Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Som kompensering har jag en POW klibba på brädan.
Jag hittade denna när vi röjde i backen i Huså i torsdags. Klistermärke av plast. Symptomatiskt från vårt människosläkte. Men om vi nu ändå håller på med allt som vi gör, varför inte då försöka i alla fall. För denna vecka, så tog jag tåget, vi använde elektriska verktyg och jag käkade endast vegansk mat, mitt exempel på att försöka. Vi kan alla alltid bättre, det är jag helt övertygad om! Board your brainz out!

Bilagor

• fbb4068c-891a-48d1-80df-617fd28782dd.jpeg
    fbb4068c-891a-48d1-80df-617fd28782dd.jpeg
    179.7 KB · Besök: 91
Senast ändrad:
Väldigt fin film om hållbar odling av mat, en viktig del av hållbarhet. Filmen en tankeställare. För Sverige beroende på klimatzon, krävs mer yta pga av kortare odlingssäsong...

Är inte första gången det regnar i svenska fjällen i januari. Gjorde det på -90 taket oxå när jag gjorde säsong..
Jag, som en ung lärare i en skola i Joensuu början av 90-talet, östra Finland. Lärarnas rum, mitten av januari. En litet äldre lärarinna, ca. 50 år gammal, trött och arg som fan, hela tiden, nästan grät: "Den här vinter är så fruktansvärt. Så hemskt och fruktansvärt! Det antingen snöar eller är så hemskt kallt varje dag!" Jag, ung, dum och litet arpergeriskt, svarade: "Ja, sådant brukar det vara i mitten av januari!" Det var ett felt svar! Absolut, helt och hållet fel! Gamla lärarinnan skrek och grät kanske över en timme, innan rektorn kunde lugna läget.

Prognos från Smhi med 6 dagars regn i mitten av januari för Åre.

Japan var det nya?
Man brukar få höra att väder inte är klimat när man belyser snöiga och kalla dagar, men det kanske bara går åt ena hållet?

Kalla dagar motbevisar inte klimatförändringar men milda dagar bevisar klimatförändringar? 🤔

Är inte första gången det regnar i svenska fjällen i januari. Gjorde det på -90 taket oxå när jag gjorde säsong..
Ja, har haft regn flera gånger i Åre på vintern och så många gånger har jag inte varit där. Vädret på senaste åre vm var väl inte heller så inspirerande med regn och varmt har jag för mig.

Enligt Ivo kan det tom bli bättre med ökad nederbörd.

Kanske kan gälla för högre belägna skidorter? Svårt att förutse hur det slår. Regn med plusgrader i början och slutet av säsongen förkortar säsongen. Liksom under säsongen på en lågt belägen ort som Åre. Medan mer nederbörd under säsongen (om det inte är för varmt) kan verka åt andra hållet.

Man brukar få höra att väder inte är klimat när man belyser snöiga och kalla dagar, men det kanske bara går åt ena hållet?

Kalla dagar motbevisar inte klimatförändringar men milda dagar bevisar klimatförändringar? 🤔

Hörde att det snöade i alperna så tog kärran ned för att spåra lite. Skönt att kunna sträcka ut lite på vägen ned.
1000011508.jpg

Vilket jevvla miljösvin…!
Du borde brännas på bål…!!!🔥
Inte konstigt att det är varmt upp på höjd här i Alperna med sånna som dig som som kommer hit och svinar!!
Ja, di därade rige stockholmssvinen som chartrar egna plan med medföljande butler som serverar kaviar från utrotningshotade störbestånd och sedan polerar laggen innan avstigning!👨‍✈️🍾
Han kör säkert också heliskiing på smutsig flygfotogen!🚁⛷️:mad:

Lugna sig nu pöjka. Flyget gick på HVO100, och det har gett direkt resultat på klimatet. Eller var det vädret? 🤔
Nåja, det blir snorkallt imorgon, så allt har gått rätt till och enligt konstens alla miljöregler! Jodå, jag drar mitt strå till stacken. ☝️

Han vallar säkert med fluorvalla och slänger bort sicklade vallan i papperskorgen.
Har du testat de där nyaste ofluor tävlingsvallorna? Jag har... Aldrig igen. De är så hårda, att sicklingen är av helvete! Jag går med lf fluorvallor med mina längdskidor, brädor orkar jag inte ens valla.

Prognos från Smhi med 6 dagars regn i mitten av januari för Åre.

Japan var det nya?
*7 dagar nu. 22.6 procent av en den kallaste vintermånaden.

Tänkte passa på att göra lite reklam. Häng med Lion på weekendresa! Hyllad av Åka Skidors nya chef i en krönika.

"Du väljer själv om du vill åka lördag-tisdag eller tisdag till lördag under våra utvalda veckor. Väljer du en weekendresa lördag-tisdag får du 2,5 skiddagar. Väljer du en kortvecka tisdag-lördag så får du 3 hela skiddagar, dessutom går flyget först på kvällen så du behöver bara ta ledigt 3 dagar.

Tänkte passa på att göra lite reklam. Häng med Lion på weekendresa! Hyllad av Åka Skidors nya chef i en krönika.

