Vart tog Freeride vägen?

Guuran

Medlem
Vart tog Freeride vägen?
Vart tog det gamla sköna freeride-känslan vägen. Tiden då man skrev vad man tyckte på om videon. När man vågade göra roliga filmer. Big Up för UNPs Puder edit och Darth Vaders ski lesson.

Varför har den här typen av communiti försvunnit? Vad är det som ledde till denna förändring? Hur ska vi göra för att få tillbaka den gamla känslan. Så våga ta ställning i denna diskusition och joina min armé och få tillbaka kärleken vi en gång hade.

Senast ändrad:
Vart tog Freeride vägen?
Jag tror att mycket av "snackandet" har flyttat över till Facebook och liknande, vilket jag tycker är aptrist eftersom jag

1. redan känner alla jag har addat där
2. inte alls många i mitt flöde som är intresserade av skidåkning vilket också effektivt dödar snackandet

Grejen med FR är (tycker jag) att jag kan prata med/inspireras av folk jag inte nödvändigtvis känner men delar ett stort intresse med. Ju fler som vill prata med mig desto gladare blir jag!

Sen tror jag också att eftersom det numera går och göra "proffsiga" filmer med kamerautrustning och redigeringsprogram som de flesta har råd med så blir det väldigt många snygga edits men kanske inte med så mycket humor i. Givetvis är det också trevligt, men ibland önskar jag att folk bara körde med whatever racklig mobil/kompaktkamera de har, klistrade ihop det i Moviemaker och körde. Det blir som en speciell känsla med sånt.
Eller så är det bara jag som är nostalgisk eftersom det var så jag dokumenterade mina säsonger, haha :D

Och Darth Vader är det suveränaste jag sett på flera dagar!! :D

Vart tog Freeride vägen?
jag kan tänka mig att det dels har att göra med att gemene man stundtals är mättade av hela nätet & all snabb info hela ti´n. det effektiviserade & utslätade flödet (citerat mig själv - tack´arrr).

men även att nät-tyckare/hatare/sabotörer blivit vanligare. dvs fölk som ex. jag själv som passar på att använda div. arenor på nätet för att nå ut/dela med sig av sina obskyra/nyanserade tankar & rena fantasier. vad jag vill ha sagt är: skramlar ni ihop minst 5000:- så lägger jag ned min profil på stört & kommer ej skaffa någon ny på minst 7 år. vad pengarna beträffar så är jag nämligen lite sugen på att fara mot arkansas.. :)

nej allvarligt talat så hör jag dig & känner på liknande sätt. men jag ser bredare på´t än just freeride, varpå följdfrågan: vart tog den gamla sköna känslan i SAMHÄLLET (i stort) vägen? men där kan jag vara ute å cykla, då det oftast inte blir roligare än vad man gör det.

Senast ändrad:
Vart tog Freeride vägen?
Heddious sa:
rabbit sa:
Dustbin_Dan sa:
Bästa skidfilmen någonsin? Jösses! Nu blev jag glad och återfick min tro på mänskligheten! :D
ahahaaah :D vem är snubben som flyger? klockrent ju! (undrar dock hur mörbultad han måste blivit.. stackarn.)
Denna Ola är i mina ögon en levande legend och det bästa är att han skriver som han gör i slutet. Det ska också noteras att Jon uppmärksammade denna video och la ut den på sin blogg tillsammans med något i stil med "denna snubbe är inte riktigt klok". Hahaha

Har hört att Ola bor i östersundstrakterna då jag hade en polare som sprang på honom där på en hemmafest förra hösten. Någon annan som kan bidra med något i jakten på en levande legend?

Vart tog Freeride vägen?
Typ alla som skriver här är ju legender.... Sjukt roliga filmer och detta gjorde min sommarångestkväll. Vill ha snöstorm nu!

Vart tog Freeride vägen?
limegreen sa:
jag kan tänka mig att det dels har att göra med att gemene man stundtals är mättade av hela nätet & all snabb info hela ti´n. det effektiviserade & utslätade flödet (citerat mig själv - tack´arrr).

men även att nät-tyckare/hatare/sabotörer blivit vanligare. dvs fölk som ex. jag själv som passar på att använda div. arenor på nätet för att nå ut/dela med sig av sina obskyra/nyanserade tankar & rena fantasier. vad jag vill ha sagt är: skramlar ni ihop minst 5000:- så lägger jag ned min profil på stört & kommer ej skaffa någon ny på minst 7 år. vad pengarna beträffar så är jag nämligen lite sugen på att fara mot arkansas.. :)

nej allvarligt talat så hör jag dig & känner på liknande sätt. men jag ser bredare på´t än just freeride, varpå följdfrågan: vart tog den gamla sköna känslan i SAMHÄLLET (i stort) vägen? men där kan jag vara ute å cykla, då det oftast inte blir roligare än vad man gör det.
Tiden är allas gemensamme fiende!

