Skulle säga att har man använt sitt plagg i 20 år har man nog "förtjänat" att uppgradera sig

Kanske något second hand?
Låter väl mycket som kinesisk modell att man ska behöva förtjäna att köpa nya kläder för min smak men det är ju skönt att du samtycker till att jag uppgraderar mig, ska tänka på det när jag letar nytt här på freerides köp & sälj.

Att en såpass enkel och till synes självklar miljöfråga som att använda miljövänligare impregnering ändå visar sig vara så pass komplex säger ändå något om komplexiteten i de mycket större miljöfrågorna. Det miljövänligaste alternativet är såklart att fortsätta använda mitt gamla skal med miljövänlig impregnering men det kan utgöra en allvarlig säkerhetsrisk vid dåligt väder på en långtur.
Jag har inte följt tråden så jag har dålig koll på vad som redan sagts så med risk för att återupprepningar så återgår jag till trådstarten:
-Varför skaffar inte alla skidåkare (längd och utför) med lite självrespekt elbil eller åker tåg längre sträckor?
EU har redan satt upp ett i mitt tycke oerhört ambitiöst mål med förbud av nya förbränningsmotorer efter 2030. En snabbare omställning än så är i min bok inte möjlig utan oerhörda konsekvenser på samhället i övrigt. Några exempel:
Elektroniska komponenter har varit en stor bristvara i tre års tid. En stor bidragande orsak till denna kris har varit just elektrifieringen av fordon. Under denna komponentkris har bl.a. elfordonsbranchen, sjukvården och militär haft förtur till elektronik. Andra mindre viktiga branscher har fått vänta på sina leveranser, ibland i år. Skulle fordonsindustrin öka takten på omställningen så skulle allt annat få vänta. Glöm nya solceller, vindkraft och kärnkraft och allt annat som krävs för att kunna köra de nya elbilarna. Glöm ny teknik till sjukvården eller högteknologiska vapen till Ukraina o.s.v.
Fabrikerna som tillverkar elektroniska komponenter är avancerade och det tar många år att bygga nytt, skulle vi ändå lyckas trolla fram fabriker på rekordtid så fattas råvarorna.
Inte bara till elektroniken saknas råvarorna utan även till batterierna. Tyvärr sitter Ryssland och Ukraina på en inte obetydlig del av råvarorna till batterier och elektronik. Skulle vi öka takten på fordonsomställningen så skulle det inte finns råvaror kvar att byta batterier till mobiltelefoner och annan elektronik när de gamla är slut. Miljontals bipolära människor runt om i världen skulle inte längre kunna få tag på litium, en medicin de är beroende av. Det skulle behöva bygga nya gruvor i ett aldrig tidigare skådat tempo. Kiruna skulle återigen få flytta innan färgen ens torkat sedan förra flytten då vi inte skulle kunna vara utan fyndigheterna av metaller som finns under den nya stadskärnan som skulle behövas till elbilar o.s.v.
Pågrund av dessa brister så är det lång leveranstid på elbilar, ofta över ett år. Om någon likt jag som inte använder bilen i vardagen (jag cyklar till jobbet och stormarknaden på en antik cykel) köper elbil så innebär det att någon annan som förmodligen använder bil dagligen får vänta på sin elbil. Klimatnyttan av att sällananvändare av bil skaffar elbil är således negativ och det går absolut inte att säga något om någons miljömedvetenhet utifrån dennes bil. För någon som inte använder sin bil mycket blir elbilen än så länge en statuspryl som signalerar miljömedvetenhet men i själva verket är dess motsats.
Personligen bor jag i min bil när jag åker skidor och det finns mig veterligen ännu inga elhusbilar.
Jag påstår inte att det är fel med utfasningen av fossila bränslen, tvärtom är det en nödvändighet för klimatet men vår civilisation är byggd på fossila bränslen och det tar tid att ändra på. Oljan har dessutom varit anledningen till otaliga krig och konflikter i modern tid, vi får hoppas att batteritekniken så småningom utvecklas till att bli kolbaserad eller annat ämne som finns i överflöd så att inte alltför många nya konflikter uppstår om råvarorna till batterier.
Det finns enormt mycket mer att säga om detta ämne men jag gissar att mycket redan är sagt i tråden.
-Varför är så många skidunfluencers sponsrade av företag som inte verkar bry sig om mer än sin produkt. Trots att man verkar och tjänar pengar i en vintervärld.
Influensers är försäljare. De får betalt för att just göra reklam för produkter. Varför ägnar någon människa med självrespekt en tanke åt influensers?
-Se följande klimatnätverk nedan. Hur många av dem reser klimatsmart som är ambassadörer? Stannar mer än 1 vecka på samma ställe, väljer bättre transportsätt än flyg och fossil bil osv.
Personligen stanna jag sällan kortare än 2 veckor, lika ofta 2 månader. En sak som möjliggör det är just att jag bor i dieselbilen. Är någon som åker på kortare resor mindre klimatmedveten? Givetvis inte, hela samhället är uppbyggt kring att vi ska vara fast i hamsterhjulet. Ett tips i all välmening: det är mer klädsamt att sparka uppåt än nedåt på de som bara försöker få sin vardag att gå ihop.
För övrigt tycker jag inte alls att skidåkare är speciellt miljöomedvetna. Som exempel kan jag ta att när jag och mitt sällskap turade på bergen runt riksgränsen i mitten av juni så blottade tövädret det skräp som blivit kvar på bergstopparna, vi passade på att ta med oss allt vi kunde hitta ned och merparten av skräpet var över 50år gammalt. Det var uppenbart att nedskräpningen minskat drastiskt sedan 70-talet, i alla fall på de toppar vi besökte.
Trevlig helg.