Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Fascinerande att läsa här på forumet hur vissa planerar sina skidåkning utifrån komplicerade, asketiska tågresor för att minimera de egna utsläppen.

Samtidigt ser man andra som obehindrat planerar för Heliskiing och tripper till Japan, Kanada osv.

(Ingen av dessa grupper tycks känna av någon lågkonjunktur i alla fall ;)

Humm
Men är det inte sä att flyga släpper ut mindre CO2 per personkilometer än bil och tåg på kontinenten.
Hur ser klimatpåverkan ut från liftarna i de olika länderna söderut?

Sä säkrast att avstå lift 😄

Inte?

FLYG

Standardalternativet för flyg i kalkylatorn är ett reguljärt flyg i ekonomiklass och vi beräknar att detta ger utsläpp av 133 gram CO2-ekvivalenter per personkilometer. Utsläppen från flyg påverkas också av vilken sätesklass man väljer. Economy Premium och framför allt Businessclass tar upp väsentligt större yta och begränsar möjligheterna att ta med fler passagerare som "delar" på utsläppen. Charterflyg har i genomsnitt högre beläggningsgrad än reguljära flyg vilket också påverkar beräkningen av utsläpp per personkilometer och vi beräknar utsläppen till 118 gram CO2-ekvivalenter per personkilometer. Mot bakgrund av dessa skillnader har vi valt att i kalkylatorn göra det möjligt att välja mellan reguljärt flyg och charter samt sätesklass.

Att tanka HVO100 i sin dieselbil ökar faktiskt bara priset med någon tusenlapp för en alpresa t o r från Skåne, att fördela på antal personer i bilen. Lågt klimtatavtryck. Ett vettigt alternativ till en lååång tågresa eller i väntan på ett ev. elbilsköp.

Energimyndigheten har räknat ut att en genomsnittlig dieselbil som tankas med vanlig, fossil diesel släpper ut 157 gram koldioxid per kilometer. Med HVO100 i tanken sjunker siffran till 22 g/km. En minskning med nästan 90 procent.

Tyvärr är inte HVO100 godkänt för äldre dieselbilar men min slutsats efter litet påläsning är det kan bero på att biltillverkarna inte vill godkänna det, utan vill att vi ska köpa nyare bilar. Som drivmedel är HVO100 i princip identiskt med annan diesel (som ju verkligen kan vara av varierande kvalitet...)

Sen finns ju andra miljöaspekter som numera tyvärr ofta hamnar i skymundan (konstigt ord) bakom klimatpolitiska.

Samåkning
Dom flesta som åker skidor gör det med andra framför allt vi så åker lift vi söker ju oss till ställen med mkt folk....

Skulle va roligt å se hur CO2 se ut för Tyskland nu med all fossil kraftproduktion?
Det är ju svårt att undvika Tyskland på vägen mot Alperna

Bra förslag med samåkning och att börja tanka HVO100 om man har tänkt dieselbil. Om man fyller upp en minibuss på 7-9 pers med takbox får man ner Co2 rätt bra. Blir som en bussresa sätt till mindre liter per mil.

Kanske freerides nästa grej. En samåkningssida med minibussar på HVO100, eller tågresor där man kan skapa resor att dela på.

Samåkning
Dom flesta som åker skidor gör det med andra framför allt vi så åker lift vi söker ju oss till ställen med mkt folk....

Skulle va roligt å se hur CO2 se ut för Tyskland nu med all fossil kraftproduktion?
Det är ju svårt att undvika Tyskland på vägen mot Alperna
Man undrar hur snälltåget gör för att få el från förnyelsebara källor när de kör tågen genom Tyskland. Så här står det på deras websida:

Snälltåget köper förnyelsebar el (vattenkraft, vindkraft, solkraft) för minsta klimatavtryck för din resa.

En tågresa för en person från Malmö/ København till Zell am See fram och åter innebär ett utsläpp på ca 1,2 kg CO2 och då har vi räknat in förluster i elnätet som finns och den påverkan som de olika förnyelsebara kraftkällorna har.

