Jag hör vad du säger och förstår tror jag vad du menar.
Då kvarstår problemet.
De flesta instruktörer är unga, borde betyda att de själva inte är där rent tekniskt. Om de inte kan visa rörelsen och det är för svårt/komplicerat att förklara. Vad ska jag då betala för? Eftersom jag anser mig ganska duktig och kan ta mig ner över allt hyfsat kontrollerat, Jag vill ju få något att utveckla, något konkret att träna på under säsongen. Det du beskriver är att skidläraren ska sätta mig i en situation som är utmanande för mig. Om det är så det funkar i en skidskola kan jag ju lika gärna åka med polarna i den terrängen. Vilket någon skrev tidigare i tråden.
Är det inte det som är problemet, Att träna med en skidlärare blir enormt dyrt om man inte får några konkreta rörelsetips att träna själv på. Eller handlar det om pengar och bussnies.
Friåkning och liknande blir extremt svårt att "träna" på samma sätt som piståkning eller park, då förutsättningarna alltid blir olika. Det finns inte speciellt mycket konkret du kan tänka på förutom att våga stå på framåt och pusha dig själv faktiskt.
Jag tror att du och många andra har hamnat i fällan att tänka på skidåkning/friåkning på samma sätt som golf/tennis och sånt. Skidåkning, för den stora massan som inte kör käppar/park-tävlar etc, handlar inte om kvantifierbara resultat. Du spelar inte tennis mot polaren och vinner 7-5, 6-3, utan du åker runt på berget och har kul. För att dra tennisexemplet vidare till sin spets så är det fokus på att övervinna någon annan, vilket gör det kul. Skidåkning är att bara ha kul, det är hela målet.
För att dra en annan parallell, så se på vågsurfing. Där sägs det ofta att den bästa surfaren är den som har mest kul, vilket jag tycker är rätt så tänkvärt.
Sättet att rent konkret träna på friåkning och liknande är helt enkelt det gamla "lär dig simma genom att simma"(bra sportparalleller idag). Du åker på med polare, stöter på olika sorters terräng/snö och försöker pusha dig själv. Det finns ingen ultimat kantvinkel eller kroppsposition eller sånt, utan det är helt beroende på situationen. Vill du konkret träna på någonting så skulle det väl vara att markträna ordentligt innan/under säsong, eller kanske testa något på snö som du sett på nätet/någon annan göra.
Det är just det med icke-kvantifierbara sporter som är det intressanta tycker jag. Själv känner jag att jag lär mig massor och tänker på nya sätt varje gång jag kommer iväg i backen, trots att jag har en helsäsong och massor med skiddagar bakom mig. Jag åker knappast perfekt eller är världsbäst på något sätt, men jag har sjukt kul. Jag, och många fler säkert, tänker inte tillbaka på skiddagar som "där åkte jag bra", utan man tänker istället på när man hade som roligast.
Med en rätt gedigen idrottsbakgrund i andra sporter så tycker jag det är trevlig att slippa hetsen kring resultat och bara ha kul. Det är egentligen det som är hela grejen, vilket är ganska unikt med skidåkning som fritidssyssla(finns säkert flera olika sporter där det stämmer, t.ex vågsurfing).
För att svara på trådstarten - jag tror inte att många som ser sig själv som "duktiga åkare" faktiskt bryr sig om att nöta käpp eller perfekta kantvinklar i blåis. I ett rent rationellt beslut så gör de kostnadsanalysen att de hellre åker själv och lär sig på egen hand. Eller inte lär sig alls, iaf inte medvetet.
De har kul, och de är det som betyder någonting.