Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

IMG_6925.webp

Vad heter pisten?

I Alperna kategoriseras en svart pist av en nerfart som har en maximal lutning på mer än 40%,vilket motsvarar 22 grader. Det ska tydligen vara en gemensam norm för Alperna även om min subjektiva uppfattning är att en svart pist i Italien inte alltid är lika svart som i Österrike eller Schweiz.
Den här italienska pisten är dock definitivt svart, jag fick den till 28 grader på gradskivan.
Vad heter pisten?
1772034293338.webp

Paradiso? Fint åk! Som är en del av Alpernas längsta åk från toppen av glaciären till dalen mellan tonale och Ponte di legno.
Pista Paradiso, helt korrekt.
Och startar man uppifrån toppstationen på Presena och åker ända ner till Sozzine liften i Ponte di Legno, så blir det 1700 fhm i ett svep.

Tillbaka till dig igen @FMP !

Vilket år?
Kanske var vi där samtidigt.
Kanske! 2023; Åkning ner till Tuxer Fernerhaus men rejält blött i nedersta delen. Kändes som det var på upphällningen med sommaråkning då, och har väl sen dess bara blivit sämre även om de kämpar på.

Om jag minns rätt har jag sett flertalet sommarbilder från dig på Hintertux, även längre tillbaka i tiden? I så fall är du ju väl insatt i utvecklingen.

Senast ändrad:
Kanske! 2023; Åkning ner till Tuxer Fernerhaus men rejält blött i nedersta delen. Kändes som det var på upphällningen med sommaråkning då, och har väl sen dess bara blivit sämre även om de kämpar på.

Om jag minns rätt har jag sett flertalet sommarbilder från dig på Hintertux, även längre tillbaka i tiden? I så fall är du ju väl insatt i utvecklingen.
Senaste året jag var där var 2022 och det var ett skitår på Hintertux.
Så här såg det ut den 30 juni:
1772130638846.webp

År 2021 var mycket bättre, då fick vi 30 cm sommarpuder den 2 juli och glaciären var helt täckt av snö. Det blev lite offpist-smöråkning vid sidan av Olperer.
1772130934649.webp

Så här såg det ut från Tuxer Fernerhaus den 30 juni katastrofåret 2022:
1772131261764.webp

Samma vy den 3 juli 2014:
Nästan all den isen är borta nu.
1772131068021.webp

I början av 90-talet täckte glaciären all sten ända ner till Tuxer Fernerhaus.

I början av juli 2024 åkte jag sommarskidor på Folgefonna, nu är den också "kaputt".

Lördag. I brist på modiga bildgissare rullar vi igång hårdrocken. Denna gång en "Battle Hymn" för att ingjuta det nödvändiga modet i denna tråd.

Snödjup

Tillbaka
Topp