Varning för hjärnskakning!

Rydellen

Ny medlem
Jag skriver detta inlägg för att varna andra för hjärnskakningars möjliga och ofta långvariga konsekvenser.

Jag spenderade vintern i Kanada och fick redan 22e december min första hjärnskakning. Tre mindre smällar på en dag pga att jag inte detunat nya brädan, samt mina tappra försök till bs 180 över krön. Slutade med headslam tre ggr på en dag. Varav efter sista jag kände att jag verkligen borde ta mig hem nu.

Använde hjälm men tyvärr en som var glappig och som inte tog emot all energi i fallen. Huvudet snarare studsade i hjälmen vilket kan ha förvärrat hjärnskakningen.
Låg hemma i 2 veckor och kunde sedan sakta sakta börja åka igen men hade problem med yrsel och huvudvärk länge.

Symptomen försvann undan för undan och i februari var jag nästintill helt återställd.

Dum som man är lär man sig inte av misstagen eller skaffar en bättre hjälm.

Åkte till Whistler för parkåkning på våren. Fick en böj under ena bindningen på brädan ( en knäck kan man säga) vilket gjorde att brädan catchade i snön ganska jobbigt. Jag tänkte inte på det utan körde vidare med den. Fick ena dagen hugg på ett rail. Hade inte fått något hugg alls innan dess men tänkte, aja sånt händer. Jag pressade brädan gabnska hårt liksom. Tyvärr litade jag inte till min instinkt utan körde vidare på brädan.

Dagen efter satte jag 270 upp på en c-box och fick hugg på hälkanten när jag står baklänges. Precis under vänsterfoten känner jag hur det skär till och jag flyger av baklänges. Slammar huvudet rakt i marken och kände hur huvudvärk och yrsel bara sköt ut sig från huvudet. Blev mest sur, men borde i detta läget verkligen misstänkt att brädan va problemet. Körde dum som jag är vidare den dagen även om jag var lite ur balans.

På kvällen kom enorm huvudvärk.

Låg sedan hemma 4 dagar för att sedan trappa upp åkandet igen. Övergjorde det och allt annat och blev riktigt riktigt dålig. Röntgade huvudet osv men ingen blödning tack och lov. Låg hemma i lägenheten utan att kunna åka 2 hela veckor på rad, utan att gå utanför dörren, utan att titta på tv, läsa böcker osv. Blev känslig mot ljus och ljud, sov skitdåligt, kanonyr och allmänt kass. Fruktansvärt jobbigt va det. Gick inte ens och handlade själv. Fick "attacker" av koncentrationskrävande saker. Skrev på en lapp i 2 minuter och fick en trötthetsattack mm. Han väl trots allt fundera väldigt mycket på vilka risker man utsätter sig för och hur dumma saker som kan förstöra för dig.

I mitt fall att inte fatta att en glappande hjälm tappar all sin funktion förrutom mot att skydda på stenar osv. Jag fattade inte att brädan va det i första händelsen som gjorde att jag fick såna sjuka hugg och i andra fallet att den högg pga att den va lite knäckt.

Jag hade innan säsongen knät som va problem och där allt fokus låg. När det fungerade ok så hade jag inte tänkt igenom allt annat utan bara körde på.

Nu har jag skrivit lite väl mycket om mig själv känner jag, men det jag vill få fram är hur jobbiga hjärnskakningar är och hur lång tid det kan ta att bli av med alla symtom.

Jag har än idag problem med det. Tvingas jobba halvtid för att jag inte klarar av vardagen etc. Blir extra trött, har koncentrationssvårigheter, yr osv. Läkaren säger att det antagligen kommer ta minst 1 år innan jag är helt bra. Om jag ens blir helt bra. Sjukt läskigt! Det påverkar verkligen ALLT! Inte bara att du inte kan åka sommaråkning utan att du knappt kan leva ordentligt!