Å andra sidan ställer jag mig själv samma fråga som du skriver i 3e stycket.

Vart tog Freeride vägen?
Den goda tiden är helt enkelt förbi, bara att acceptera. Kommer inte gå att göra så mycket fler stora framsteg inom jibbvärlden utan att det blir ännu mer freestyle av det.

Kan för övrigt säga att jag var ute och seglade med Darth Vader härom dan, han lever och mår bra

Vart tog Freeride vägen?
Men vafan kolla på newschoolers! Där är det ett väldans drag! Kan några påtända tonåringar från usa så kan vi:) om vi lyckas få 1/3 av deras aktivitet så tror jag forumet kommer blomstra åter igen!

Vart tog Freeride vägen?
Puderslaktarn sa:
Men vafan kolla på newschoolers! Där är det ett väldans drag! Kan några påtända tonåringar från usa så kan vi:) om vi lyckas få 1/3 av deras aktivitet så tror jag forumet kommer blomstra åter igen!
eller hur! om folk vågar starta de lite mer sociala/OT trådarna som gärna får spåra lite, fast samtidigt inte blir totalt sågade eller trollade så tror jag pratsamheten kan komma tillbaka.

Vart tog Freeride vägen?
Fan, jag vet ju själv att jag inte varit aktiv på forumet på år och dar. Vilket är synd förstås. Samtidigt har jag väl mindre fritid nu än för ett par år sedan, och så blir det såklart en negativ cykel när andra också tröttnar och ger upp lite.

Freeride.se Revival Challenge 2013/14 is on??!

Vart tog Freeride vägen?
en sak till: kan det inte oxå vara så att den hederliga freeride-känslan, delvis avtagit, pga att freeride-medlemmar (precis som samhället i övrigt) kollektivt lockats med i den här material-hysterin som rådigt ett tag (tag 7 betala för 2). å här å där är det pro´s lr typ av bransch-folk som vurmar för sina grejer lr just det eventet osv, men i grund å botten blir det då en fråga om pr men främst SALE (även om ex. ´proffset personligen är delad i frågan å har en schysst avsikt). man ser oxå ex. hur en del kampanjer i ex. ÅS även innan lr efter släpp i butik florerat som nyhets-update på freeride - då blir man ju lite fundersam.. dvs har skidsvängen gått från glädje till en smältdeg av viljan att vara med i gänget? svaret blir nej, om man ser till den nyanserade verkligheten (däremot kan den visuella i kombination känslomässiga upplevelsen av att surfa runt här på freeride förvisso ha ganska mycket gemensamt med den verklighet som utspelar sig om man tar några svängom i centrala åres liftsystem - där människors själar sedan snart ett decennium tillbaka gått på en kollektiv semester :P) . dock, beteenden har förändrats. why (dr.phil!)? because they can. cash IS king, tydligen.

Senast ändrad:
Vart tog Freeride vägen?
Ja alltså det är ju inte bara Freeride som hamnat där det är, märker på många andra ställen att det är likadant och framför allt i det vardagliga livet.

Just Freeride.se grejen är väl att känslan av kravet på riktigt snyggt filmade och redigerade edits bland annat.
Och på grund utav denna känsla är gemene man inte kanske helt 100 sugen på att slänga upp något schabbligt filmat utan större eftertanke på redigeringen och åkning i toppklass?

"Vuxen attityden" är skrämmande till och från i folk runt omkring en..
Överlag har det nog helt enkelt blivit för pinsamt att visa sina fel, vara barnslig glad och galen!

Man får leva och vara glad ändå :)

Vart tog Freeride vägen?
fan, kan ingen styra upp en såndär outfit-tråd igen också, så man kan känna igen folk i backen och hälsa. jag är dock inte rätt person för jobbet för jag har ingen aning om hur jag kommer klä mig till vintern. min älskade jacka håller på att falla isönder och jag håller fortfarande på med sorgearbetet.
(ja, det är synd om mig, mvh i-landsproblemsredaktören)

Vart tog Freeride vägen?
Men hur ska vi göra för att återfå känslan då? Ska vi gå i revolt och lägga upp filmer utan hipster filter eller ska vi tok kommentera saker så folk börjar fatta att det är okej. Vad har vi för plan? Vad heter organisationen som ska få tillbaka kärleken? haha.