"Du väljer själv om du vill åka lördag-tisdag eller tisdag till lördag under våra utvalda veckor. Väljer du en weekendresa lördag-tisdag får du 2,5 skiddagar. Väljer du en kortvecka tisdag-lördag så får du 3 hela skiddagar, dessutom går flyget först på kvällen så du behöver bara ta ledigt 3 dagar.

Hmm, detta ser inte så regnigt ut.

Har du testat de där nyaste ofluor tävlingsvallorna? Jag har... Aldrig igen. De är så hårda, att sicklingen är av helvete! Jag går med lf fluorvallor med mina längdskidor, brädor orkar jag inte ens valla.
Längd vallas med fluorvallor som finns kvar, brädorna och utförs skidor vallas oftast med en enkel fluorfri valla jag köper i 200g bitar för billig peng. Någon gång har jag haft på ”riktig” valla på dotterns bräda så hon får glid på flackare partier.

Längd vallas med fluorvallor som finns kvar, brädorna och utförs skidor vallas oftast med en enkel fluorfri valla jag köper i 200g bitar för billig peng. Någon gång har jag haft på ”riktig” valla på dotterns bräda så hon får glid på flackare partier.
De där nya fluor tävlingsvallorna funkar så, att de är så hemskt hårda för att inte absorbera skit. Så, hårdheten gör det samma som fluor gjorde tidigare. Någon blå tävlings klass ofluorvalla är mycket mycket hårdare än någon gammal grön valla. Utan en mycket bra foto borsta är det omöjligt att hantera dem.

Längdskidor för en gammal gubbe: någon grön lf valla under, och hf spray över den. Min favorit: https://rex.fi/en/shop/gliders/future-fluor-eng/hf-gliders-future-fluor/hf41-uhw-pink-green

Weekend till Alperna med flyg? Har du halkat och slagit i huvudet? Vad hände med flygskammen? Tåg? Elbil? Cykel? Långresor?

Angående den tidiga vinterns mildväder med varma vindar och regn så var det väldigt väntat. Höstens orkansäsong i Karibien och Florida har varit skoningslös och det är ju samma varma vatten som driver orkanerna som sedan via golfströmmen ger oss värme, nederbörd och hårda vindar.
Förhoppningsvis blir det bättre senare under vintern i takt med att den norra delen av jordklotet samt golfströmmen avsvalnar en aning.
Men jag är ju ingen meteorolog så kanske har jag missförstått något.

Weekend till Alperna med flyg? Har du halkat och slagit i huvudet? Vad hände med flygskammen? Tåg? Elbil? Cykel? Långresor?

Angående den tidiga vinterns mildväder med varma vindar och regn så var det väldigt väntat. Höstens orkansäsong i Karibien och Florida har varit skoningslös och det är ju samma varma vatten som driver orkanerna som sedan via golfströmmen ger oss värme, nederbörd och hårda vindar.
Förhoppningsvis blir det bättre senare under vintern i takt med att den norra delen av jordklotet samt golfströmmen avsvalnar en aning.
Men jag är ju ingen meteorolog så kanske har jag missförstått något.
En talande bild över hur vårt absurda resande ser ut snarare.

Vad jag har förstått av meteorologi är det svårt att dra den typen av slutsatser för vår kontinent. Ex. El nino eller el Nina har en påverkan, bara att det samverkar med massa andra fenomen vilket gör att vi inte kan använda kunskapen att spå vårt väder i väst.

Samma med stormarna i USA. Med jetströmmen in mot europa något upp- eller nedanför sverige kan temperatur/nederbörd för vår del skifta stort.

"De förändrade förutsättningarna för längdskidåkningen och Vasaloppet syns även vid SMHI:s mätstationer, i Mora var medeltemperaturen under 2024 hela 5,7 grader varmare än referensperioden, mängden snödagar har minskat i området samtidigt som det kommer mer nederbörd."

Lovvärt initiativ. Nu hoppas jag det betyder att Preem ställer om och lägger högre priser på de fossila produkterna. Och utvecklar sitt elprogram ytterligare.

Samt att de skidåkare som skrivit på byter till elbil från sina bilsponsorer, samt väljer icke fossilpåverkande resor till och från Finland och Alperna. Där finns också att göra.

"De förändrade förutsättningarna för längdskidåkningen och Vasaloppet syns även vid SMHI:s mätstationer, i Mora var medeltemperaturen under 2024 hela 5,7 grader varmare än referensperioden, mängden snödagar har minskat i området samtidigt som det kommer mer nederbörd."

Lovvärt initiativ. Nu hoppas jag det betyder att Preem ställer om och lägger högre priser på de fossila produkterna. Och utvecklar sitt elprogram ytterligare.

Samt att de skidåkare som skrivit på byter till elbil från sina bilsponsorer, samt väljer icke fossilpåverkande resor till och från Finland och Alperna. Där finns också att göra.
Var det så man gjorde 1990-1991?

Det är precis så här klimatförändringarna yttrar sig – mer frekventa och intensiva extrema väderhändelser. Att blunda för detta är ren dumhet.
Inget jag blundar för, men eftersom saken är inte så svartvit så kommenterar jag alltid när någon tycker att allt som är varmt är klimatförändring. För då när det är kallt så är det bara vädret som spökar minsann. Det kommer jag fortsätta å yttra om oavsett vad folk tycker om det.

Tillbaka
Topp