Går det att välja så???

Man undrar hur snälltåget gör för att få el från förnyelsebara källor när de kör tågen genom Tyskland. Så här står det på deras websida:

Snälltåget köper förnyelsebar el (vattenkraft, vindkraft, solkraft) för minsta klimatavtryck för din resa.

En tågresa för en person från Malmö/ København till Zell am See fram och åter innebär ett utsläpp på ca 1,2 kg CO2 och då har vi räknat in förluster i elnätet som finns och den påverkan som de olika förnyelsebara kraftkällorna har.

Går det att välja så???

1,2 kg är väldigt lite.
Jag gissar att de kan välja förnyelsebar el. Tyskland har drygt 40% av sin elkraftsproduktion från förnyelsebara källor och runt en tredjedel från kol: https://www.destatis.de/EN/Themes/Economic-Sectors-Enterprises/Energy/Production/_node.html

Går det att välja så???

I praktiken är det förstås samma el i alla tågledningar i en region och i strikt fysikalisk mening ingen skillnad på den el som går till olika tåg, lika litet som du får "finare" elektroner om du köper "fossilfri el" från Vattenfall etc. Men det gör ju ändå skillnad på producentsidan. Deutsche Bahn kör ju t ex sina tåg på helt förnyelsebar el sedan 2018 så jag antar att chartertåg kan köpa in sig i det systemet på likande sätt. Om de vill.

Jo du kan köpa fossilfri el och på så sätt gynna det lite extra och sitt egna samvete
Men klimatnyttan blir inte större än mixen i elnätet

Ja, jag vet inte riktigt hur man ska analysera detta. Jag förstår att elen snälltåget går på kommer från varierande källor varav en stor andel är fossilt genererade. Men snälltåget betalar då spedifikt till förnyelsebara producenter. Men betyder det då att snälltågets CO_2 utsläpp ska anses komma från förnyelsebar el? Du säger att så inte är fallet?

Rent fysikaliskt, om vi betraktar en tågresa med snälltåget genom Tyskland, så förbrukar då elmotorn en stor andel forssilt genererad el. Kanske man ska resonenara vidare med vilken årstid snälltåget kör igenom Tyskland ner till Innsbruck, nämligen vintern. Då är antagligen andelen förnyelsebar el lägre än på vår, höst och sommar då det blåser mer och solen lyser.

Men som fredw säger ovan så är det en faktor i ekvationen att enbart betala till producenter av förnyelsebar el, då det innebär att dessa progressivt kommer att kunna öka produktionen.

red: Tydligen blåser det mer under de kallara månaderna så mitt resonemang ovan stämmer kanske inte även om solen lyser mindre. Tyskland har mkt vindkraft.

Senast ändrad:
Ja, men bara delvis
Produktionskapaciteten förhållande till efterfrågan styr elmixen.
Så lite ironiskt så så blir det en miljönytta av att inte åka tåg på kontinenten jämfört att samåka i bil

Ja, jag vet inte riktigt hur man ska analysera detta. Jag förstår att elen snälltåget går på kommer från varierande källor varav en stor andel är fossilt genererade. Men snälltåget betalar då spedifikt till förnyelsebara producenter. Men betyder det då att snälltågets CO_2 utsläpp ska anses komma från förnyelsebar el? Du säger att så inte är fallet?

Jo jag menar att så är fallet. Snälltågets CO2 utsläpp ska anses komma från förnyelsebar el (förutsatt att de köpt sådan). Även om all el, smutsigt eller rent producerad, går in i samma elnät (och inte kan "spåras" rent fysikaliskt).

När man räknar i olika projekt på klimatnyttan så räknar man att om man minskar el-energibehovet så sparar man den energin på marginalproduktionen dvs den dyrast framställda oftast fossil.
Samma sak om man ökar förbrukningen då kommer den från det smutsigaste produktionen

Ja, men bara delvis
Produktionskapaciteten förhållande till efterfrågan styr elmixen.
Så lite ironiskt så så blir det en miljönytta av att inte åka tåg på kontinenten jämfört att samåka i bil

Du menar så här då, antag att snälltåget kör in i Tyskland en kall januaridag, nätet är hårt belastat och det extra uttag som då måste göras kommer till 100% från fossil producent?