Hade jag funderar lite mer runt hjärnskakningar innan hade jag kanske iaf köpt mig en riktig hjälm som fungerar. Det finns en anledning till att folk som kör MC har riktigt tight åtsittande hjälmar som de slänger så fort dom tappat den i backen.

Vill alltså höja ett varningens finger. I 40% av alla första hjärnskakningar hos personer kvarstår symtom längre än 8 veckor! 60% är bra efter 10 dagar. Det enligt en undersökning på sahlgrenska.

8 veckor vid din första hjärnskakning!

Vi snackar längre tid än ett brutet ben.

Se till att skydda era huvuden (rätt!), vilket innebär att man inte köper en hjälm storleken större för att man ska få plats med mössa under tex.

Vore kul att höra från andra som haft problem länge efter hjärnskakningar.

Lär av mina misstag, vill inte önska detta på någon annan.

/Rydellen

längre tid än ett brutet ben? en arm tar ju 3 månader? då borde väl benet ta lite lkängre tid med all läkningsprocess.. men bra saker att tänka på

porky sa:
längre tid än ett brutet ben? en arm tar ju 3 månader? då borde väl benet ta lite lkängre tid med all läkningsprocess.. men bra saker att tänka på
Om armen har gått av helt på mer än ett ställe tar det nog tre månader men annars brukar man gå gipsad ungefär en 6 veckor om man brutit eller fått en fraktur på något av sina ben.

Bra skrivet förresten, hjärnskakningar är inte kul.

Senast ändrad:
jag drog på mig en i trysil en gång, fock bakåtvikt och pang så svimmade, jag kom absolut inte ihåg nåt som hänt under ca 4h den dagen... Men dagen efter var jag ute och shreddade igen, som en riktig man bör!

Jag fick en lätt hjärnskakning för några år sen. På nyårsafton av alla dagar... Den var som sagt lätt och jag har inte kännt något alls av den så det känns ju bra. Jag hade hjälm på men orkade inte stå en plattlandning och slog bakskallen rätt i backen.

Man blir ju lite nervös nu med tanke på att min hjälm inte sitter direkt bra. Har inte tänkt på det nåt speciellt tidigare, men det blir defenitivt en ny hjälm till vintern.

Eller så gör man som Dominic Perret som tycker det bättre att inte ramla.. Och han kallar det "attityd" att köra med hjälm.

fick nån sorts whipflash hjärnskakning i vintras, slog lixom inte i huvet utan de va nacken som fick hela smällen, fick hugg som på ett rail, men på snö å slungades i backen..

huvudvärk å allt, men fortsatte köra hela dagen.. när jag kom hem hade jag så galet ont att jag knappt kunde sova, och stannade hemma från skolan i en vecka för att jag hade precis som du skriver "konsentrationsvårigheter" och liknande.. yrsel och så..
men sen gick de över och nu känner jag inte av det, kanske ibland.. men de kan lika gärna vara vanlig huvudverk..

så ibland har de inte alltid med hjälmen att göra..

dock smart att ha hjälm som passar.. men man lär sig bäst av sina egna misstag, de är du ett pra exempel på.. så dom som inte lyssnar nu lär ju märka det senare iallafall!

hur som helst, ÅK ALLTID MED HJÄLM!

Undrar var jag skulle befinna mig utan min trogna kruka.
Min hjälm har räddat mitt liv sjukt många gånger, därför tänker jag alltid ha på mig den i backen.

Senast ändrad:
Fick en ordentlig smäll i skallen i samband med en lavin för fyra år sedan. Fick sjukt stora problem med närminnet, kunde glömma av vad jag pratade om mitt i en mening osv och "attacker" med yrsel, illamående, dissorientering, trötthet osv. Detta höll i sig i ca 18 månader. Har fortfarande ganska stora problem med närminnet, är lite som en guldfisk emellanåt. Har haft ganska många hjärnskakningar genom åren och det blir bara värre för varje gång. Smällde huvudet ordentligt sist i fredags och jag är fortfarande yr emellanåt och har ont i huvudet, hur det står till med koncentrationen låter jag vara osagt men närminnet har gått bakåt i utvecklingen....Igen. Hjälmen ligger i soptunnan.

