Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Ja, det vore toppen! Jag hittade en sådan som jag delade förut som handlade om tidiga modeller som stämde väl. Jag är genuint intresserad av hur väl modellerna stämmer om tipping points har slagit in etc. Tänkte att du satt inne på något. Inser att jag inte ska söka dessa svar på ett skidforum. ;-)

Om man ska göra en sådan studie på bästa sätt så bör den göras prospektivt. Det går i efterhand alltid att hitta någon eller några förutsägelser som "slog in". Lite som att bläddra i bibeln, bondepraktikan eller bland Nostradamus profetior, där finns ju mycket som "stämmer" och "slagit in". Nu jämför jag inte dem med klimatforskningens resultat, utan bara påpekar att det finns gott om fällor med utvärdering. Vi måste i förväg veta vilken studie/modell vi kan lita på.

Vad gäller just tipping points så är de väl tyvärr per definition svåra att förutse.

Dock stickspår för min del. Jag tror/befarar att klimatmodellerna stämmer hyggligt, med svårbedömd osäkerhet, men anser inte att därav följer självklart hur vi bäst bör/kan bete oss.

Jag tror också vi behöver en industriell storskalig livsmedelsproduktion men som är bättre än idag och med mindre animalisk produktion. Befolkningstillväxten bidrar ju helt klart till koldioxidutsläppen. Men den mattas av. Vi är runt 8 miljarder idag och det kommer att stiga till 10,4 till 2080 enligt FN:s prognos och sedan ligga ganska still.
Blandar du ihop mig med någon annan? Vad menar du att jag har sagt?
Du pratar om befolkningstillväxt som ökar CO2?

Men högre levnadsstandard ökar också CO2?
Men det nämner du inte i dina svar, varför?

Om man ska göra en sådan studie på bästa sätt så bör den göras prospektivt.

Ett sidospår, sorry. Men en sådan studie behöver inte nödvändigtvis göras prospektivt utan det är ju intressant hur pass väl allmänt accepterade modeller (t.ex. de som är publicerade i välmeriterade vetenskapliga tidsskrifter) har predicerat global uppvärmning. Den studien som jag refererade tog med alla studier som uppfyllde några enkla kriterier (mer än ett årtal mm). Ingen cherry picking där.

Du pratar om befolkningstillväxt som ökar CO2?

Men högre levnadsstandard ökar också CO2?
Men det nämner du inte i dina svar, varför?

Ok, det är relevant. Det är också relevant att befolkningstillväxten avtar genom att det föds färre barn per kvinna i världen.

Att "göra det som behövs" är ju tyvärr så urvattnat att det inte går att ta ställning till. Vad ska vi göra åt brottsligheten? "Det som behövs." Jaha?
Ok, så du vill lägga enorma resurser på att stoppa uppvärmningen men du funderar på vilka åtgärder som behövs? På systemnivå handlar det om omställningar i energisektorn, industrin, transporter, markanvändning, byggnader och städer m fl.
Såklart är det en utmaning att göra allt detta. En enorm utmaning. Men det finns ju inte så mycket alternativ? För vi har ju båda konstaterat att reaktiva åtgärder inte är tillräckligt.
Du kanske ser många problem med ovanstående, men kan du se några lösningar?

På individnivå minns du säkert mina tidigare punkter från tråden;
Minska konsumtionen
Återanvända
Återvinna
Åka kollektivt och undvika flyg
Äta vegetariskt
Investera klimatsmart.
Rösta för klimatet.
Engagera i sig i föreningar och intresseorganisationer.

Diskuterade elbil med en motorintresserad tidigare elev idag, ”vafaan, hur ska du kunna varva motorn och k*ta upp brudarna med en sån?
Jag tar med dom visdomsorden att tänka på om jag någon gång blir singel och funderar på att köpa elbil.
Och ja, den tidigare eleven kör 245 GLT.

Tycker iofs det är hyggligt sexigt med den tysta elastiska accelerationen i en elbil! Fast det gäller att komma ihåg att dra ut sladden först.

