Vinterns inköp på gång!

jeeez

Ny medlem
Vinterns inköp på gång!
Har kollat runt ett tag och bestämt mig för att köpa ett par Armada JJ 10/11 med Look pivot 14 bindningar. Bindningen har jag vart osäker på ett tag men läst mkt bra om Look pivot, någon som kan rekommendera någon annan stabil och bra bindning isåfall istället för den? Tänkte köpa de från skidbutiken.se och såg man kunde få gratis montering av bindningen, ska man ta det eller skippa det och fixa det senare i en butik och få DIN och resten inställt oxo?

Vinterns inköp på gång!
Salomon sth 16 är en sjuukt bra binding som håller för det mesta, den är också en av få bindningar med många inställningar som gör att man kan få pjäxan att sitta nästan perfekt i bindingen där andra pjäxor och bindingar glappar!

Vinterns inköp på gång!
Fråga dig själv hur snabbt och hårt du egentligen åker.
Väger du dryga 80 kg, åker snabbt i alla fören är nog STH 16 att föredra.
Väger du närmare 55-60 kg och håller på att lära dig offpist och att åka snabbt i pisten (jämför med folk du brukar se i backen) så är nog STH 14 ett bättre och billigare val, ingen mening att kitta upp över öronen innan man behöver grejerna, köp resor till pudret för pengarna istället är mitt råd...

Vinterns inköp på gång!
Nu e grejen att det skiljer endast ett par hundra på sth 14 och sth 16 så priset har ingen större betydelse. Jag ligger på runt 70kg och kör la ändå relativt hårt och snabbt. Kanske e att föredra 14 ändå, endast DIN skalan som skiljer på de båda? Om man ska jämföra Look pivot och salomon sth , svagheter/styrkor?

tack för svar!

Vinterns inköp på gång!
jentan sa:
Nu e grejen att det skiljer endast ett par hundra på sth 14 och sth 16 så priset har ingen större betydelse. Jag ligger på runt 70kg och kör la ändå relativt hårt och snabbt. Kanske e att föredra 14 ändå, endast DIN skalan som skiljer på de båda? Om man ska jämföra Look pivot och salomon sth , svagheter/styrkor?

tack för svar!
Eftersom att sth16 börjar på 9 så skulle nog de flesta rekommendera sth 14. Har hört att sth14 driver slår sth14 också men det är inget jag vet själv, drivern har dock samma tådel som sth16 så gissar att den är snäppet vassare.

Vinterns inköp på gång!
Gudrunnator sa:
jentan sa:

tack för svar!
Eftersom att sth16 börjar på 9 så skulle nog de flesta rekommendera sth 14. Har hört att sth14 driver slår sth14 också men det är inget jag vet själv, drivern har dock samma tådel som sth16 så gissar att den är snäppet vassare.
Förutom staget/pelaren/stolpen(whatever) som tådelen sitter på är gjord i metall på 16 och plast på 14driver...

Vinterns inköp på gång!
Men å andra sidan så har ju Salomon 912 och 914 bindningarna hålt i evigheter så Sth 14 driver ska nog inte vara något sämre, synd bara att den kostar 50 euro mer än riktiga sth 16 på conrad :S

Vinterns inköp på gång!
Jag kan inte snacka för och imot för jag har inte kört med salomonbindningar men Look pivot är skit bra! Bland alla skidlärare jag stött på har de flesta den som favorit och jag kör med ett par riktigt gammla pivot och det känns verkligen som om de vet när dom ska släppa och när dom inte ska det:) Väger som dig :)

Vinterns inköp på gång!
Först måste jag bara säga att du har gjort ett väldigt bra val utav skida! Åkte på den förra vinter och är väldigt nöjd, körde med marker jester bindning som jag också är väldigt nöjd med. Har inte haft några problem med den så den rekommenderar jag varmt!

Tillbaka
Topp