Får hjälmen en smäll SKA den bytas ut! Man kan se det som med klätterprylar (båda finns till för att rädda ditt liv), tappar du en karbin från höfthöjd, högre eller likvärdig/större energi så kasseras den för du kan inte längre vara säker på dess funktion.

Och som jag brukar säga, en hjälm måste ha bra passform, dels för funktionen men dels också för komfort för om hjälmen är obekväm så kommer du köra med mössa när du "bara" ska åka pist eller liknande. Skitsamma att den hjälmen som passar just din skalle är det fulaste mänskligheten skapat, det är den du ska ha!

Jarle sa:
Får hjälmen en smäll SKA den bytas ut!
Sure, nog skulle jag kunna byta ut min kruka efter varje smäll om jag var milijonär.
Tror inte jag är den enda här som inte skulle ha råd och lägga ut pengar på en kruka varje gång jag kraschar. Jag förstår exemplet men en karbin kostar väl typ 100kr?
1hjälm varje gång du åker blir nog dyrt i slutändan. Enligt den där "sägelsen" så måste man ju fundera över ekonomin starkt lr helt enkelt sluta åka.

Fick hjärnskakning när jag krockade med en kompis och ramlade i marken på en fotbollsplan för några år sen, och hade inget minne från dess fram till kvällen då jag "vaknade upp" av att jag satt hemma hos mig. Hade tydligen skjutsat hem en kompis på hennes moppe från planen genom hela kommunen också, så man kan ju ha för sig rätt konstiga saker som man kan göra illa sig av direkt när det händer också. sådetså!

Visst att om en hjälm får en ordentlig smäll har man ju hört ett gäng med gånger och det kanske är helt rätt. Men rent ekonomiskt så funkar det verkligen inte. Det finns heller ingen logik över att det kanppt finns några multi-impact hjälmer avsedda för skid/brädåkning. Pro-tec vet jag har en...ngn fler?!

Fick en lätt hjärnskakning under en fotbollsmatch i våras och även om den bara var såkallat lätt så har jag aldrig haft så ont i huvudet i hela mitt liv (trots att jag haft problem med migrän) hade ont i huvudet till och från i 1-2 veckor. Var dessutom tvungen att sjukskriva mej från min praktikplats för att jag helt enkelt var så jävla trött och hade huvudvärk.

Hogizz sa:
Jarle sa:
Får hjälmen en smäll SKA den bytas ut!
Sure, nog skulle jag kunna byta ut min kruka efter varje smäll om jag var milijonär.
Tror inte jag är den enda här som inte skulle ha råd och lägga ut pengar på en kruka varje gång jag kraschar. Jag förstår exemplet men en karbin kostar väl typ 100kr?
1hjälm varje gång du åker blir nog dyrt i slutändan. Enligt den där \"sägelsen\" så måste man ju fundera över ekonomin starkt lr helt enkelt sluta åka.
Tänk efter hur ofta huvudet får sig en smäll, inge speciellt ofta. Oftast när man vurpar så tar inte huvudet stryk pga att man böjer huvudet ifrån det som kommer ge kroppen stryk, håller upp armar för att skydda huvudet osv. Oftast slår man i huvudet när man "tomahawkar" och det händer inte allt för ofta i hård snö, krafterna blir avsevärt mindre i puder, speciellt då man hjular fram då större delen av energin går åt till att flytta kroppen i fallinjen istället för rätt ned på backen. De hångerna huvudet tar mest stryk är troligtvis i vårsnö då kroppsdelar hugger tag i snön men det är oftast bara ett tunt lager med mjuk snö ovanpå (som dessutom har högre densitet).

