Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Helt rätt, kör på!

Det var en rätt lång långfredag med 25 km och 2500 m om jag inte minns fel, men det var det värt.
Kan tänka mig det var långt. Cyklade fram till foten och besteg sedan toppen, nu i somras. Tyckte det var långt... 🙄

Var är vi på denna bild?
1000011679.webp

Ledtråd;
Vad alla inte vet är att @STORPOTATEN även är en alp-conquistador, och här har han satt sitt ”footprint” åt eftervärlden.🏔️
Hmmm, jag tror snarare det var du som satte "min footprint" där... 😄

Anyways, den är ju hyfsat inbördes den här så jag gissar på att toppen heter "Kartoffelkopf", och enligt gåtmästaren här döpt efter Storpotaten. 😇

Hmmm, jag tror snarare det var du som satte "min footprint" där... 😄

Anyways, den är ju hyfsat inbördes den här så jag gissar på att toppen heter "Kartoffelkopf", och enligt gåtmästaren här döpt efter Storpotaten. 😇
Javisst är det Österrikes (okända) fjärde högsta berg med 3657 möh, och döpt till ”Kartoffelkopf” efter @STORPOTATEN . På nästa bild syns det i all sin prakt bredvid sin storebror Wildspitze 3768 möh.
1745063062150.webp

Över Italien ligger molnen tjocka idag:
1745063127422.webp

Och i Österrike regerar ”der Kaiser”☀️:
1745063287951.webp

Ja, jösses vad här är fint idag.
Samtliga bilder ovan tagna från Hinterer Brunnenkogel 3440 möh.

Din bild @STORPOTATEN !

Senast ändrad:
Hello,
Thank you for your guess! I'm currently Out Of Office having a couple of ridiculously expensive beers (11.90 eur). Be right back! 👍

Best Regards
Le Grand Pommes de Terre
Är det den där 14% imperial stout som tom jag tyckte var för dyr i Zürich för ett tag sen, trots över 4,5 i snittbetyg på Untappd med över 1000 reviews? 🍻 😲

Ok! Vi satt på La Zerotta några ggr. Just nu bråkar vi om det var Bombardino eller Spritz vi fikade på… 😆

En lätt! Jag vill nästan säga som barnen när de berättar en gåta - ”Ni som kan svaret får inte svara!” 🤪😂 Nej alla får svara. Här finns litet för alla. Röd pist, svart pist, puckel, skog, pistnära offpist (dock ngt uppkörd…)

Vad heter berget som skymtar till höger i bilden?

Senast ändrad:
Nu blev det rätt!

Visa bilaga 8278

På 60-talet byggdes här (i ryggen bakom kameran, där det nu är skog) en backhopparbacke.
1970 kom en skidlift och nedfarter till. En "slalombacke" och en "störtloppsbacke". Tyvärr verkar den ha stängt ned efter att ha stämplats som "mycket farlig för vintersport" eftersom backen slutar vid en liten sjö (Trekanten) med svag is.
Enda som är kvar som man kan se idag är betongfundament från lift och strålkastare. Jag tror att man kanske kan se den gamla skidhopparbacken gömma sig i den nu snåriga skogen.

Precis som alla andra (?) skidbackar i Stockholm så ryktas Stenmark ha åkt här. Det kan jag inte hitta belägg för, så bjuder istället på lånad bild på Blommensbergsbacken i strålkastarljus från tidigt 70-tal:
Visa bilaga 8281
Ja det stämmer. Jag var där med kamrater. Bodde i Mälarhöjden och halva klassen tågade dit en kväll. Tidigt 70-tal. Någon slags uppvisningstävling. Minns också Gustavo Thöni och andra storheter var där samtidigt.

Senast ändrad:
Har en känsla av att jag gissat på (nästan?) exakt samma bild en gång tidigare i tråden? Det kändes väldigt bekant i alla fall, bilden tagen från Saslonch-hytten tror jag?

Ja du har gissat på Sassolungo förut men förra bilden var nog äldre, från en helt annan riktning en bra bit bort.

Snödjup

Tillbaka
Topp