Ok, så du vill lägga enorma resurser på att stoppa uppvärmningen men du funderar på vilka åtgärder som behövs? På systemnivå handlar det om omställningar i energisektorn, industrin, transporter, markanvändning, byggnader och städer m fl.
Såklart är det en utmaning att göra allt detta. En enorm utmaning. Men det finns ju inte så mycket alternativ? För vi har ju båda konstaterat att reaktiva åtgärder inte är tillräckligt.
Du kanske ser många problem med ovanstående, men kan du se några lösningar?

På individnivå minns du säkert mina tidigare punkter från tråden;
Minska konsumtionen
Återanvända
Återvinna
Åka kollektivt och undvika flyg
Äta vegetariskt
Investera klimatsmart.
Rösta för klimatet.
Engagera i sig i föreningar och intresseorganisationer.
Jag ser problemet.

Vi kommer aldrig lyckas med något när det enda man bidrar med är ”vi behöver omställningar”.

Jag letar investerare för att rädda planeten och min pitch är ”vi behöver omställningar”, ge mig 50 miljoner.

Dessvärre verkar det träffat ganska rätt med rubrikvalet. Många skidåkare är inte särskilt miljömedvetna i sina livsval.
Enkelt….

Du cyklar till berget, går upp åker ner och cyklar hem. Förmodligen på skidor du har köpt begagnade i minst 5-6 led för miljön skull. Skidkläder är gjorda i vadmal från din farfar. Pjäxorna minst 8;säsonger gamla…

Enkelt….

Du cyklar till berget, går upp åker ner och cyklar hem. Förmodligen på skidor du har köpt begagnade i minst 5-6 led för miljön skull. Skidkläder är gjorda i vadmal från din farfar. Pjäxorna minst 8;säsonger gamla…

Det finns ett mellanting mellan det du beskriver och att byta skalplagg säsong till säsong för att plötsligt är jordnära toner inne

Samt allt annat som har något som helst miljöavtryck. När är det OK att göra något som har en negativ miljöpåverkan och när är det inte OK? Vem bestämmer?
Vad gör vi sen när vi skammat hela Sveriges befolkning och fått dem att sluta flyga och verkligheten fortfarande är sådan att andra länder byggt ny fossil energi det senaste året motsvarande flera gånger vårat lands totala årsutsläpp?
Jag tror att individskammande (jag hittade på ordet nu) har ytterst liten om ens någon påverkan på klimatet. Generellt tror jag att vi som privatpersoner och individer i Sverige har ytterest liten påverkan på klimatet genom våra val.

Jag tycker att klimatdebatten oftare blir en moralisk debatt om rätt och fel snarare än en diskussion om vilken åtgärd som är effektiv. Ofta blir det så att människor kritiseras för vad som förefaller vara omiljövänliga val men där en förändring av det valet i realiteten skulle ha marginell eller ingen klimatpåverkan.

Förklaringen ligger kanske delvis i problemets komplexitet och omfattning. Man måste få hela jordens alla länder att genomföra likriktade reformer och beslut. Något sådant har väl genom historien aldrig hänt förutom vid möjligen industriella revolutionen? Som global kraft är det kapitalismen som jag skulle ge bäst chans att genomföra en tillräckligt stor förändring, driven av investerings- och vinstintressen i ny teknik.
Jag är mycket tveksam till att drivkraften "vinst" kommer föranleda att vi löser klimatfrågan (jfr. greenwashing problematiken). Vidare är såsom jag ser det problemet tills idag har väl snarare varit att vinstdrivna företag har tjänat på att vara vårdslösa med jordens resurser. Det är för billigt för företag att vara omiljövänliga helt enkelt. Tror absolut att vinstintresset kommer spela en viktig del i att skapa förändring men min uppfattning är även att stater (gemensamt) behöver skapa " mer piska" för att det ska bli dyrare med ohållbart företagande. Den ekologiska kostnaden av varje enskild produkt behöver bli synlig för både konsument/företag helt enkelt.
Här kan ett spännande exempel vara EU:s s.k. klimattullar mot tredje länder.

