Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kan det vara Punta Jolanda?
Men vad som skulle vara speciellt.. höjden över marken?
Nu börjar du närma dig men det är inte den liften jag tänker på.
20250219_103930468.webp

Limone har åxå en sån dar gammal sittlift som går upp från två håll.
Lite festligt (även om den är långsam precis som liften i Champoluc)

Ja, precis. Vid Maschenkamm dit tre liftar kommer upp. ”Röken” låg alltså över Walensee, inte Genfersee som i låten.

Mer rock nu @STORPOTATEN
Den är ståtlig den där kammen!
Lite mer jordnära på förmiddagsturen idag. Varför stannade jag till just här?
1762603753615.webp

Och här kommer lite lättsmält lördagsrock!

Du såg lekande öringar?
Precis! Eller ja, jag hoppades få se lekande havsöring i Åvaån som vi ser på bilden. Men det fick jag inte. Nästa gång.

Citat;
"Åvaån är ett viktigt lekvatten för havsöring i Stockholmsområdet, men har drabbats av allvarliga problem. En torrläggning 2019 förstörde en stor del av öringstammen, och sedan dess har invasiva signalkräftor utgjort ett stort hot genom att äta rom och småttingar. Just nu pågår arbete för att minska kräftpopulationen för att skydda havsöringen. Det är fiskeförbud i hela Åvaån samt vid utloppet i Åvaviken. "

Nu blir det väl finsk punk va @KaitsuH ?

Precis! Eller ja, jag hoppades få se lekande havsöring i Åvaån som vi ser på bilden. Men det fick jag inte. Nästa gång.

Citat;
"Åvaån är ett viktigt lekvatten för havsöring i Stockholmsområdet, men har drabbats av allvarliga problem. En torrläggning 2019 förstörde en stor del av öringstammen, och sedan dess har invasiva signalkräftor utgjort ett stort hot genom att äta rom och småttingar. Just nu pågår arbete för att minska kräftpopulationen för att skydda havsöringen. Det är fiskeförbud i hela Åvaån samt vid utloppet i Åvaviken. "

Nu blir det väl finsk punk va @KaitsuH ?
Här börjar öringleken bli över, men, sik har inte ännu kommit till forsen. Konstigt. Kom just hem, fick bara en abborre.

Helt rätt! Jag glömde musiken. Här är litet gamla finska folkmusik, spelat i Stockholm på 70-talet.

Hurriganes snackades det mycket om på mina skolgårdar på Hisingen, kanske eftersom många av mina klasskamrater hette Pasi, Timo, Minna, Hannu… Plus Snowstorm från Hisingen förstås.

Din film får mig att tänka på The Strangers som tydligen uppträtt på samma plats varje söndag i 35 år! 😆

Ok en dubbelfråga… bild 1 är tagen av mig nyss, bild 2 är klippt från en musikvideo från förra årtusendet.
Samma vy fast jag var litet längre bort från centrum. Och det har tillkommit en hel del byggnader.

1. Vilken stad?
2. Vilken musikvideo (låt och artist)?

1762629620006.webp

1762629677551.webp

Snödjup

Tillbaka
Topp