Du menar så här då, antag att snälltåget kör in i Tyskland en kall januaridag, nätet är hårt belastat och det extra uttag som då måste göras kommer till 100% från fossil producent?

Det finns ju en massa sådana effekter som verkar åt alla håll hela tiden.
En annan är att tilläggsenergin för en familj som hoppar in i ett redan 70% fullt tåg t.o.r. Zillertal väl närmast är noll... Men om efterfrågan ökar så kanske de sätter in ett helt nytt tåg etc etc, samma för den reguljära tågtrafiken. Man får försöka räkna på helheten.

Ja och lite kärnkraft från Frankrike, dock mindre än förra året då Tyskland har fått igång avstängda kolkraftverk och fyllt på lagren med fossilgas, kallas naturgas i dagligt tal....
Skall du åka miljövänligt med el så dagtid en blåsig sommardag

En annan är att tilläggsenergin för en familj som hoppar in i ett redan 70% fullt tåg t.o.r. Zillertal väl närmast är noll... Men om efterfrågan ökar så kanske de sätter in ett helt nytt tåg etc etc, samma för den reguljära tågtrafiken. Man får försöka räkna på helheten.

Visst är det så, man kan titta på extremfall från 0-100% förnybart etc.

Enligt
så ligger Danmark och Tyskland vad gäller tåg på 30 g/km (per passagerare).

Avståndet från Malmö till Innsbruck är nära 1000 km. Det ger då ett CO_2 utsläpp för en tur och returresa på 2 000*30 = 60 000 g, dvs 60 kg.

Det är ju en bit ifrån Snälltågets siffra på 1,2 kg tur och retur. Den siffran är då antagligen baserad på nära 100% fossilfri el.

Men visst är det fortfarande mkt bättre än de flesta alternativa färdsätt.

red. Gick tillbaka och tittade på fredw:s
Med HVO100 i tanken sjunker siffran till 22 g/km.
Det låter ju fantastiskt. Skulle då vara bättre än tåg genom Tyskland!

Senast ändrad:
Av någon sjuk anledning så verkar det vara väldigt svårt att få till fler tåg och vagnar i alla fall i Sverige.
Och min erfarenhet med tåg i Tyskland har bara med biltåg att göra och då säljs de platserna ganska fort ut när dom släpper dom.
Jag har aldrig fått meddelande om att de stoppar in extra tåg men däremot extra flyg....

Om alla går över till hvo blir det svårt med råvaror gissar jag. Lite som E85. Tycker mig knappt se att det finns hvo i Tyskland att tanka på. Men kanske bara inte hittat rätt sida för sammanställning.

Det finns Biogas om nu någon har kvar sin gasbil
Men tätare tankningar och färre ställen att fylla än med elibil

Av någon sjuk anledning så verkar det vara väldigt svårt att få till fler tåg och vagnar i alla fall i Sverige.
Och min erfarenhet med tåg i Tyskland har bara med biltåg att göra och då säljs de platserna ganska fort ut när dom släpper dom.
Jag har aldrig fått meddelande om att de stoppar in extra tåg men däremot extra flyg....

Det står många Snälltågsvagnar på Malmö C, och jag antar att de anpassar utbudet efter efterfrågan. Men ja de måste ju vara stor skillnad i praktiken mellan de halvtomma reguljärflygen främst avsedda för business och de helfyllda charterplanen med minimerat benutrymme.

Ja biodiesel från restprodukter har förstås sina begränsningar - är det förresten inte det som blandas i svensk diesel pga reduktionsplikten? Men praktiska begränsningar gäller ju t.ex. produktion och finansiering av elbilar också, åtminstone i ett globalt perspektiv. Och allt som rör CO2 och klimat är ju egentligen bara intressant i det globala perspektivet.