Jag är mycket tveksam till att drivkraften "vinst" kommer föranleda att vi löser klimatfrågan (jfr. greenwashing problematiken). Vidare är såsom jag ser det problemet tills idag har väl snarare varit att vinstdrivna företag har tjänat på att vara vårdslösa med jordens resurser. Det är för billigt för företag att vara omiljövänliga helt enkelt. Tror absolut att vinstintresset kommer spela en viktig del i att skapa förändring men min uppfattning är även att stater (gemensamt) behöver skapa " mer piska" för att det ska bli dyrare med ohållbart företagande. Den ekologiska kostnaden av varje enskild produkt behöver bli synlig för både konsument/företag helt enkelt.
Här kan ett spännande exempel vara EU:s s.k. klimattullar mot tredje länder.
Bra input, intressant!

Men ser hinder i att göra det dyrare för företag och samtidigt göra det billigare för konsument?

Hur sänker vi priset på extremskis istället för att höja priset på Salomon?
Eller kanske både och?

Du är inte tvungen att jobba hela tiden. Du får välja rätt yrke : )
Har några kompisar som jobbat med att lägga asfalt. Dom har varit lediga en hel del under vinter/vår. Samma med dom som varit på oljeplattformar.
Som lärare har jag möjlighet att åka en hel del skidor och även råd att åka tåg.
Men om jag hellre hade tillbringat mina skidresor utanför skanderna så hade jag säkerligen valt flyg. Har fortfarande mardrömmar om ucpa’s sovbuss.
Baksidan med läraryrket är att den längsta ledigheten är på sommaren, tur att det är kul att cykla utförs också.

Handlar till stor del om prioritering.
Kompisar åker med sina kids till nå all inklusive i medelhavet på sommaren och undrar hur jag har råd att åka till gränsen med mina på våren.
Nej nu har jag svamlar klart.
Om du med "UCPA sovbuss" menar de bussar där de omvandlade sätena till bäddar i två plan inför natten, så har de inte gått sedan typ 2018. Sedan dess är det sittbuss med gott om benutrymme som gäller. Jag tycker det är bekvämare att åka buss än att flyga. Slippa trånga franska transferbussar, köande på flygplatser etc.

Nej det vet vi inte.. och om man inte har 500000???
och kanske behöver en något större bil???
En stor kombi fossilbil i bra skick kostar några hundratusen den också, men det går ändå knappast att räkna hem en elbil om man kör mindre än 1000 mil om året.
Men vi är på väg dit, all fordonsutveckling satsas nu på eldrift, ingen utvecklar nya förbränningsmotorer.
Det är människans ingenjörskonst som kommer att lösa detta, inte aktivisternas moralkakor och skam-etiketter.

EDIT: Och de som inte har råd att byta redan nu ska inte heller skambeläggas, det är en övergångsperiod och den går nog fortare än vad någon hade trott för bara några år sedan. Ett par år till och det kommer att ha skapats en omfattande begagnatmarknad.

Nej det vet vi inte.. och om man inte har 500000???
och kanske behöver en något större bil???
Du läste inte vad jag skrev va?
Jag besvarade att en elbil inte behöver kosta 7-800k

Och för alla oss som inte har 500k: jag skrev ju att du kan hitta anständiga (men enkla) beg elbilar från 100k.

Och jo: vi vet att batterierna kommer återvinnas (metallerna i batterierna är värda ganska mycke idag)

Bilagor

• IMG_2789.png
    IMG_2789.png
    47.9 KB · Besök: 76
Intressant. Här är en tabell från artikeln.
Tja, ”snöbrist” är det väl allt som oftast i Alperna nuförtiden redan. När jag i unga år åkte skidor på 80-talet fanns det nästan alltid snö, och några snökanonanläggningar fanns det fortfarande inte.
Vilka skidorter i Alperna hade kunnat hålla öppet förra säsongen utan snökanoner förutom Hintertux, Stubai, Pitztal och några till?
Jag var i Alperna i januari och februari förra säsongen (på orter med skidåkning ovanför 2500 möh), men de enda pudersvängar jag fick göra förra säsongen var i Norge, men det går ju det också.
Nu är det fredag och ”wine & dine”.🥂🐟🦐
Trevlig helg!

