Härligt, vi tycker, vi tycker om, vi tycker illa och vi trivs precis som det ska vara. Härligt, härligt!
På den här tråden är det människor av kött och blod som vågar ha åsikter. Ni ska ha all cred, hur knäppa era idéer än må vara. (Gubbfan, tråden har inte alls spårat ur utan är den mest givande tråden på mycket länge i den i övrigt avsomnade communityn.)
Tobbe101, framförallt vet jag hur M2:an inte fungerar, och det är med en funktionell digital riktningsvisare och utan en sådan är den inte något annat än en dyr upphottad analog transa.
Kartong, jag är inte helt med på om det scenario du beskriver är ett teoretiskt exempel eller ett faktiskt scenario som inträffat. Hur som helst har du redan där en förklaring till varför du hittar lik och jag får upp mina polare vid liv. Räddningsledning kallas det, om du nu har så lite tid till att hitta de begravda så varför skickar du iväg en att larma (för övrigt ska du aldrig skicka en utan minst två)? Organiserad räddning är nästan jämt långt bort och då är det bättre att lägga allt krut på att leta istället för att larma. Ta transan själv och beordra de andra att ta fram spadar, sonder och sedan ta rygg på dig. Sen är det bara att systematiskt leta fram de begravda, när du träffar med sonden så lämna den och låt de andra gräva medans du själv söker vidare. På det här viset har du goda chanser att säkerställa de begravdas andningsvägar inom 15 minuter om de inte ligger alltför djupt. Självklart ingen garanti att få upp samtliga vid liv men att kalla flera överlevande för bonus är fel.
Gubbfan, har du testat att ligga på en så kallad räddningsfilt i snön (jag utgår ifrån att du menar en sån där aluminiumhistoria)? Kallare finns inte, tro mig jag har testat att övernatta i såna och det är omänskligt. Den enda som jag känner som talar sig varm om sådan filtar är Valeri Babanov men han är ju inte helt sund.