PNyberg sa:
Visst att om en hjälm får en ordentlig smäll har man ju hört ett gäng med gånger och det kanske är helt rätt. Men rent ekonomiskt så funkar det verkligen inte. Det finns heller ingen logik över att det kanppt finns några multi-impact hjälmer avsedda för skid/brädåkning. Pro-tec vet jag har en...ngn fler?!
Har haft en omsättning på 1-2 hjälmar/säsong de senaste tr-fyra åren. Klart man inte kan följa det till punkt och pricka men jag brukar ta mig en tankeställare på hur jag slog i huvudet osv. Ta ur fodret i hjälmen och kolla om frigoliten blivit deformerad/skadad osv. Tänket med ekonomin tycker inte jag håller riktigt. Känns lite som att \"Jag vill inte köpa någon hjälm, det är ju bara dyrt\" och liknande tänk om säkerhetsutrustning över huvud taget. En hjälm som blivit skadad hjälper ungefär lika mycket som att ta två-tre mösser på sig. Jag anser att mitt liv inte går att värdera i pengar, finns säkert dem som har annorlunda tänk också, men det får stå för dem.

Dessutom har jag för länge sedan tröttnat på att glömma bort saker i samma sekund som jag tänkte dem osv... Ta er en tankeställare precis som Rydellen uppmanar er till och lär av andras misstag.

Senast ändrad:
Jag tycker att det är tråkigt att du skadade dig såklart men det jag lärde mig av att läsa din text är att inte åka park med bräda dessutom. Så många skador som du fick på en säsong har jag inte lyckats med i hela mitt liv, (20år kampsport + 20 år skidåkning de sista 13 > 80% offpist).

Hjälm har jag men bara för att det är skönt , hjärnan är inte längre värd att skydda...

men för de som bryr sig så borde de tänka till innan de köper svindyra hjälmar för de (och goggles ) är "förbrukningsmtrl".

fick en ganska liten hjärnskakning i björkliden för ett par år sen....hoppade i ett typ 8-meter bigjump å skulle läggaupp skidorna på ryggen medans jag var i luften ( varför vet jag inte ) men då hoppade jag alldeles för långt och fick in ena staven i magen ( det visste jag inte föränn jag skulle byta om och mamma sög att de blödde å allt ) och som tuur rvara så slog jag i huvet med hjälm och inte utan....

Det du skrev lät inte alls kul!
Hjärnskakningar har jag haft en del, men det enda jag känt som håller i sig är att man är seg och lätt får ont i huvet ett par veckor frammåt...

Svårt att tänka mej att hjälm ska hjälpa särskilt mycket mot hjärnskakning, självklart är det ju bra att ha hjälm pga av att det skyddar mot värre skallskador, men tveksam till att det hjälper mot just hjärnskakningar?

ekdahl sa:
haft 4 hjärnskakningar varav 2 jag har blivit inlagd men aldrig märkt någon skillnad direkt
Då har du haft väldigt mycket tur!

Jag skulle råda dig att se över varför du får dom och hur du kan åka/göra för att inte utsätta dig för så stor risk. Man kan få bestående men av upprepade hjärnskakningar.

Något som jag reagerat på är hur mitt förlopp var. Efter sista hjärnskakningen när jag låg hemma i 4 dagar blev jag bättre för varje dag och åkte efter 4 mer dagar fullt. Den sista dagen en heldag följt av mycket koncentrationskrävande saker. Efter denna dag va det som att min hjärna "löste ut" och gjorde det hela riktigt illa.

Det kanske snarare är så att om man får en hjärnskakning och hjärnan är känsligare påverkas mycket mer utav belastning man sätter på den än snarare själva smällen. Detta var kanske felet i mitt fall?

En kompis till mig har fått typ 10 hjärnskakningar undrar hur fan han mår :S?

Själv fick jag jävligt nt i huvet efter en vurpa i tung lössnö tror det mest berodde på hjälmen har aldrig fått ont utan hjälm när jag slagit i huvet. dock kan ju hjälmen vara nice att ha på om det skulle råka vara en sten under snön.