Jo, det är ju synd. Slår ju hårdast mot offpisten förstås. Samtidigt som det också orsakar mer extremväder så tillfälliga dump kommer väl kombineras med blidväder.
Så verkar det bli, hösten 2021 (30 okt till 5 nov) var jag i Pitztal och det var helt fantastiskt med 100-150 cm som kom under veckan (och huvudsakligen på nätterna). Det var 10-15 minusgrader och fluffaktorn var enorm, och försäsong och noll liftköer och lågsäsongspriser på hotellen. Från den resan skrev jag mitt första reportage här på freeride.
Jag är beredd på att detta året åka ner i slutet av oktober igen om ett liknande väderläge kommer.
Men problemen med de höjda temperaturerna som man upplever i Alperna de senaste åren är att det ofta är plusgrader ganska högt upp under dagtid, och det fördärvar snökvaliten i pist såväl som offpist. Det töar och fryser om vartannat.
Jag har alltid så länge jag kan minnas gillat vinter mer än sommar, och det är tråkigt det som pågår, njut av det så länge det varar för kommande generationer kommer inte att kunna göra det.
De här raderna skriver jag påverkad av en avec bestående av en espresso och ett glas Laphroaig.:coffee:🥃 Trevlig fredagskväll och en tidig snösäsong önskar jag alla!

Senast ändrad:
Tja, ”snöbrist” är det väl allt som oftast i Alperna nuförtiden redan. När jag i unga år åkte skidor på 80-talet fanns det nästan alltid snö, och några snökanonanläggningar fanns det fortfarande inte.
Vilka skidorter i Alperna hade kunnat hålla öppet förra säsongen utan snökanoner förutom Hintertux, Stubai, Pitztal och några till?
Jag var i Alperna i januari och februari förra säsongen (på orter med skidåkning ovanför 2500 möh), men de enda pudersvängar jag fick göra förra säsongen var i Norge, men det går ju det också.
Nu är det fredag och ”wine & dine”.🥂🐟🦐
Trevlig helg!
Svårt att uttala sig för de flesta använder snökanonerna för att se till att pisterna blir bättre från start…

Svårt att uttala sig för de flesta använder snökanonerna för att se till att pisterna blir bättre från start…
Nej, det är inte svårt att uttala sig om det.
Det är bara att titta utanför pisterna hur det ofta ser ut även långt fram i säsongen i februari jmf med för 30-40 år sedan.
Utan snökanonanläggningar hade många skidorter inte haft någon skidsäsong alls de flesta år nuförtiden. De stora skidsystemen på låg höjd som Kitzbühel, Saalbach, Wagrain, Schladming m fl hade inte längre varit ”skidorter”.

Glad onsdag! Gillar särskilt att elektrifieringen av fordonsflottan är en del av grunden. Har personligen alltid menat att drivkraften i sin egen privata situation är starten för att påverka sin arbetsplats etc. Annars blir miljöarbetet för abstrakt för många.

"Världen befinner sig i "början på slutet" av eran av fossila bränslen. Det anser OECD-ländernas energiorgan IEA, som förväntar sig att den globala efterfrågan på olja, naturgas och kol når sin topp före slutet av 2030.

IEA beräknar att förbrukningen av de tre fossila bränslena kommer att börja minska påtagligt under detta årtionde till följd av den snabba tillväxten av förnybar energi och expansionen av eldrivna fordon."

Det finns ett mellanting mellan det du beskriver och att byta skalplagg säsong till säsong för att plötsligt är jordnära toner inne
Har nog aldrig träffat en skidåkare som byter skal varje säsong. Är du säker på att det inte är sponsrade åkare du tänker på? Eller kanske posörer?
Angående detta så kanske det finns någon av trådens självutnämnda miljömedvetna personer som kan hjälpa mig med ett litet miljödilemma: När mitt impregneringsmedel till skalkläderna tog slut så såg jag det som en självklarhet att byta till en miljövänlig biologiskt nedbrytbar impregnering, det har ju fungerat så bra med miljövänlig valla. Problemet är bara att mitt nästan 20 år gamla Gore-Tex ställ är ungefär lika vattentätt som en pappkasse när det impregneras miljövänligt.
Hur ska jag tänka? Vill jag vara miljövänlig och använda biologiskt nedbrytbar impregnering så måste jag införskaffa ett nytt skal men det har ju å andra sidan negativa effekter på klimatet i tillverkningen. Vill jag vara klimatsmart så behåller jag mitt gamla ställ och återgår till flourbaserad impregnering som fungerar men det har istället negativa effekter på miljön jag vistas i.
Finns det kanske någon miljömedveten som kan hjälpa en miljöomedveten skidåkare att hitta rätt?

