Vilken av dessa två är bästa valet för mig?

Rydellen

Ny medlem
Hej!
Har två skidor till bra pris på g. Måste bara välja vilken som passar bäst.
Denna skida är tänkt enbart för puderåkning. Så räkna bort hur den funkar i pist och park.

Jag väger 75kg och är 176 lång. Har inte jättemycket skiderfarenhet. Har mycket starka ben och kropp i övrigt. Så man kan uttrycka min åkstil som kraftfull.
Står i valet mellan dessa. Pris för bara skida. Både är förra årets modell.

Völkl Gotama 183. Kultskida som alla vet är bra. Men om man tänker på längden så skulle jag kunna ha lite längre va? 190 som är nästa steg känns enligt mig lite för mycket men vet inte jättemycket om vad man ska ha. Pris 3250kr.

Fischer Atua 186. Enligt åkaskidor är denna skida 3:e bästa offpistskida förra säsongen. Fischer har ryckt upp sig något sanslöst. Denna är 96 i midjan meddans Gotaman är nästan 1cm bredare. Om man tänker på flytet i puder kanske detta går jämt upp?
Gotaman lite bredare men kortare. Antar att nose och tail är ungefär lika mycket böj på Gotaman och Atuan. Priset på Atuan är förresten 2900 utan bindning.

Men vad säger ni puderexperter. Är det bättre med en längre skida i puder än en kortare och knubbigare? Vad rekommenderar ni mig att köpa med avseende på längd, bredd och kostnad. Gotaman är 450 spänn dyrare.

Tycker inte du ska vara rädd för att gå upp till 190. Eftersom du bara ska ha den till puder så är det lika bra att dra på med långa modellerna av skidorna. Du kommer inte tycka att det är svårare med en lång skida i puder än en lite kortare. Och har du som du säger lite fysik så har du ju alla möjligheter att utvecklas.

Längre flyter bättre och bredare flyter bättre. Alltså, kör på gotaman in 190, 96 är för smalt för en puderskida vad än åka skidor säger. 450 spänn extra är väl inte så mycket att orda om?

Ingen tvekan, välj Gotama 190. Du fixar den utan problem om du bara har lite teknik (eller muskler) att backa upp den med. Har kört båda och blev inte det minsta imponerad av Atua. Gotama flyter bättre, är stabilare i hög fart och är en mer renodlad offpistskida + f*n så mycket snyggare. Gotama är en riktigt bra skida, Atua är en högst medioker sådan. Valet är så enkelt att jag inte kommer på något mer att skriva :)

bois sa:
skulle iofs inte säga att 96 i midja e för smalt för en puderskida..
96 mm är rentav en mid-fat numera, dom flesta riktiga puderskidor ligger från 120 mm i midjebredd och uppåt. Det är en jäkla skillnad på skidor för allround offpistbruk och puderskidor.

Glisseur sa:
bois sa:
skulle iofs inte säga att 96 i midja e för smalt för en puderskida..
96 mm är rentav en mid-fat numera, dom flesta riktiga puderskidor ligger från 120 mm i midjebredd och uppåt. Det är en jäkla skillnad på skidor för allround offpistbruk och puderskidor.
tänkte mest på att han säger att han inte har så stor skiderfarenhet och därför tror jag att han ska ha en skida för "allround offpistbruk", tror att han klarar sig på 96 i midja... håller iofs med om att de riktiga killarna har 120 +

Edit: såg nu att han skrivit enbart puderskida, men dom som skulle ha det som allround offpistskida klarar sig på 96 :P

Senast ändrad:
Dustbin_Dan sa:
Fan vad jag börjar bli gammal, negativ och tjatig! Om JAG hade den budgeten du har och var ute efter den typen av lagg så skulle jag direkt slå till på dessa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=20178
Har tyvärr inte testat årets Gotama men det ser riktigt godis ut.
Reklamvarning: just dom där två paren är nog det bästa köpet du kan göra. Dessutom vann det ena paret NM, lite god karma skadar aldrig. Det andra hjulades iofs nerför Sadeln i kvalet. Hmm, se till att få rätt par ;)

Har sista sekundångest angående längden. Får snart ett par 190 Gotama skickade till mig och känner lite att dem blir för mycket för mig att hantera.
Har väl tänkt att åka med skidorna även de dagar då det inte är bottenlöst puder. Men har park/pist skida så vill ha en feting. Är som sagt 176 och väger 75kg. Många duktiga åkare skulle självklar välja 190 men jag som faktiskt är ganska ny kanske skulle få problem med den? Självklart kommer man utvecklas ganska bra under en hel vinter. Men ändå. Är inte 190 för mycket?

juh längre destå osmidigare blir det juh men det beror helt på dig hur det påverkar just dig jag tycker långa skidor kan vara fanskap ibland

190 gotama helt klart. Du kommer lätt att klara av den, speciellt efter ngn veckas övning. Skulle dock rekommendera dig att köpa en ännu fetare skida eftersom den bara är till för puder. Mina nuvarande puderlagg, maden ak 189, trodde jag skulle bli mkt att hantera men ack så fel jag hade. Man vänjer sig grymt snabbt. Önskar att jag hade köpt ett par allroundskidor runt 95 mm i midjan och ett par fetingar på 120+. oroa dig inte över längden, 190 känns absolut inte långt i pudret.

Tillbaka
Topp