Varför Chamonix?

• Trådstartare Trådstartare Hasse
  • Start datum Start datum
H

Hasse

Guest
Varför Chamonix?
Varför ska alla till Cham för??

Är det inte bättre att åka till någon ort där inte det är så mycket folk i eller???
Eller är det som vanligt att svenskar vill dit där dom känner sig hemma?? Som Kanarieöarna??

Jag menar måste ju finnas bättre orter att bo på och framför allt åka på??
Eller ska folk ner och festa bara??
Hur kul är det med powder hour varje gång det har kommit snö??

Går över mitt förstånd....
Hej på er..

Varför Chamonix?
Exakt. Man bara hatar ju att stressa ut för att om möjligt få ett puderåk då det har snöat. Och alla skall vara bättre än den andra; "kolla, jag har senaste North Face-jackan..". Hata.

Bättre att sticka iväg med goda vänner någon annan stans, och ta det soft.

Varför Chamonix?
Varför har vi inte frågetecken efter varje mening istället för punkt? Det hade varit mycekt bättre? Eller? Har jag fel? Jag vet inte? kanske skulle fråga Hasse? Han kanske vet? Eller kanske tre fyra stycken???

Har man inte varit i Chamonix är det svårt att förstå varför man kommer tillbaka, men det är väl kombinationen grym fest, "stor" stad och utmanande, branta och långa åk.

Varför Chamonix?
Vänta nu. Det säger mannen som sitter på baren typ varje dag eller??

Men om man är ute efter branta åk så finns det många fler ställen ju...

Fast som sagt jag tror på "svenska" tryggheten..

Varför Chamonix?
Ja "grym fest" och "utmanande, branta åk" är ju uttryck som verkligen hänger ihop som Anita och Televinken. Men det är klart, gillar man milslånga köer och att få göra en sisådär fem pudersvängar på en hel säsong så är säkert Shampoo-X ett grymt val, det finns ju så mycket att göra där...

Varför Chamonix?
DAve Spruce: pratar du om pisterna när du säger utmanande, branta och långa åk? (såg du, jag avslutade med frågetecken)

Varför Chamonix?
Ärligt talat... ÅK NI VART FAN NI VILL!!! Vill man åka till chamonix så får man la göra det. Så sjukt jävla blåst tråd.

Varför Chamonix? varför alperna? sitt du och va hemma istället.

Varför Chamonix?
Man kan ju anta att dom som åker dit igen åker dit för att dom trivdes där...men jag kan ju ha fel kanske är någon slags snöman som hotat med stryk till alla som inte återvänder?

Varför Chamonix?
Ja jag sitter/jobbar i/på baren varje dag men jag åker också skidor ca 6 dagar i veckan. Jag fattar att du med dina 30 år bakom dig kanske inte klarar det men jag gör och då kan man väl kombinera, eller?

Glisseur: Det där med köer är stämmer inte till hundra. Några av de bästa dagarna jag har haft på tex Grands Montets har det toksnöat och dåligt sikt, men helt klart åkbart. Har kör hela dagar i Drömskogen, Italian och Canadian bowl när bara Hersen varit öppen och fått orört hela dagen. Inget folk är där heller, och inga köer, eftersom det är så "dåligt" väder. Det e klart slutar det snöa på natten och solen skiner på morgonen blir det sjuk hets, icke att förneka, men att påstå att man får stå i milslåna köer och göra 5 pudersvängar per säsong bevisar snarare hur naiv och okunnig du är och den totala bristen på respekt och vettiga argument.

nikekl: Tror du jag pratar om pisterna? Pisterna i Chamonix är skit, det är välkänt. Som jag sagt tidigare det roligaste man kan göra i Chamonix när det inte är puder är att raca med toppkabinen i Brevent, från toppen till Col Cornu liften och åka fakie i Le Tour. Inga av åken är några världsbäst, men det var ju inte direkt de jag syftade på. Om du tror det så pratar vi nog inte om samma ort.

Varför Chamonix?
Oki då är det inte samma dave som jobbar på south bar alltså?? Han som snackar mycket och åker lite?? Och när han väl kommer upp så är det kring kl 12??

Dave: Jag har väl ett snitt på 150 skid dagar om året dom senaste 5 åren iaf. Så nog klarar jag det iaf.

Glisseur: Är du nere i La Grave nu eller?? Glöm inte att du lovade mig en guidning i vinter....

Teddo: Det har du rätt i..

Varför Chamonix?
Hasse: Jo jag är rätt person men att jag inte är i backen förän kl 12 stämmer inte. Inte när det är puder. Visst jag kan erkänna att om jag festat/jobbat till 3-4 på natten och det inte snöat på 2 veckor så flyger jag inte upp ur bingen kl 6 för att gå 3 timmer på skidor för att få lite orört. Då sover jag hellre en stund längre, åker upp, bränner lite pist, slappar och solar. Har det bra helt enkelt. Men om det har dumpat, då lovar jag dig då är jag där fan och med, det finns det många som kan intyga. Känner jag dig eller? Du verkar veta vem jag är...