Såg tråden om vilken skida man skulle vilja vara helt underbar. https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=91976

Vart tog Freeride vägen?
Jag tror att om alla kommenterar allt de tycker är najs, och tänker på att inte vara osköna mot folk med sämre koll/som stavar dåligt/är yngre så borde stämningen bli gladare. Och även att folk vågar starta lite mindre "viktiga" trådar, som den om vilken skida man skulle vara. Trådar som handlar mer om att snacka än att få svar på saker/veta bäst.

Mer kärlek åt Freeridefolket helt enkelt ;)

Vart tog Freeride vägen?
Guuran sa:
Men hur ska vi göra för att återfå känslan då? Ska vi gå i revolt och lägga upp filmer utan hipster filter eller ska vi tok kommentera saker så folk börjar fatta att det är okej. Vad har vi för plan? Vad heter organisationen som ska få tillbaka kärleken? haha.

Såg tråden om vilken skida man skulle vilja vara helt underbar. https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=91976
Operation Freeride! Köp en m1-abrahams åt Jibbersh och skicka ut han på gatorna med 1 uppdrag - propagera för freeride.se!

Och ja, underbart tråd material. Mer sånt!!

Senast ändrad:
Vart tog Freeride vägen?
Jag skulle vilja få in lite mer allvar på forumet. Fler OT-trådar? Behövs det verkligen? Här kämpar jag med att starta seriösa trådar om viktiga saker, gång, på gång på gång. Och så kommer ni och propagerar för att vi ska bli mer oseriösa? Ni sätter käppar i hjulet för mig i min kamp för ett allvarsamt och informativt skidforum.

Vart tog Freeride vägen?
Jibberisch sa:
Jag skulle vilja få in lite mer allvar på forumet. Fler OT-trådar? Behövs det verkligen? Här kämpar jag med att starta seriösa trådar om viktiga saker, gång, på gång på gång. Och så kommer ni och propagerar för att vi ska bli mer oseriösa? Ni sätter käppar i hjulet för mig i min kamp för ett allvarsamt och informativt skidforum.
Jaså... matjägaren... :rolleyes:

Vart tog Freeride vägen?
rabbit sa:
Vart tog Freeride vägen?
Vart tog Cross-Country Snowboarding vägen?
(kanske är det någon som inte sett den. jag skrattar fortfarande...)
Grymt bra ju! Känns lite som den där Robert Gustafsson-sketchen från en idrottsgala i början av 00-talet, där han presenterade den nya extremsporten "Walling" som gick ut på att man skulle springa in i en vägg på så häftiga sätt som möjligt.
Och det ballaste tricket var "Karutchi" - att man fick en sån adrenalinchock att man föll ihop och dog innan man träffade wallen.

"Man kan göra det en gång i livet. Kanske två."

Hehe.

Vart tog Freeride vägen?
Heddious sa:
rabbit sa:
Vart tog Freeride vägen?
Vart tog Cross-Country Snowboarding vägen?
(kanske är det någon som inte sett den. jag skrattar fortfarande...)
Grymt bra ju! Känns lite som den där Robert Gustafsson-sketchen från en idrottsgala i början av 00-talet, där han presenterade den nya extremsporten "Walling" som gick ut på att man skulle springa in i en vägg på så häftiga sätt som möjligt.
Och det ballaste tricket var "Karutchi" - att man fick en sån adrenalinchock att man föll ihop och dog innan man träffade wallen.

"Man kan göra det en gång i livet. Kanske två."

Hehe.
Skrattade så jag grät när jag såg Karutchi första gången. Fyfan vad brilljant den är.

Vart tog Freeride vägen?

"Varför? För att det är enkelt. Man behöver i stort sett bara en vägg."

"I Walling är det skadorna som är tricket. Africa! Gå men pannan före så det blir en blodfläck som liknar Afrika."

"Vi vill bli godkända som olympisk gren till Leipzig, 2032!"

Vart tog Freeride vägen?
Heddious sa:

"Varför? För att det är enkelt. Man behöver i stort sett bara en vägg."

"I Walling är det skadorna som är tricket. Africa! Gå men pannan före så det blir en blodfläck som liknar Afrika."

"Vi vill bli godkända som olympisk gren till Leipzig, 2032!"
"Klart de kostar massa pengar... Man kan ju inte köra detta i slummen... Husen skulle ju rasa ihop"

Vart tog Freeride vägen?
jaeskoen sa:
Kan ju alltid hoppas att den kommande nya designen drar sitt strå till stacken med att liva upp här lite.
Man får dock inte glömma bort hur det såg ut förr :)
29h448.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp