Visa din quiver!

Visa din quiver!

@Carled I år är skidväskan redan fylld tyvärr (och jag är tveksam på om du har lust att låna ut dem i >3 månader), men nångång absolut! :D

@JTW De där CD1orna är jag också avis på, att jag ville ha såna är anledningen till att jag nu sitter med ett par TD124 (Greg är rätt bra på säljsnack)...

Visa din quiver!

@Vattendroppe Ja, 1erne er fine, synd det er så få dager hvor de virkelig får vist seg frem. Skulle gjerne prøvd et par TD124, men klarte å nøye meg med ett par da masemailen fra DOWN kom for noen måneder siden:
"Hei, jeg kan ikke se at du har bestilt noen ski i år, er du helt sikkert på at det er sånn det skal være...?" (relativt fritt både oversatt og sitert, men det var vel omtrent det som var innholdet) :P

@SiSt hvor mange bestillinger må du ha for å lage flere? 50?
Det blir jo sikkert ikke noe av for denne sesongen, så de som redan har fylld skidväskan for i år har vel ingen unnskyldning for neste år...? :)

Visa din quiver!
Vattendroppe sa:
@jtw Jag flyger på torsdag nästa vecka, vi hinner nog ordna med ett byte innan dess? ;)
Nå! hadde vel ikke egentlig tenkt til å bytte, jeg er jo glad i dem.
Men hvis du mot formodning skulle ha et par jester e.l. å sette på dem (kan ikke gi fra meg bindinger), har BSL ca 316 og skal innom Oslo på veien så skal jeg faktisk vurdere det seriøst.
Jeg er jo en sucker for alt som er nytt og blankt, men må tenke på det.

Hvis vi skulle havne i samme anlegg i løpet av vinteren byttelåner jeg selvsagt gjerne :)

Visa din quiver!
Carled sa:
jag har nog lagt upp denna förut när det snackats V...
Lite video för er icke-troende på hur det är när man ger skidorna lite för bra förhållande än vad de är gjorda för. Det är verkligen minimalt flyt i de smala brättena!
Info: tror det var första dagen jag testade skidorna och jag hade knappt ställt in förspänningen, hölls fast tack vare DIN... Hade väl fallit 20cm hyfsat nyligen i Verbier, polarna med "vanliga" ~115-120mm hade rätt skidor. Hade på vägen upp i Jumbon stått och attackbrynat tip/tail för att runda av kanterna vilket gav en del roliga blickar...
Vilka förhållanden är lagom bra då? Finns det någon nytta i att hänga otroligt mycket eller är det lika bra att gå direkt på detune?

@JTW det är viss risk att jag snott prototyperna, jag ska se till att så många som möjligt får testa :)

Visa din quiver!
Alfakrull sa:
Vilka förhållanden är lagom bra då? Finns det någon nytta i att hänga otroligt mycket eller är det lika bra att gå direkt på detune?

@JTW det är viss risk att jag snott prototyperna, jag ska se till att så många som möjligt får testa :)
Jeg har bare brukt mine på vårsnø. Slush og gjennomslagsskare, og der er de strålende. De skal vist være bra på alt av dritt-snø, men fikk ikke montert mine før til påske, så jeg har ikke så mye erfaring ennå.
@SiSt legger sikkert gjerne ut om hvor/når de egner seg best :)
Og de er jo fint at flere får prøve, så kanskje flere blir med i sekten som krever at de kommer i produksjon igjen :cool:

@Vattendroppe jeg hojtar hvis jeg havner i Hakuba!

Visa din quiver!
Alfakrull sa:
Vilka förhållanden är lagom bra då?
Alla där skidan åker i snön, istället för på. Bristande skare t.ex. märker man inte ens av.

Alfakrull sa:
Finns det någon nytta i att hänga otroligt mycket eller är det lika bra att gå direkt på detune?
Det här beror på om du åkt full R/R tidigare eller ej. Om du inte gjort det så skulle jag rekommendera 50cm full detune tip+tail, dra ner bindningarna några snäpp, läsa mcconkey's "mental floss" och ta det lugnt de första dagarna.

fwiw

Visa din quiver!
Kan bara hålla med rabbit...
Åka i istället för på snön är mitt i prick. Sommarsnö och uppåkt lite sämre eftermiddagspuder eller dagarna efter dump är man helt oberörd av underlaget. Jag har stått på i full spätta igenom riktigt uppkörda fält och med lätthet hängt med polare med chargeskidor (tror han då åkte på Dynastar XXL alt. El Dictator).