8 veckor brutet ben my ass. Har brutit ett ben 9 veckor sedan rök gipset sedan tog det en vecka lr två att det skullev ara helt återställt. Sen har jag brutit armen 12 veckor gips 5 år senare fortfarnde inte återställd. Men men bra skrivet!

låter som en riktig snedtripp. nej men för att vara seriös så var det bra skrivet, själv kör jag med en rätt tunn och liten hjälm men funderar på en ny nu.

ramlade på en c-box och tappade ena skidan så att den slog i skallen. hade hjälm dock så det var inte så illa!

Jag var ute och cyklade me en kompis. Jag hade ingen hjälm på mig och cykelen var inte heller nåt höjdare. Jag körde lungt som fann. Ville absolult inte satsa.

Körde ner för en backa och hade ganska hög fart. Jag var tvungen att vända åt höger eftersom spåren gick ditåt men jag kunde inte. Hade för högt fart och fram bromsen fungerade inte. Jag körde in i ett träd. På nåt sätt slog i huvet. Jag fortfarande inte vet hur. Fick feta skaret på nacken och fick jävligt ont på båda handleden. Det var typp 6 i eftermiddagen.

"Vaknade upp" i sjukhuset runt 11 på morgonen och var typp helt lost. Kom inte ihåg ett skit. Hade ont i handleden och nacken. Jag frågade sjuksköterskan va hände. Hon sa till mig att jag har redan frågat henne 17 gånger och hon berättade att jag typp körde in i ett träd. Jag kom inte ihåg ett skit.

Jag fortfarande itne kommer ihåg alt som hände den kvällen.

Efter 3 veckors vila blev jag bra. På första två veckorna log jag bara hemma och drack typp 5 liter vatten varje dag.

Det hände typp två år sen. Jag mår utmärkt nu men det var skit läskigt att vakna upp i sjukhuset och vara helt förvirrade....

SverigeTomten sa:
Min hjälm har räddat mitt liv sjukt många gånger, därför tänker jag alltid ha på mig den i backen.
Din trogna kruka kanske borde bytas ut efter att ha räddat ditt liv så många gånger?

Hur många hjärnskakningar sägs det man kan överleva??

Bra skrivet, förstår inte varför folk kör utan hjälm när det både är skönt och skyddar så pass bra. Sen ska du nästan ha medalj för 3 hjärnskakningar på en dag.

oscarius sa:
SverigeTomten sa:
Din trogna kruka kanske borde bytas ut efter att ha räddat ditt liv så många gånger?

Hur många hjärnskakningar sägs det man kan överleva??
Min hjälm är fortfarande hel, den har bara några repor i färgen.
För övrigt så har jag "bara" fått en hjärnskakning, det hände då jag ramlade av en stol för 11 år sedan, lite klantigt gjort men...

hur vet man om man får hjärnskakning?
går skola i orsa (SCoTT), där vi även har ett vattenhopp. en dag när jag var där och hoppade så slog ja i huvet som bara den. kändes som om inte synen hängde med riktigt och jag fick fråga min kompis om jag nyss hade pratat med honnom. har jag då fått en hjärnskakning?

Har totalt fått 7 hjärnskakningar 1 skidrelaterad, 5 hockey matcher, 1 pulka backen, och en när jag var allmänt klantig och inte tänkte mig för..

Ångrar verkligen att jag inte förståt hur pass allvarliga hjärnskakningarna är, tex spm när jag fick en hockey-puck rätt i pallet (hade galler, men de vart helt sönder) De var i en hockey tunering, jag kände först hur yr man vart, hade inte riktigt förstått vad som hänt så jag åkte men kände mig riktigt dizzy, dum som man var åkte man in igen, trodde ju självklart att jag var ironman som kunde ta ngn hjärnskakning även fast läkaren sa att jag borde gå av. Spelade bytet ut sen kom började jag må illa, de var en cup i gävle, dagen efter skulle jag åka till Sälen, känner att de börjar bli lite för mkt text nu men iaf det slutade med att jag missa 4 dagar på resan och kännde mig inte precis 100 på de övriga.