Varför Chamonix?
Hey hey Spruce, nu tar vi och lugnar ner oss lite. Enda anledningen att man inte hänger i Shampoo-X är alltså att man är "naiv och okunnig" och saknar respekt? Uhu, respekt för vad om jag får fråga? Jag är väldigt nyfiken. Det kan ju faktiskt vara så att det finns en mängd personer som sett Cham och sedan bestämt sig för att aldrig mer låta sina rostiga stålkanter beträda snön där.

Varför Chamonix?
Bra svar Glisseur..

Dave: Jag har träffat dig ja.. En kille med mycket inlägg och lite skidåkning..

Varför Chamonix?
Om du läser texten står det:

"att PÅSTÅ att man får stå i milslåna köer och göra 5 pudersvängar per säsong bevisar snarare hur naiv och okunnig du är och den totala bristen på respekt och vettiga argument."

altså, att PÅSTÅ att det är så är naivt och okunnigt, då det inte stämmer, och bristen på respekt innebär att du på så sätt påstår att alla vi som åker dit är idioterna om det nu bara är milslånga köer och bristen på vettiga argument, ja, den säger väl sig själv;)

capice?

Varför Chamonix?
Hasse: Jaha du har träffat mig? Var det ömsesidigt eller? För jag kan inte minnas dig, jag är ledsen. Vilket iofs är konstigt för du verkar veta vad jag gör på dagarna också, dvs inte åker skidor. Har du möjligtvis spionerat på mig, eller har jag upprört dig på något sätt, varför du nu verkar vara lite sne på mig?

Varför Chamonix?
Dave: Ja är inte sne.. Tycker det bara är kul med folk som skriver en massa skit om saker som dom inte vet riktigt vad dom pratar om...

Men Cham är ju inte allt för stort och jag känner tyvärr en del folk där som inte har kommit till insikt än...*ler*

Varför Chamonix?
Haha ok ska vi gå på stavfel också eller kan vi lägga ner hela diskussionen då oppositionen uppenbarligen inte har några argument kvar?

Kunde inte låta bli!!

Men kan du inte istället berätta vem du är, du verkar du "känna" mig bra så jag bör ju veta vem du är. Och det där med att jag skriver mycket men vet lite stämmer inte, det kan jag lova dig, jag är VÄLDIGT försiktig med att ge mig in i diskussioner där jag inte vet något. Det är meningslöst och fånigt då du ändå troligtvis bara gör bort dig..

Varför Chamonix?
Pist i CH. - världsklass. Morgonåket från toppen av Bochard -gondolen ner till Lognan och vidare Pierre a Ric hela vägen ner slår det mesta - helst nu när de har fixat kanonsnö hela vägen!! Mitt på dan kan man åka nästan själv i P. a R.
Puder: Finns för den som vet var man ska åka - men bör inte vara huvudorsaken till en vistelse i CH.
Kanske gillar vissa alpinism?

Varför Chamonix?
Johan: Håller med, det åket är en ordentlig genomkörare.. "toppen Le Tour hela vägen ner också kul, behöver inte lägga många svängar där inte, och som sagt tidigare toppen Brevent ner till Col Cornu liften via flygande matten. Mycket skoj när det inte är puder inom räckhåll

Varför Chamonix?
All we need is love, tagga ner lite grabbar, varför inte hacka pa dem som aker till St. Anton eller Are o hänger pa Dippan istället, vi kan väl säga sahär, vem har sagt att man maste aka 150 dagar / ar för att klassificeras som skidakare? Lat barsnubben dricka sina öl, lovar att de smakar underbart efter 8 timmars hart arbete bakom baren. Hacka pa dem som aker längdskidor eller va fan vet jag. Nu har snön i varje fall kommit nere i alperna, hade jag inte haft gips pa foten sa hade jag akt, men nu e jag lite begränsad sa 150 dagar / ar blir det inte i ar, tro inte jag e mindre skidfantast för det. tror nog jag tar en öl i kväll o sover till 12 i morrn oxa...

Varför Chamonix?
Var inte det tråden gick ut på iofs..

Klart man kan va skidfantast med 3 skid dagar eller hur.

Varför Chamonix?
Menvafan, varför ständigt denna vi-i-femman-mentalitet? Hur jäkla kul är det om alla ska hålla med varandra hela tiden? Lite ironi, övervridna förenklingar och hårda ord livar ju bara upp en tråkig höstdag som den här.

Varför Chamonix?
Så just därför så är det blåis, snöstorm och massor av svenskar i chamonix i vinter...
Som vanligt..

Och så är TT en grym skidåkare...