Visa din quiver!
Carled sa:
Kan bara hålla med rabbit...
Åka i istället för på snön är mitt i prick. Sommarsnö och uppåkt lite sämre eftermiddagspuder eller dagarna efter dump är man helt oberörd av underlaget. Jag har stått på i full spätta igenom riktigt uppkörda fält och med lätthet hängt med polare med chargeskidor (tror han då åkte på Dynastar XXL alt. El Dictator).
Alltså offpistföre utan för mycket lössnö helt enkelt...

rabbit sa:
Alfakrull sa:
Finns det någon nytta i att hänga otroligt mycket eller är det lika bra att gå direkt på detune?
Det här beror på om du åkt full R/R tidigare eller ej. Om du inte gjort det så skulle jag rekommendera 50cm full detune tip+tail, dra ner bindningarna några snäpp, läsa mcconkey's "mental floss" och ta det lugnt de första dagarna.

fwiw
Jag har inte testat R/R, men nu är mental floss läst (det får väl bli igen när jag får skidorna eller när det ser ut som att det är dags att använda dom). Och de 85 cm stålkant under fötterna då, är det tokhängning som gäller där?

Visa din quiver!
Alfakrull sa:
Eftersom CD V är "väldigt smal" för att vara en R/R så vill du nog ha en fetare typ lotus 138 eller liknande i kanada/japanpuder. R/R är som gjort för mycket lössnö. Det är bara det att konstruktionen fungerar briljant i uppkört, skare etc också.

Alfakrull sa:
Och de 85 cm stålkant under fötterna då, är det tokhängning som gäller där?
"hängning" är i min värld vinkeln på bas/belags-kanten, vilket brukar vara en smaksak men jag tycker personligen att desto bredare skida -> desto större vinkel på bas/belags-kant och kör med 3grader och 1grad sidokant.
Inte så att jag polerar dom varje kväll, men bruks-vasst.
Med Full detune ovan menade jag, i princip, pansarfil i 45graders vinkel mot stålkanten, dvs rundat stål.

Visa din quiver!
rabbit sa:
Alfakrull sa:
Eftersom CD V är "väldigt smal" för att vara en R/R så vill du nog ha en fetare typ lotus 138 eller liknande i kanada/japanpuder. R/R är som gjort för mycket lössnö. Det är bara det att konstruktionen fungerar briljant i uppkört, skare etc också.

Alfakrull sa:
Och de 85 cm stålkant under fötterna då, är det tokhängning som gäller där?
"hängning" är i min värld vinkeln på bas/belags-kanten, vilket brukar vara en smaksak men jag tycker personligen att desto bredare skida -> desto större vinkel på bas/belags-kant och kör med 3grader och 1grad sidokant.
Inte så att jag polerar dom varje kväll, men bruks-vasst.
Med Full detune ovan menade jag, i princip, pansarfil i 45graders vinkel mot stålkanten, dvs rundat stål.
"Tyvärr" blir det "bara" svenskt puder åtminstone den här säsongen.

Jag är helt med på begreppen, med tokhängning tänker jag ju då kanske 5-15grader men jag börjar väl med detune och normal hängning så får vi se sen...

Visa din quiver!
Vakna tråden!

CMD the it 178: En lättåkt skida med dukes och hudar som funkar till allt.
Armada ant 191: En vad jag hoppas svåråkt skida för när det fina vädret gör det lite för enkelt att åka. Tänkte sätta pivot14 på dem. Vet inte om jag ska gå -7 (rekommenderad) eller -8 cm.