Man kan ju inte tvinga någon men om man märker att en polare lr du själv har fått en hjärnskakning fortsätt inte med de ni höll på med, de blir bara problem senare i livet.

Idag känner även jag huvudvärk i vissa lägen och kan få svårt att koncetrera mig på långa lektioner.

Som sagt de är INTE värt de!

Kan rapportera läget för mig. Det va nu 5 månader sedan jag skadade mig för sista gången.

Har idag fortfarande problem med huvudvärk, yrsel och koncentrationssvårigheter. PLuggar lite lätt men det går inte bra pga besvären. Mår OK när jag sover 11-12 timmar/natt och inte gör för mycket ansträngande under dagen som dator/tv/läsning/träning osv. Varje dag är en kamp för mig och jag försöker med hela kroppen och sinnet bli bättre men kan inget annat göra än att vila så mycket jag kan så jag mår ok under tiden.

Vad det verkar om man följer forskningen som pågår verkar det som att vissa personer har större "benägenhet" att få långtidsbesvär än andra. Märker du således redan vid din första hjärnskakning att den tar längre än normalt (5-10 dagar) att läka ut och att du inte är helt normal bör du passa dig under en skälig tid framöver. INTE heller överanstränga sig närmsta tiden efter även om man känner sig bra. Det va här det löste ut för mig och inte av den direkta smällen.

Efter min första hjärnskakning låg jag i 2 veckor och efter 3 veckor var jag tillbaka och åkte. Redan här hade jag kunnat göra en skillnad om jag vetat vad jag vet nu.

Detta betyder dock INTE att bara för att du klarat dig 3ggr klarar den 4e. Hjärnskakningar fungerar så att man hela tiden bygger på och förvärrar tillståndet. Att man blir helt "läkt" stämmer alltså inte!!!! Inför nästa hjärnskakning är du känsligare och får den lättare än om du inte fått någon innan. Detta är något nästan inga vet om, men är väldigt läskigt!

Ett ben kan du bryta flera ggr men det återhämtar sig och reparerar sig till normalt i de flesta okomplicerade fallen. Hjärnan är inte likadan!

Något enligt ett uttalande från läkare han påstår också visats är att personer med långtidsbesvär ofta är sådana som är dåliga på att kalkylera risker. Här kan jag väl ställa mig in i ledet och säga att jag lite för ofta låter magkänsla och dumdrist ta över, även om jag inte är totalt tokig.

Tänk över situationen innan du åker och att du också ser över din utrustning. Vassa kanter på din parkbräda är tex ett stort NONO. Jag missade det och får således skylla mig själv lite. Va petig och tänk efter vad för risker som finns inför ett åk eller ett trick som ska utföras.

Fråga dig också vilken nivå du tycker är lagom! Det är en BLESSING att vara nöjd och inte behöva steppa upp dina skills och chanstagande för mycket. Vad fan spelar det för roll om jag sätter det nya tricket egentligen. Även om jag pushar mig för min egen skull borde jag hittat en lägre ambitionsnivå.

Jag hoppas våga åka snowboard igen, men då med en helt annan inställning. Skita i att nöta 720s i parken utan mer glidåka puder och njuta. Trodde inte jag skulle säga detta för 1 år sedan men så är det. Jag hade dödat för att få vara tillbaka där jag va innan olyckan.

Hoppas jag hjälper att motivera någon.

Emil

Senast ändrad:
1-SeuWsS sa:
bra skrivet! har också fått nåra hjärnskakningar.. kräktes inte du nått när du fick hjärnskakningarna?
låter inte kul för dej :(
Nix inga kräkningar. Jag blev inte ens medvetslös för ett ögonblick. Såg lite fåglar som mest. Efter ett tag kom symptomen mycket starkare såklart.

Hur kände du efter att fått flera hjärnskakningar? Den sista tog längst tid att gå över gissar jag?