Varför Chamonix?
Hasse, jag tycker synd om dig, vad har du haft för traumatiska upplevelser i Chamonix egentligen? Är topparna kanske lite för höga? Fryser du om kinderna? Åker mössan ner för ögonen på dig lille vän? Är du kanske 30 år gammal, men tänker som & beter dig som en "insiktsfull" fjortonåring? Jag hoppas verkligen att du är nöjd med vad du presterat under dina år, jag menar, det krävs livserfarenhet för att vara kompetent nog att yttra åsikter à la "varför gör inte alla som jag, jag är ju bäst, kan mest och tjuter högst". Den sortens trångsynthet imponerar inte någonstans. Kan mycket väl förstå att saker och ting övergår ditt förstånd. Jag hoppas för din skull att du är olyckligt kortväxt, annars är du nog tyvärr bara aningen trög.

Jag tycker det är tragiskt när trådar som den här dyker upp. Jag menar, det är inte svårt för en utomstående att föreställa sig hälften av skid-och brädåkarna på freeride.se som verbalt förtappade idioter om man läser i forumen. Majoriteten av trådarna tycks vara pajkastning på låg nivå.

Till sist en fråga till Nikekl.
Vad skidar du i för kläder? Om du anser The North Face vara flådigt värre så är jag duktigt nyfiken på att veta vad du åker i. Ge mig ett ärligt svar, annars är jag hundra på att du klämmer ur dig nåt i stil med en mintgrön overall anno 1985.

Tack för ordet.
Bring me the pies...

Varför Chamonix?
Hasse: i din presentation står det nånting om Engelberg, visst ballt ställe, men så jävla ballt och svensktomt är det inte. Och sen står det GRÄNSEN! Det är ju en bortglömd pärla! Inga svenskar, puder varje dag, grym offpist, massa fallhöjd mm... NOT! Gränsen är väl världens mest överskattade skidort?! Men skönt är väl att alla har hittat sina pärlor, jag har mina, du har dina, Dave spruce och grabbarna har sina.. Åk och ha kul.

Varför Chamonix?
Jens: Om du läser tråden så undrar jag varför folk åker dit. Det är så alltså jag undrar vad folk tycker det är som drar att åka till ett sånt överexploterat som Cham trots allt är. När det finns andra ställen som det är mycket mindre folk i, lika bra eller bättre åkning i.
Min teori är att svenskar dras till sitt eget folk helt enkelt.

Men jag kan förstå dom som varit i Cham en längre tid och trivs där.

Men att göra en första säsong där är ju inget jag skullerekomedera om du är ute efter att åka skidor enbart..

Varför Chamonix?
Richi: Att man bor i E-berg är väl en sak och var man åker en annan??Finns många bra ställen nära där. Finns max 40 bummar i E-berg tex... Och Gränsen är ju det närmast man kan komma alperna i sverige. Är ett ganska bra ställe att försörja sig på och umgås med likasinade. Och grymt om man vill förlänga säsongen.

Kul att det väcker såna känslor...

Varför Chamonix?
Jo då men om du läser mitt inlägg här ovanför så står det att jag undrar varför när det finns andra ställen. Vad är det som drar??

Varför Chamonix?
Hasse, jag har läst tråden, jag har gjort säsong i Chamonix och jag dissar varken åsikter eller frågor. Vad jag vill ha fram är snarare att jag är trött på alla dessa trådar som startar vid punkt A och landar i en annan galax där man enbart kastar skit på varandra. Du hade lätt kunnat styra den här tråden till något konstruktivt i ditt inledande inlägg, men när du uttrycker dig som du gör så vet jag inte vad du förväntar dig?

Vad jag gillar med Chamonix är möjligheterna, det finns otroligt mycket bara man är beredd att gå en timme eller två. Min bästa dag förra året gjorde jag tre åk, första ca kl 10-10.30 jag var tillbaks i byn igen ca 16.30, inga övermäktiga turer med andra ord.

För övrigt tror jag inte det krökas mer i Chamonix än i någon annan alphåla.

Jag vet inte vid vilken tidpunkt du varit i Chamonix Hasse, om du gjort säsong där eller varifrån du fått dina uppfattningar. Men låt dom stå för dig, berätta gärna om dom men gör det schysst och låt andra ha sina favoriter.

Varför Chamonix?
En liten fraga Hasse:

Tillför inlägget något till Freerides community?
Har du åsikter? Bygg upp din åsikt med argument.
Har du frågor? Tänk på att skriva med så mycket fakta som möjligt, så att andra besökare kan ge dig ett korrekt svar.

Har ämnet tagits upp tidigare?
Chansen att din fråga redan är besvarad är stor. Om ämnet varit upp tidigare är det alltid bättre att fortsätta diskussionen där. Använd därför alltid sökfunktionen.

Är du i rätt forum?
Kolla så att inlägget passar in i det forum du tänkt posta ditt inlägg.

Glisseur:

Om du nu tycker det skall finnas utrymme för ironi etc (i quote) Glisseur: "Menvafan, varför ständigt denna vi-i-femman-mentalitet? Hur jäkla kul är det om alla ska hålla med varandra hela tiden? Lite ironi, övervridna förenklingar och hårda ord livar ju bara upp en tråkig höstdag som den här."

Se detta som ironi att du blir citerad...

Tillbaka
Topp