Har nog aldrig träffat en skidåkare som byter skal varje säsong. Är du säker på att det inte är sponsrade åkare du tänker på? Eller kanske posörer?
Angående detta så kanske det finns någon av trådens självutnämnda miljömedvetna personer som kan hjälpa mig med ett litet miljödilemma: När mitt impregneringsmedel till skalkläderna tog slut så såg jag det som en självklarhet att byta till en miljövänlig biologiskt nedbrytbar impregnering, det har ju fungerat så bra med miljövänlig valla. Problemet är bara att mitt nästan 20 år gamla Gore-Tex ställ är ungefär lika vattentätt som en pappkasse när det impregneras miljövänligt.
Hur ska jag tänka? Vill jag vara miljövänlig och använda biologiskt nedbrytbar impregnering så måste jag införskaffa ett nytt skal men det har ju å andra sidan negativa effekter på klimatet i tillverkningen. Vill jag vara klimatsmart så behåller jag mitt gamla ställ och återgår till flourbaserad impregnering som fungerar men det har istället negativa effekter på miljön jag vistas i.
Finns det kanske någon miljömedveten som kan hjälpa en miljöomedveten skidåkare att hitta rätt?
Skulle säga att har man använt sitt plagg i 20 år har man nog "förtjänat" att uppgradera sig ;) Kanske något second hand?

@Gone skiing då har det väl gått hål i goretexmembranet. Jag har ett par nästan 30 år gamla peak performance byxor som är helt vattentäta men tyget blir ju blött på utsidan. Använder byxorna till skridskoåkning. Har nyare till skidåkning. Förra till skidåkning höll ca 10 år.

Ska vi nörda lite så är det i princip som @erik_lagg skriver, ditt 20 år gamla goretex-ställ är inte längre ett goretexställ. Antingen är det ett tvålagersställ där membranet helt enkelt slitits bort från insidan av tyget, eller ett trelagersställ där du slitit igenom innertyget och åtminstone rejäla delar av membranet. Det är sånt som händer med användning. Anledningen till att det funkar så bra med PFC-baserade DWR-behandlingar är just att de är så sinnessjukt bra att du skulle kunna impregnera en pappkasse med dem och få samma resultat som du får på din (ex) goretex-jacka.

Om du vill maxa din miljövänlighet men fortfarande ha ett skal som kommer funka bra så skaffar du ett nytt skal där både DWR-behandlingen och membranet är PFC-fritt. Det fungerar utmärkt för oss icke-astronauter med den typen av material uppbackade med ett OK DWR. Faktum är att (håll i er nu, personlig åsikt på ingång) jag tycker moderna membran fungerar sjukt bra även utan DWR-behandling och jag brukar inte återimpregnera mina skaljackor. Vare sig softshell (men då får man räkna med att det blir blött när det regnar...) eller hardshell. Det behöver inte ens vara goretex - det går utmärkt med miljövänligare alternativ som också undviker PFC i själva membranet.

Tyvärr är det skitsvårt att hitta information från tillverkare om huruvida saker innehåller PFC eller inte, och det är fortfarande så att de flesta jackorna med riktigt bra membran också har DWR som är PFC-baserat. Vilket suger. Lyckligtvis är EU på ganska god väg att bara rakt upp och ner förbjuda all användning av PFCer, något som skulle vara väldigt bra (obs obs obs! Personlig åsikt som forumklassad miljöhuligan).

