Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Hmmm måste nog kolla upp det! Det bor 10 miljoner med italienskt ursprung bara i Sao Paolo i Brasilien… fast alla kanske inte talar italienska.
Av knappt 12 miljoner totalt? 😲 Otroligt att de har portugisiska som officiellt språk då (enligt wiki den största portugisiskspråkiga staden i världen).
För att specificera, största med italienska som officiellt språk.

Vad heter liften?
IMG_2780.webp

Den där platta glaciären känner jag ju igen, så du bör vara i Courchevel. Fast där vimlar det av liftar å andra sidan. Slår till på Roc Merlet?

Av knappt 12 miljoner totalt? 😲 Otroligt att de har portugisiska som officiellt språk då (enligt wiki den största portugisiskspråkiga staden i världen).
För att specificera, största med italienska som officiellt språk.

Kanske min siffra (10 miljoner med italienskt ursprung) gällde delstaten Sao Paolo som har 45 miljoner invånare. Förvånande (även för mig), men kanske inte otroligt. En annan uppgift nämner att staden Sao Paolo har 6 miljoner invånare med italienskt ursprung, vilket endast överträffas av Rom.

Sao Paolo är ju en smältdegel... Brukade också räknas som Sveriges näst största industristad (efter Göteborg, pga SKF).

I området mellan Sao Paolo och Buenos Aires bor det typ 50 miljoner människor med italienskt ursprung (vet inte hur man har definierat det). Många i dessa regioner talar varianter på portugisiska och spanska med många italienska ord. Det finns små städer i södra Brasilien där över 90% av befolkningen har italienskt ursprung. Fler i Argentina har italienskt än spanskt ursprung, liksom nästan hälften av Uruguays befolkning, även om spanska av andra historiska skäl är det officiella språket där.

Sorry för OT, men man blir ju litet geografi-nörd i denna tråd om man inte redan är det... :) Nu till potatis-bilden.

Senast ändrad:
Ingenbohl var alltså namnet på Kalles by.
Vad heter den här byn där man hittar det här bedagade ski- in hotellet?

Bilagor

• IMG_1260.webp
    IMG_1260.webp
    137 KB · Besök: 70
Och här är vyn från andra hållet….

(Klart jag inte kunde rätta svaret på Kalles fråga….. Jag har ju varit där!!! 🥴)
Med din track record av besökta skidorter är det ett under att du ibland ändå får in ett rätt svar… 😩😂 Kanske finns det en ”gissa bilden” i något forum som du inte alls är intresserad av? 😉

Med din track record av besökta skidorter är det ett under att du ibland ändå får in ett rätt svar… 😩😂 Kanske finns det en ”gissa bilden” i något forum som du inte alls är intresserad av? 😉
Nja, nog finns det många fler skidorter än de dryg 150 jag besökt (hittills!)….. Så jag ger inte upp den här tråden ännu….😉

Jag tolkar tummen upp från e18 som att min gissning var rätt så här kommer en ny bild.
I vilket skidområde är den tagen?
1743159338891.webp

Tillbaka
Topp