Vilken Burton snownboard

Vilken Burton snownboard
TJENare ska inhandla en burton innan min säsong i chamonix drar igång var det tänkt.

har kollat på tre olika modeler Frontier, Custom och BMC
vet inte vilken jag ska köpa har läst att Frontier e lite hårdare och det villl jag gärna ha men inte för hård Custom ska vara mjuk hur e den om man vill åka mkt snabbt och gärna mkt puder sedan har vi BMC som e den dyraste men verkar bäst e det ngn som har en aning om det ungefärliga priset på dom här tre modelerna och lite tips om vilken bräda jag ska välja

Funderar på att handla där nere med e det ngn som har ngt att säga om det e det billigar dyrare etc??

Tack på förhand

DANIEL

Vilken Burton snownboard
BMC kan du nog nästan glömma, är brutalt dyr. Jag skippade den iaf.
Jag har själv köpt årets Custom, brutalt bra bräda. Den är ju inte hård, men mjuk vill jag inte hålla med om. Jag tyckte den var bra när jag åkte på min kompis förra året, (160 cm, precis som den jag köpt) och jag väger ändå 99 kilo, så för mjuk vet jag itne om man kan säga.
För att åka puder är den perfekt, hoppa likaså, helt enkelt en allroundbräda. Den tredje du nämde vet jag inget om, går den ens att få tag i? De flesta butiker köper nästan bara in seven, dragon, bmc och custom. (Där dragon och seven är typ jibb och pipe, BMC och Cust. allround.)
Låt dig inte luras i burtonkatalogen heller, där custombrädorna ser rent utsagt för jävliga ut, för när du har dem i handen, och man ser metallicen som är inlaggt (i grafiken, vrålsnyggt) så ändrar man sig med en gång. Snyggaste customen hittils!

Dragon och BMC ligger runt 7000, eller något över, custom på 5700 om jag inte mins fel. Den andra har jag ingen aning om.

Sen om du skall köpa bindnigar, köp för guds skull inte Custombindningar, har två par hemma (ett par 00 ett par 01 or) och de är aldesles för mjuka för att kunna få ner kraften i backen om man skall skära svängar i höga farter. jag Kör på CFX i år, bra bindning...

Ha det!

Vilken Burton snownboard
Jag körde på en Custom 60:a (2000) den var ok, men lite tam. Den funkade bra om det var lite mjukare före och för pipe/parkåkning. Dock hade den en tendens att kännas lite fladdrig i höga farter.
Förra året bytte jag till en Frontier 66:a. Den är betydligt styvare och funkar utmärkt i höga farter och hårt/mjukt före. Den har grymt skär! Jag tycker också att den var helt ok för parkåkning. Den kräver dock att man är på hugget när man åker, slappnar man av är det lätt att brädan "tar över".
Jag testade också förra årets BMC 68:a. Den var ganska lik Frontiern men något mjukare.

Vilken Burton snownboard
Jo, så är det väll med alla brädor... Hårda - Kräver mer av åkaren, mjuka - mindre.
Rätt skönt att ha en slapp bräda dock. Tar med min gammle Morrow Escape -59 ner när jag drar, hård och go när man skall racea... Måste dock renoveras, har typ två repor genom belaget...

Nackdelen med Hårda rädor när du snurrar är ju tyvärr att det är svårare att sätta landningen, du måste komma rakare och inte ha för hög rotation, för få rammlar du. (om inte, så får du ett gän sköna rewinds...)

Vilken Burton snownboard
Ju längre desto bättre! Riktiga män kör inte snowboards under 170 centimeter, där någonstans går gränsen. Go big och satsa på en Frontier 175 om du är man, 166 om du är pygme och 160 om du väger lika mycket som en tjej.

Vilken Burton snownboard
Jag kör på en Custom 64....Det kan vara den bästa brädan jag har åkt på. OK det kanske inte är värdens jibbräda men gillar man speed är den guld värd.

Vilken Burton snownboard
billigare där nere, jag har ingen aning om vad dessa brädor har att erbjuda men åk ner, gå till Zero-G och testa alla tre(burton test center) och köp den där efter du bestämt dig!

Vilken Burton snownboard
köp Custom fö fan...den e asgrym.. har en custom 160 själv. =)
du lär ju inte bli besviken iaf...de lovar ja!

Vilken Burton snownboard
Hay!
Har samma problem jag, ska bumma i Österike och planerar att köpa bräda innan jag åker.. Jag har kollat på precis de modeller du nämnde och kommit fram till följande:

Custom: Kan bli lite väl "tam" om man jämför med de andra två.. Om den fladdrar i fart eller inte är det många som är oense om, ibland verkar den göra det, ibland inte. Troligtvis billigaste brädan dock, går loss på 5700:-

Frontier: Hårdaste brädan av dessa, ska tydligen hålla kant jävligt bra och vara omöjlig att få instabil i farter. Ett monster om man vill åka fort och stort.. många säger även att den fungerar i parken, men jämförelsevis är nog de andra två bättre. Priset hamnar nog i samma klass som Custom fasst en bit över, säg typ 5900-6000 någonstans.

BMC: Dyraste brädan, Ja, men standard priset ligger på 6600 vilket ju inte är alltför långt ifrån de andra två... kan man sen få lite d/c, ja då blir den verkligen intressant! Åkmässigt verkar den ligga mellan de andra två - plus det att den pga kärnan är lättare.. hur mycket det märks i åkningen vet jag inte. För min del lutar det åt en BMC i år.... (kan få en ganska ok deal så..)

Om du kan hitta någon av dessa brädor från förra året så borde du ju kunna köpa dem billigt - brädorna i sig är identiska, gäller bmc och frontier i alla fall (bortsätt grafiken, men vem bryr sig om den?)
Jag köper troligtvis en Frontier eller en BMC... Notera dock att jag aldrig har kört någon av dessa brädor så du kanske inte bör ta allt för hårt på vad jag har skrivit - infon kommer mestadels från www.snowboarderreview.com och Burtons diskutionsforum www.burton.com/developer Jag tycker du ska gå in där för att få mer "kött på benen" innan du bestämmer dig...
Mina åsikter kommer i alla fall inte från katalogerna...!

Kommer du fram till någonting annat än vad jag skrev om brädorna ovan kan du ju höra av dig....
/// Donnie

Vilken Burton snownboard
Köp ingen BURTON!

Köp en F2 där nere, F2 Johan Eriksson "Reality" 168.

Världens bästa bräda, går att mosa med på hela berget

Vilken Burton snownboard
Varför just burton? Finns ju bättre brädor för en vettigare peng.Akta dig för burton bindningar också. Dom är kass. Håller knappt en vecka. Köp en salomon bräda mycket trevligare.

Vilken Burton snownboard
fattar bara inte hur ni kan klanka ner på Custom..de e fan en sjukt bra bräda...duger inte den så skit i o köpa =P (skoja )

Vilken Burton snownboard
Jag är nybörjare och letar i burtondjungeln. Sugen på en Custom tror jag. Men vad ska jag ha för storlek?
Jag är 188cm, skostorlek 43 och väger 95+. :D Vill ha en allround bräda, ingen snabb bräda eller offpist. Utan en snowboard som är rolig att snurra och leka lite med i backen.

Tackar på förhand för bra tips.

Tackar "pinn" för en grym guide "Svar till alla som ska köpa ny snowboard!"

Mvh. Björn.

Tillbaka
Topp