Jag skulle uppskatta att få snacka lite med folk som haft hjärnskakningar och som fått problem längre än normalt. Känner du dig träffad så var snäll och skriv till mig. Du kanske har några råd och erfarenheter att bidra, som skulle hjälpa mig!?

Nu är det snart 6 månader sedan jag råkade ut för den sista hjärnskakningen :( Säsongen är bara att glömma och kanske snowboardåkandet för alltid... Behöver lite positiva vibrationer!

Jag fick en hjärnskakning när jag gick i femman. Var på väg till skolan och cyklade utan hjälm. Tänkte träna på att cykla utan att hålla i mig (något jag nu i efterhand kanske inte skulle säga var mitt livs bästa beslut) och styret vek sig. Jag flög fram och drog smällde i pannan steeenhårt i asfalten... ett riktigt faceplant. Jag hade ett märke efter "asfaltsbucklorna" i pannan efteråt. Hursomhelst satte jag mig och chilla en stund vid ett träd brevid och cyklade sedan vidare till skolan. Jag såg knappt någonting, allt kändes typ vitt och när någon pratade med mig kunde jag knappt förstå vad dom sa. Jag bestämde mig för att jag skulle cykla hem... klarade inte av att sitta på cykeln utan fick leda den. Väl hemma började jag spy, kunde inte sätta mig upp utan att kräkas och låg i sängen 9 dagar utan att kunna göra ett skvatt... Efter det var jag väl seg i huvet ett tag, men ingenting jag tänker på idag.

Bra skrivet Rydellen. Själv åkte jag på min skakning för ca 1 mån sen. Ingen värk men trötthet och koncentrationsproblem. Helt klart en tankeställare. Tror inte att säsongen är i fara men det blir nog mest glida omkring till en början.

Sjukt bra skrivet av alla som tar detta allvarligt,

minst lika dåligt skrivet av alla som tar det som inget alls!

Jag vet bara om att jag fått hjärnskakning en gång.

Jag hade jobbat natt och varit vaken i sisådär 20h precis när jag skulle gå och lägga mig så fick man sms från polaren som undrade om vi skulle ut och åka wakeboard... SURE!

När jag hade varit vaken i 22h så va det dags att hoppa i båten, alex började åka och sen va det min tur... Gjorde 2 klantiga vurpor, tog på mig flytväst då det va kallt som fan (mitten/slutet på augusti) så det va svårt att slappna av och flyta med enbart wakeboarden.

Nästa vurpa va väl som dom andra... powerslidade på vågen och får tåhugg pga konsentrationssvårigheter då jag har varit vaken i närmare 24h smäller i vattnet och tappar allt!

Låg medvetslös i vattnet med ansiktet neråt, alex fick hoppa i och dra upp mig på väg till bilen så satt jag mest och kollade på bilnycklarna ... Varför åkte jag morsan och farsans bil jag har ju 2 egna? Varför åkte jag inte i någon av mina bilar?

Minnet va helväck! :O

Inne på sjukan så undrade jag varför min våtdräkt va blöt och varför jag ens hade den på mig... Dum som man är så gjorde jag 2 bakåtvolter inne på sjukan för att visa att jag va frisk, fick åka hem men åkte snart tillbaka då mina föräldrar inte vågade ha mig hemma ... Fick sova över och va groggy dagen efter

Som tur är gick det över efter bara några dagar men man får ju sjukt mycket mer respekt för sådana här allvarliga grejor!

jag tycker det är sjukt att åka utan hjälm .,. klart att man ska ha hjälm på sej. både för att det skyddar och för att det är snyggt! tycker folk som kör utan hjälm swr dumma ut.

jag fick hjärnskakning en gång när jag ramlade 2,5 meter med huvet före ner i betonggolv, jag fattade först inte nånting, sen ropa en kille - ring 112, då dom såg att det blödde kraftigt från huvet , nåja slutade med sängliggande i 5 dagar och 6 stygn i huvet ,,

HA HJÄLM!

Tillbaka
Topp