Vilket värmer bäst av merinoull och polartec?

Niiiicke

Medlem
Håller på att bestämma mig ang. handskar, mössa och balaclava nu på min beställningslista och vet själv inte vad som är det varmaste alternativet av merinoull och polartec när det gäller dessa prylar. Jag får olika svar av de som har butikerna, någon som kan vägleda mig?

vadå ska du åka snowboard i merinohulls handskar? verkar ju jätte smart. visst halsduk men handskarna kommer bli blöta på direkten gaah

Jag ska ha dem som innerhandskar, alltså innanför windstopperhandsken och goretexhandsken.

OK.
Värme innebär isolering och det som "bygger" mest höjd (alltså typ luft) är det varmaste, tjockast vinner.....

Skillnaden mellan ull och fleece är att ullen suger upp fukt och faktiskt värmer när det är blött (även om det luktar gammalt får), fleece suger inte upp någon fukt utan hjälper snarare till att transportera bort den.
Så om man räknar med att svettat mycket så kanske inte ull är helt optimalt utan då blir det fleece som gäller och vise vessla.

Fråga lammen som står för merrinoullen... http://nyhetskanalen.se/1.287075/2008/02/24/lammen_flas_utan_bedovning?commentId=19.40056

Å andra sidan så kommer ju polartec från petroluemindustrin och vad den gör för vår framtida skidåkning är väl känt. Även om några här på FR tror att det bara är en konspiration av FN för att hålla oss medborgare på mattan.

Nej NP, antingen får du frysa om händerna eller köpa hund. För som inuiterna säger: Den hund som man inte kan göra ett par schyssta handskar av, det är inte en hund.

Sug på den, Paris, och fundera på vad du egentligen bär på armen.

Tillbaka
Topp