Kanske synd att/om förbränningsbilar helt förbjuds - det går ju redan att tillverka electrofuels, bränsle från helt grön el, "bara" en prisfråga (som det mesta annat i miljöväg). Och motorerna har ju nu 100+ år av teknisk utveckling bakom sig. Kanske är inte bara förnybart bränsle en övergångslösning alltså. Och vid förbud lär ju inte den delen av forskningen prioriteras. Fördelen är att bränsle är energitätt och slippa batteri-/laddproblemet med elbilar som väl under lång tid framåt kommer att vara deras största nackdel.

Om alla går över till hvo blir det svårt med råvaror gissar jag. Lite som E85. Tycker mig knappt se att det finns hvo i Tyskland att tanka på. Men kanske bara inte hittat rätt sida för sammanställning.
Dieselbilar går rätt långt på en tank...
Om det nu är bättre än ngt annat sätt att resa på så får man väl bygga ut. Men böjningsmönstret är ju "elbil"!

Det finns Biogas om nu någon har kvar sin gasbil
Men tätare tankningar och färre ställen att fylla än med elibil
Det stämmer inte.
Jag har kört många gånger (för ca 10 år sedan) genom Tyskland med gasbil, och den hade en räckvidd på 40 mil i en marschfart av 140 km/h. Det klarar ingen elbil med 80% batteriladdning ännu.
Det var heller inga problem att hitta tankställen som fanns på vanliga mackar, mycket bättre utbyggt än i Sverige.
Jämför inte med Volvo V70 som var en kass gasbil med kort räckvidd och en tubcylinder liggande i bagaget.
Men allt det där kvittar nu eftersom det knappt tillverkas gasbilar längre.

Elbilarna behöver en 10-15 mils räckvidd till så är bekymret löst.
I Skandinavien där man ändå inte får köra fortare än 110-120 så blir nackdelen mindre, problemet är om man vill marschköra i 140-150, det blir för många laddstopp och det tjänar man ingen tid på.

All förbränning av kol släpper ut CO2 oavsett om den är många miljoner år gammal eller ett precis nyhugget träd

Det stämmer inte.
Jag har kört många gånger (för ca 10 år sedan) genom Tyskland med gasbil, och den hade en räckvidd på 40 mil i en marschfart av 140 km/h. Det klarar ingen elbil med 80% batteriladdning ännu.
Det var heller inga problem att hitta tankställen som fanns på vanliga mackar, mycket bättre utbyggt än i Sverige.
Jämför inte med Volvo V70 som var en kass gasbil med kort räckvidd och en tubcylinder liggande i bagaget.
Men allt det där kvittar nu eftersom det knappt tillverkas gasbilar längre.

I Skandinavien där man ändå inte får köra fortare än 110-120 så blir nackdelen mindre, problemet är om man vill marschköra i 140-150, det blir för många laddstopp och det tjänar man ingen tid på.
Vilken gasbil var det? En folka?

Vilken gasbil var det? En folka?
Å skulle det stämma så är det fantastiskt
Så långt i den hastigheten kommer nog ingen bensinbil idag

OT. Läste igår att Teknikensvärld hade tagit med en Volvo 240 när dom skulle mäta ljudnivå i nya bilar som referens. Den var tystare än en ny XC90 på grov asfalt i 100km/t
Och sedan tidigare så vet vi att dom gick snålare än V90

Å skulle det stämma så är det fantastiskt
Så långt i den hastigheten kommer nog ingen bensinbil idag

OT. Läste igår att Teknikensvärld hade tagit med en Volvo 240 när dom skulle mäta ljudnivå i nya bilar som referens. Den var tystare än en ny XC90 på grov asfalt i 100km/t
Och sedan tidigare så vet vi att dom gick snålare än V90
Det var en gas-passat kombi, som var en riktig fabrikstillverkad gasbil, inte som V70 med eftermonterad gastub i bagaget.
Den klarade 40 mil Autobahn på gas, och skulle man få för sig att köra slut på den så körde den vidare 40 mil på bensin. Gasen var billig i Tyskland då, hade 5 kr/mil i bränslekostnad, och 40% nedsatt förmånsvärde som miljöbil. Körde också enbart på gas, även hemma.

