Vilket mobila bredband är bäst i Åre?

miwgirl

Ny medlem
Jag ska flytta upp till Tott nu innan nyår och jag ska fixa mobilt bredband innan jag åker. Är det någon som har erfarenhet av hur täckningen är hos de olika bolagen där uppe? Speciellt Telenor och Tre.

precis alla har samma täckning , alla går på samma nät. jag har haft både 3,telia,& glocalnet och de är faktiskt glocalnet som varit mest problemfritt. varav 3 jag hade i åre, funkar bra förutom dålig support.

Alla fungerar bra så länge du är i Åre och längs E14. Ska du ut på äventyr fungerar Telia bäst, men då via deras 2G/Edge-nät. Och då kan man ju inte snacka bredband ;-D

3G-nät delar Telia och Tele2. 3 har eget, men det skiljer inte jättemkt.

Innan bodde jag 50 meter därifrån och då funkade 3g turbo 7.2 mbits perfa. Det sitter en 3G mast på TOTTS tak så kan inte bli mkt bättre täckning heller. Sen med de andra vet jag inte.

Jag kan svara rakt av att det är TELIA!
Och det är 100%.
det är som enda som har 100% täckning av Åre.
Åre är nämnligen Telias pilot ort, alla nya projekt som telia skall starta prövas ALLTID i åre först av alla ställen. Detta vet jag pga av min far jobbar ganska högt på Telia.

Dupppe sa:
Och det är 100%.
Åre är nämnligen Telias pilot ort, alla nya projekt som telia skall starta prövas ALLTID i åre först av alla ställen. Detta vet jag pga av min far jobbar ganska högt på Telia.
Jo men sen är det ju också så att Telia har en maxanvändning av 5gb i månaden...

miwgirl sa:
Dupppe sa:
Och det är 100%.
Jo men sen är det ju också så att Telia har en maxanvändning av 5gb i månaden...
Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet till 30 kbit/s om användandet överstiger 5 GB/månad.
http://www.telia.se/privat/produkte...iltbredband/teliamobiltbredbandfastpris.page#

på tre så är det lite bättre vilkor iaf
3Bredband sa:
3 förbehåller sig rätten att begränsa accesshastigheten till 64 kbit/s om användandet är över 10 GB/månad.

Senast ändrad:
RickePuff sa:
Till saken hör att 3-säljarna säger att det inte finns någon begränsning.

Gamar!
Läs lite nogrannare i deras avtal så ska du se att det finns en limit.
"#

Är det verkligen obegränsad dataförbrukning med 3Bredband 7,2 Mbit/s?
Svar:

Ja. Vi kommer aldrig att ta mer betalt oavsett hur mycket man förbrukar. Vi förbehåller oss rätten att skydda oss mot extrem användning som på ett mkt kraftigt sätt skiljer sig från genomsnittet eller annat missbruk som orsakar 3 eller dess kunder skada genom att överväga att begränsa hastigheten. I dessa fall kommer vi att informera kunden.
"
från deras hemsida.

PNyberg sa:
RickePuff sa:

Gamar!
"#

Svar:

Ja. Vi kommer aldrig att ta mer betalt oavsett hur mycket man förbrukar. Vi förbehåller oss rätten att skydda oss mot extrem användning som på ett mkt kraftigt sätt skiljer sig från genomsnittet eller annat missbruk som orsakar 3 eller dess kunder skada genom att överväga att begränsa hastigheten. I dessa fall kommer vi att informera kunden.
"
från deras hemsida.
3 kommer införa tak som tidigare nämnt, under första kvartalet 2009.

http://www.mobil.se/artikel/tre_satter_tak_pa_datatrafiken_mob_081218164758-621.html

MoggeW sa:
PNyberg sa:
RickePuff sa:

Gamar!
"#

Svar:

"
från deras hemsida.
3 kommer införa tak som tidigare nämnt, under första kvartalet 2009.

http://www.mobil.se/artikel/tre_satter_tak_pa_datatrafiken_mob_081218164758-621.html
som jag redan har skrivit i tråden så står det såhär på tre.se

"3 förbehåller sig rätten att begränsa accesshastigheten till 64 kbit/s om användandet är över 10 GB/månad."

källa: http://www.tre.se/templates/Sporg3_03.aspx?id=26677

under underrubriken "Hur fungerar obegränsat med data?"

Senast ändrad:
Det finns idag två 3G-nät i Sverige. Det ena ägs av Tele2, och där har Telia köpt in sig. Det andra ägs av Telenor, och på det nätet hittar vi även Tre.

När det gäller maxgränser så har Tele2 & Telia en gräns, innan hastigheten sänks drastiskt, på 5 GB. Hos Tre är det 10 GB. Hos Telenor är det helt och hållet fritt.

ICE utnyttjar det gamla NMT-nätet och kan väl därför inte direkt sägas vara bredband - och definitivt inte turbo-3G.

Frågar du mig, som säljer detta varje dag, så är Telenor utan tvekan det bästa valet. Inte bara för täckningen och den fria användningen, utan även för att jag tycker att deras support & kundtjänst är den klart bästa.

But that's just my 50 cents...

KimHalderot sa:
Det finns idag två 3G-nät i Sverige. Det ena ägs av Tele2, och där har Telia köpt in sig. Det andra ägs av Telenor, och på det nätet hittar vi även Tre.

När det gäller maxgränser så har Tele2 & Telia en gräns, innan hastigheten sänks drastiskt, på 5 GB. Hos Tre är det 10 GB. Hos Telenor är det helt och hållet fritt.

ICE utnyttjar det gamla NMT-nätet och kan väl därför inte direkt sägas vara bredband - och definitivt inte turbo-3G.

Frågar du mig, som säljer detta varje dag, så är Telenor utan tvekan det bästa valet. Inte bara för täckningen och den fria användningen, utan även för att jag tycker att deras support & kundtjänst är den klart bästa.

But that's just my 50 cents...
Intressant!

Hur länge dröjer det innan telenor fixar begränsning då?

Konstigt det där med 3.
Har surfat minst 20gb varje månad sen jag skaffade 3. Förra månaden surfade jag ca 60 gb (20upp, 40ner) och dom har aldrig meddelat mig något.
Det sista stycket att "3 förbehåller sig rätten att begränsa accesshastigheten till 64 kbit/s om användandet är över 10 GB/månad." har inte stått där tidigare.

När jag kollar på www.bredbandskollen.se så brukar jag ligga runt 1-2mbit/s ner, som mest har jag haft 3.5mbit/s ner.
Men när jag kör torrents så går det sällan snabbare än ca 60kb/s.
Bor förresten i Duved och täckningen är helt okej, 7av 10 staplar.

Tillbaka
Topp