin.☝️
Ca tusen meter lägre än La Meije, men likväl ett imponerande berg det där Dachstein. Och turen heter förstås Edelgrieß, vilket verkar vara en synnerligen trevlig tur med en intressant anmarsch. Får bli av till nästa vinter va?

Blir det mer Funky nu @PisteCarver ?

Usch, den där "ädelgrisen" ser inte alls trevlig ut.:(

Vid vilken liftstation är den här bilden tagen?
1741951592396.webp

Eftersom jag efter de senaste turerna till Italien och Frankrike, längtar tillbaka till Österrike och den sköna stämningen där, så bjuder jag inte på något funky idag, utan på Anton aus Tirol med DJ Ötzi:

Usch, den där "ädelgrisen" ser inte alls trevlig ut.:(

Vid vilken liftstation är den här bilden tagen?
Visa bilaga 38319

Eftersom jag efter de senaste turerna till Italien och Frankrike, längtar tillbaka till Österrike och den sköna stämningen där, så bjuder jag inte på något funky idag, utan på Anton aus Tirol med DJ Ötzi:
Är det inte i Zermatt? Kan vara Riffelberg?

Zermatt?
Nä…. den där spissen är Storsylen och bilden är tagen vid Storulvåns fjällstation.;)

Ja, från Riffelberg är bilden tagen och Matterhorn är och förblir det vackraste berget i Alperna.🏔️:)

Din bild @kappakomplett !
Tyckte jag kände igen berget! En bit ovanför Riffelberg ligger Igloo-bar där man har den bästa utsikten över alla 4000-topparna. Nu en enkel gåta innan dödsmetallen tar över här. Vilken station är det här:

Bilagor

• IMG_3326.webp
    IMG_3326.webp
    647.1 KB · Besök: 49

Snödjup

Tillbaka
Topp