Skulle säga att har man använt sitt plagg i 20 år har man nog "förtjänat" att uppgradera sig ;) Kanske något second hand?
Låter väl mycket som kinesisk modell att man ska behöva förtjäna att köpa nya kläder för min smak men det är ju skönt att du samtycker till att jag uppgraderar mig, ska tänka på det när jag letar nytt här på freerides köp & sälj.😉
Att en såpass enkel och till synes självklar miljöfråga som att använda miljövänligare impregnering ändå visar sig vara så pass komplex säger ändå något om komplexiteten i de mycket större miljöfrågorna. Det miljövänligaste alternativet är såklart att fortsätta använda mitt gamla skal med miljövänlig impregnering men det kan utgöra en allvarlig säkerhetsrisk vid dåligt väder på en långtur.

Jag har inte följt tråden så jag har dålig koll på vad som redan sagts så med risk för att återupprepningar så återgår jag till trådstarten:
-Varför skaffar inte alla skidåkare (längd och utför) med lite självrespekt elbil eller åker tåg längre sträckor?
EU har redan satt upp ett i mitt tycke oerhört ambitiöst mål med förbud av nya förbränningsmotorer efter 2030. En snabbare omställning än så är i min bok inte möjlig utan oerhörda konsekvenser på samhället i övrigt. Några exempel:
Elektroniska komponenter har varit en stor bristvara i tre års tid. En stor bidragande orsak till denna kris har varit just elektrifieringen av fordon. Under denna komponentkris har bl.a. elfordonsbranchen, sjukvården och militär haft förtur till elektronik. Andra mindre viktiga branscher har fått vänta på sina leveranser, ibland i år. Skulle fordonsindustrin öka takten på omställningen så skulle allt annat få vänta. Glöm nya solceller, vindkraft och kärnkraft och allt annat som krävs för att kunna köra de nya elbilarna. Glöm ny teknik till sjukvården eller högteknologiska vapen till Ukraina o.s.v.
Fabrikerna som tillverkar elektroniska komponenter är avancerade och det tar många år att bygga nytt, skulle vi ändå lyckas trolla fram fabriker på rekordtid så fattas råvarorna.
Inte bara till elektroniken saknas råvarorna utan även till batterierna. Tyvärr sitter Ryssland och Ukraina på en inte obetydlig del av råvarorna till batterier och elektronik. Skulle vi öka takten på fordonsomställningen så skulle det inte finns råvaror kvar att byta batterier till mobiltelefoner och annan elektronik när de gamla är slut. Miljontals bipolära människor runt om i världen skulle inte längre kunna få tag på litium, en medicin de är beroende av. Det skulle behöva bygga nya gruvor i ett aldrig tidigare skådat tempo. Kiruna skulle återigen få flytta innan färgen ens torkat sedan förra flytten då vi inte skulle kunna vara utan fyndigheterna av metaller som finns under den nya stadskärnan som skulle behövas till elbilar o.s.v.
Pågrund av dessa brister så är det lång leveranstid på elbilar, ofta över ett år. Om någon likt jag som inte använder bilen i vardagen (jag cyklar till jobbet och stormarknaden på en antik cykel) köper elbil så innebär det att någon annan som förmodligen använder bil dagligen får vänta på sin elbil. Klimatnyttan av att sällananvändare av bil skaffar elbil är således negativ och det går absolut inte att säga något om någons miljömedvetenhet utifrån dennes bil. För någon som inte använder sin bil mycket blir elbilen än så länge en statuspryl som signalerar miljömedvetenhet men i själva verket är dess motsats.
Personligen bor jag i min bil när jag åker skidor och det finns mig veterligen ännu inga elhusbilar.
Jag påstår inte att det är fel med utfasningen av fossila bränslen, tvärtom är det en nödvändighet för klimatet men vår civilisation är byggd på fossila bränslen och det tar tid att ändra på. Oljan har dessutom varit anledningen till otaliga krig och konflikter i modern tid, vi får hoppas att batteritekniken så småningom utvecklas till att bli kolbaserad eller annat ämne som finns i överflöd så att inte alltför många nya konflikter uppstår om råvarorna till batterier.
Det finns enormt mycket mer att säga om detta ämne men jag gissar att mycket redan är sagt i tråden.
-Varför är så många skidunfluencers sponsrade av företag som inte verkar bry sig om mer än sin produkt. Trots att man verkar och tjänar pengar i en vintervärld.
Influensers är försäljare. De får betalt för att just göra reklam för produkter. Varför ägnar någon människa med självrespekt en tanke åt influensers?
-Se följande klimatnätverk nedan. Hur många av dem reser klimatsmart som är ambassadörer? Stannar mer än 1 vecka på samma ställe, väljer bättre transportsätt än flyg och fossil bil osv.
Personligen stanna jag sällan kortare än 2 veckor, lika ofta 2 månader. En sak som möjliggör det är just att jag bor i dieselbilen. Är någon som åker på kortare resor mindre klimatmedveten? Givetvis inte, hela samhället är uppbyggt kring att vi ska vara fast i hamsterhjulet. Ett tips i all välmening: det är mer klädsamt att sparka uppåt än nedåt på de som bara försöker få sin vardag att gå ihop.

