Vilken valla?

Always-Sunny

Aktiv medlem
Vilken valla?
Om fokus är att hålla belagen i gott skick, inte maximalt glid, duger det bra med Swix CH eller finns det någon anledning att gå upp till LF?

Vilken valla?
CH duger, det viktigaste är att valla innan belagen blir för torra.
Och gör rent innan du vallar. Kan göras med varmvalla (gul) som sicklas av innan den stelnat.
Svarta belag blir gråa när de är smutsiga.
Dra med en borste (finns speciella borstar) på belaget innn du lägger på ny valla så går vallan in i belaget bättre.

Senast ändrad:
Vilken valla?
Om det är runt noll grader eller varmare kan de dra ett par drag med borsten efter du har sicklat så får du lite bättre glid eftersom en blank yta suger fast mer mot fuktig snö.
Det går nog bra med en nylonborste typ nagelborste om du vill spara pengar. Finns även en typ av slipduk (fibertex tror jag den heter, oftast grön som liknar Scotch brite) som du kan putsa med innan du vallar för att öppna upp porerna i belaget om du inte har en metallborste (Obs! koppar-/mässingsborste, inte stål)

Sen tror jag att CF vallan håller lite längre än flourvalla.

Senast ändrad:
Vilken valla?
Om du bara vill hålla belaget i gott skick går det i ärlighetens namn utmärkt utan allt vad borstar och skit heter. Jag brukar dra lite med en trasa eller papper innan jag vallar om jag är ambitiös och sen kleta på av den billigaste vallan jag råkar kunnat få tag på för tillfället. Sicklar noggrannt dock, men det är mest av miljöskäl. Har inte märkt någon skillnad jämfört med tiden när jag var mer "ordentlig".

Däremot finns det säkerligen en viss placeboeffekt i upplevelsen om du ids hålla på att borsta och skrapa och fan, frågan är om det är värt pengarna och tiden. :p

Vilken valla?
Tre drag med en borste efteråt tar fem sekunder max.
Att man gör det innan är ju för att vallan ska gå in bättre i belaget och är viktigare. Och smuts sätter ju igen porerna och förhindrar vallan gå in i belaget vilket ju är viktigt för att håla belagen i gott skick.

Är du inte så noga med glidet behöver du inte sickla så noga heller, överflödig valla åker av efter ett par åk.

Vilken valla?
Borstning och liknande är säkert bra om man ska ha bästa möjliga glid direkt första metern på åket. Typ om man står i startgaten med nyvallade skidor och ska köra världscuptävling i salom.

Som friåkare vallar jag 2-3 ggr per säsong genom att först torka av skidan med papper, värmer på ett enda lager av skigoos billiga universalvalla som kostar 300kr för 1kg och siklar bara om jag ska lägga på hudar första åket. Valla i hudarnas klister är inte nån höjdare.

Gör det så enkelt som möjligt för dig. Ta vallan du har eller den billigaste du hittar. Dina belag kommer hålla längre än borstfolkets som skrapar sönder sina skidor med metall mot plast :P

Vilken valla?
Fast har inte vallan gått in tillräckligt långt i belaget när man stryker på den så lär det ju knappast 3 borst drag ala 5 sekunder göra någon betydlig skillnad mer än att belaget får lite textur :D

Jag säger som vattendroppe och herrgard, till det du frågar om så kleta på valfri valla efter x antal åkdagar och sickla lite lätt så funkar det perfekt!

Jag som parkåkare märker stor skillnad av att bara valla ibland och den skillnaden av ovallat och vallat är så stor att man inte kommer märka någon större skillnad mot special vallor för multumbelopp mer pålagt med den vassaste vallajärnet och sen avborstat av det galnaste verktygen :D

Senast ändrad:
Vilken valla?
linder sa:
Fast har inte vallan gått in tillräckligt långt i belaget när man stryker på den så lär det ju knappast 3 borst drag ala 5 sekunder göra någon betydlig skillnad mer än att belaget får lite textur :D
Nja, tre drag efter du vallat och sicklat skrev jag väl i mitt andra inlägg, men det var mest ett enkelt tips för att inte skidorna ska "suga fast" när det är lite lite varmare,( inte för att borsta in vallan i belaget).

Hur som helst var ju TS ute efter vad som behövdes för att hålla belagen i gott skick, och då är det ju viktigt att vallan tränger in i belaget. Viktigast är väl att belagen är skapligt rena när man lägger på vallan.
Är man rädd för att mässingsborsten sliter på belaget så kan man använda slipduk typ fibertex (tror jag de kallas) Inte slip/sandpapper alltså. Fungerar också att ta bort det sista av överflödig valla med efter sicklingen om man nu ville tänka på miljön ; ) och inte orkar trycka så hårt med sickeln.

Sen kan man lägga hur mycket tid som helst på att valla. Och det gör skillnad kan jag lova om man gör rätt. Men det finns ju en gräns och det är upp till var och en var den går.

Tillbaka
Topp