Vilken skida tycker ni är mest allround?

Flygplan1

Ny medlem
Har nu bestämt mig för att inför nästa säsong införskaffa ett par nya skidor. Har tidigare kört på 1080s
00-01 modellen. Men jag skulle vilja ha lite bredare skidor men som även fungerar ok både för piståkning och hoppning. Har funderationer på madtrix mojo. Men jag har egentligen ingen klar uppfattning om vad som skiljer de olika modellerna åt.
Så, vilken skida rekommenderar ni? säg gärna vilka för och nackdelar ni anser att skidan har.

ja det blir scratch bc från min sida också. körde på ett par 182 den här säsongen. riktigt sköna och stabila i pist och även i parken. ett härligt flyt i skogen och upp till pjäxkants puder. över det så blir dom lite för centrerade tycker jag. det jag ogillar är midjans plats på skidan. jag fick rätt ofta framåtvikt om jag landade mitt på foten. man liksom trycks fram. tror iofs att 188:an e lättare att köra djup puder och hoppa med. jag väger inte så mycket så jag klarade inte av att trycka fast den. helhets betyget är ändå en 5:a, utan tvekan. jag lovar att du kommer gilla dom.
mvh christian

Jag väger 75 kg och kasar på 1080 och har aldrig känt att jag behöver fetare lagg. Ska du ha fetare så säger jag PocketRocket och Scratch BC. Dessa kommer att ha sämre pistegenskaper än dina 1080, och ta längre id från kant-till-kant. Men fundera en gång till på om du verkligen behöver fetare lagg. 1080 är ju vad ajg anser en klockren allroundskida och scratch är en mer renodlad puder/backcountryjibb skida...

Standardsvaret när någon frågar efter ett par bra allroundskidor verkar vara Scratch BC. Detta tycker jag är helt FEL! Därmed inte sagt att Scratch BC på något sätt är en dålig skida men när det gäller skidor finns det ínga standardsvar tycker jag.
Alla skidåkare är så olika, i kroppsbyggnad, muskler, åkstil, vad man åker mest, vad man är bäst på och framförallt vart i världen man åker. Åker man i Fernie i Canada lär man aldrig behöva utnyttja stålkanterna på skidorna speciellt mycket till skllnad från om man åker i Romme Alpin i Dalarna där 9 av 10 dagar bjuder på stenhårt underlag i klass med hockeyrinken på ens forna lågstadieskola.

Så Flygplan1, svara på följande frågor så ska jag försöka ge dig några modeller som du kan prova själv i backen.
1. Vart någonstans i världen åker du mest (såg att du var från Luleå så Riksgräsen kanske är ett ställe du brukar hålla till i)?
2. När du väl är på det stället där du brukar åka, hur fördelar du din dag i backen (ex. 50% pist, 30% park och 20% offpist)?

När du skall välja längd på skidorna du vill ha så finns det en bra guide här på freeride som Salomon gjort som kan ge en fingervisning http://www.freeride.nu/content/92/

MVH Andreas

Tillbaka
Topp