Nej, Volvo har aldrig lyckats bygga energieffektiva och bränslesnåla bilar, och numera är det dessutom en Kinabil. Enda incitamentet som finns kvar för att köpa en sådan är att skydda svenska arbetstillfällen i Torslandaverken. Inga andra.

All förbränning av kol släpper ut CO2 oavsett om den är många miljoner år gammal eller ett precis nyhugget träd
Skillnaden ligger inte i förbränningen utan i när kolet fångades. I fallet med trädet så sker det i samma tidsrymd som det förbränns och återgår till CO2.

Eller om tekniken med snabbt utbytbara batterier kommer igång, fast det verkar mest vara kineserna som driver på det för närvarande.
Återstår iofs även en del andra trösklar innan jordens ca 1 500 000 000 bilar kan ersättas med elbilar (eller annat).

Eller om tekniken med snabbt utbytbara batterier kommer igång, fast det verkar mest vara kineserna som driver på det för närvarande.
Återstår iofs även en del andra trösklar innan jordens ca 1 500 000 000 bilar kan ersättas med elbilar (eller annat).
Det pågår batteriutveckling med ett tunt grafitskiktmaterial som kallas ”Grafen”. Det har högre energitäthet och tål fler laddcykler än dagens Li-Ion batterier, och kan laddas med ca 500kW. Det betyder att man på 10 min skulle kunna ladda för 40-50 mil körning.

Räckvidden på bara 30 mil ser jag inte som något större problem
Jag stannar endå 2-3 ggr på vägen till Hemsedal för att sträcka på benen, käka å pinka. Å dit är det 50mil å i Norge finns det snart möjlighet att ladda i var å varannan by vilket i Norges fall är mer än 2 hus 😄

Räckvidden på bara 30 mil ser jag inte som något större problem
Jag stannar endå 2-3 ggr på vägen till Hemsedal för att sträcka på benen, käka å pinka. Å dit är det 50mil å i Norge finns det snart möjlighet att ladda i var å varannan by vilket i Norges fall är mer än 2 hus 😄

Jo men det är ju litet som argumenten en gång mot Öresundsbron, de stackars lastbilschaufförerna måste ju få vila och pinka nån gång... Jag ser det som för negativt om jag måste göra 30+ extra 25-minutersstopp under en bilresa t o r till alperna.

Jo men det är ju litet som argumenten en gång mot Öresundsbron, de stackars lastbilschaufförerna måste ju få vila och pinka nån gång... Jag ser det som för negativt om jag måste göra 30+ extra 25-minutersstopp under en bilresa t o r till alperna.

Jo, den artikeln var ”rolig”. :ROFLMAO:
De som laddade 41 ggr fram och tillbaka till Verbier…
Och hur nu tre vuxna med skidpackning fick plats i en liten Polestar.:unsure:

Jag har kört elbil 2 ggr till Norge (Hemsedal och Kvitfjell) och det var OK, tar ca 1-1,5h längre än med dieseln från Skåne.
Det blir nog segare på Autobahn, marschkörning i 140 tömmer de 80% ur batteriet på 1 och en 1/2 h. Ca 120 km/h är nog mer tidsekonomiskt. Vi får se.
Förbrukningen ökar med kvadraten på hastigheten.

Jo, den artikeln var ”rolig”. :ROFLMAO:
De som laddade 41 ggr fram och tillbaka till Verbier…
En del av oss män som börjar bli litet äldre behöver ju stanna litet oftare ändå iofs.... 😉 Jag ser fram emot flera rapporter under vintern och tackar alla "early adopters" som driver på utvecklingen. Känslan att tanka fullt och det står "1450 km to next fuel stop" på bildatorn är svår att slå (men dämpas något av ett hål på 1700 kr i plånboken).

Snödjup

Tillbaka
Topp