För övrigt tycker jag inte alls att skidåkare är speciellt miljöomedvetna. Som exempel kan jag ta att när jag och mitt sällskap turade på bergen runt riksgränsen i mitten av juni så blottade tövädret det skräp som blivit kvar på bergstopparna, vi passade på att ta med oss allt vi kunde hitta ned och merparten av skräpet var över 50år gammalt. Det var uppenbart att nedskräpningen minskat drastiskt sedan 70-talet, i alla fall på de toppar vi besökte.

Trevlig helg.

@Gone skiing då har det väl gått hål i goretexmembranet. Jag har ett par nästan 30 år gamla peak performance byxor som är helt vattentäta men tyget blir ju blött på utsidan. Använder byxorna till skridskoåkning. Har nyare till skidåkning. Förra till skidåkning höll ca 10 år.
Ska vi nörda lite så är det i princip som @erik_lagg skriver, ditt 20 år gamla goretex-ställ är inte längre ett goretexställ. Antingen är det ett tvålagersställ där membranet helt enkelt slitits bort från insidan av tyget, eller ett trelagersställ där du slitit igenom innertyget och åtminstone rejäla delar av membranet. Det är sånt som händer med användning. Anledningen till att det funkar så bra med PFC-baserade DWR-behandlingar är just att de är så sinnessjukt bra att du skulle kunna impregnera en pappkasse med dem och få samma resultat som du får på din (ex) goretex-jacka.

Om du vill maxa din miljövänlighet men fortfarande ha ett skal som kommer funka bra så skaffar du ett nytt skal där både DWR-behandlingen och membranet är PFC-fritt. Det fungerar utmärkt för oss icke-astronauter med den typen av material uppbackade med ett OK DWR. Faktum är att (håll i er nu, personlig åsikt på ingång) jag tycker moderna membran fungerar sjukt bra även utan DWR-behandling och jag brukar inte återimpregnera mina skaljackor. Vare sig softshell (men då får man räkna med att det blir blött när det regnar...) eller hardshell. Det behöver inte ens vara goretex - det går utmärkt med miljövänligare alternativ som också undviker PFC i själva membranet.

Tyvärr är det skitsvårt att hitta information från tillverkare om huruvida saker innehåller PFC eller inte, och det är fortfarande så att de flesta jackorna med riktigt bra membran också har DWR som är PFC-baserat. Vilket suger. Lyckligtvis är EU på ganska god väg att bara rakt upp och ner förbjuda all användning av PFCer, något som skulle vara väldigt bra (obs obs obs! Personlig åsikt som forumklassad miljöhuligan).
Jag vet. 🙂 Antagligen har kläderna under dessa nästan 20 år gått några rundor för många i tvättmaskinen. Jag får väl satsa på ett smutsgrått skal nästa gång.

1. Ni som planerar flygresa för skidor. Hur motiverar ni moraliskt att flyga till vintern?

2. Hur kan resebolag som lever på vinterturism erbjuda flyg som resealternativ?

Tillbaka
Topp