135/106/128 på itten och 133/106/123 på anten. Visst överlapp i quivret, men det kan ju vara så att 106mm är den skönaste bredden :-P

Visa din quiver!
Lite klent, men med de här två paren fixar jag det mesta. #äntligenvinter :-)

/MM

EDIT: Det är alltså ett par Extrem Opinion 194 LDE och ett par Völkl RTM 84 181. Räcker för en dag i Romme Alpin! :-)

Senast ändrad:
Visa din quiver!
damn, jag bara väntade på att någon skulle kommentera min frånvaro. jag har fortfarande inte lyckats samla ihop alla grejer på ett och samma ställe, det är typ vad som händer. jag behöver fler timmar på dygnet om jag ska få gjort allt jag borde göra, tror jag :)
@Mickey

Visa din quiver!
SKa få till ett foto asap. Orkar inte just nu.
Quiver i år:

Down Skis CD0 med STH16 som tävlingsskida
Down Skis CD3 Carbon (kommer nog att bytas ut mot ngt smalare och lättare) med dynafit radical FT12. Turskida för längre turer (lättaste setupen)
Extrem Opinion LDE med KingPin (när jag bara kan ta med en skida)
Moment Chipotle Banana med FKS185 dicking around skidor
4frnt CRJ188 som parkskida.
Rossignol 9X 185 pistmisiler (används typ 1 gång per år)

mått på skidor: 124, 115, 118, 122, 118, 65..no overlap here :P

Visa din quiver!

Känner mig nöjd med årets kit!
Punx med fks till parkåkning
the wizard med guardian för den mjuka snön och turande
Rocker 2 100 med sth2 för att inte behöva släpa 2 par när jag är osäker på vad det blir för åkning.

Visa din quiver!
Overkill quiver för att bo i ett land utan snö:

Elan FIS Slalomskidor 165 cm, Head FIS från 2004(?) 21 m 188 cm, Hendryx Swallow Tail 132 mm i midjan, Extrem P100 186 cm (skall sätta inserts på den för Guardian och Dynafit, Elan Bomerang 190 cm (Skall bakmonteras 3 cm), CMD The Wizard 189 cm, Salomon Q115.

Svårt att göra mig av med några av de. Älskar alla.

Senast ändrad:
Visa din quiver!
Pillard sa:
erik_lagg sa:
@Hasse_Lindborg sitter bindningarna närmre ena kanten på de bredare skidorna eller ser jag fel. Har funderat på om man kan montera så för att få bättre kantgrepp.
Du lär dock få aningen begränsat kantgrepp åt andra hållet ;)
Så menade han knappast. Idén skulle väl vara att offra grepp med innerskidan för bättre grepp med ytterskidan. Inte att t.ex. offra sväng åt vänster för att få bättre sväng åt höger.

Visa din quiver!
jo, kanske det. Troligen en kass idé men man skulle ju kunna tänka tanken att man justerar 10% åt sidan edyl... men varför krångla till det.

Visa din quiver!
Aldrig tänkt på detta innan du nämnde det Erik, men spontant tycker jag inte att det på något sätt är självklart att det är en dålig idé. Känns ju knappast uppenbart galnare än t.ex. duckstance eller Elans asymeptriska skidor.

Kanske blir det kass och knäna trycks ihop i lössnö, kanske inte. Tror inte som Pillard att kantgreppet som helhet skulle bli sämre för att man prioriterar grepp på ytterskidan framför det på innerskidan.

Kanske orkar någon prova en dag...

Visa din quiver!

Amplid Rockwell, 182 cm, med Salomon Warden, DPS Wailer 112 rp2, 184 cm, med Dynafit Radical ST, Blizzard Kabookie, 180 cm, också med Dynafit.

Visa din quiver!
Jag har redan visat min quiver, men väsentliga delar av den mår inte så bra nu så förslag på kompletteringar är välkomna. Premisser:

1. På mina Katana 198 har jag knäckt stålkanten under tåbindningen. Vet inte hur det gick till, ser inga särskilda märken vid skadan så jag ska se om de går att reklamera. Men uppenbarligen behöver jag dubbla ladda på-skidor (hemgjord översättning av charger), så att ett par kan vara på konstant utbyte/service. Vad är ett bra komplement till Katana?

2. Skogsåkningsskidor. Jag har redan ett par K2 Pettitor 120 (189 cm) som är ur tjänst. Behöver tydligen även två skogsåkningsskidor. Vilken skida gör skogsåkningsdelen av en quiver komplett om kategorin innehåller en Pettitor?

Visa din quiver!
Mountain_Man sa:
@la_grave
De här skulle tveklöst vara ett utmärkt komplement till dina Katana ... styva gedigna byggen som inte har några som helst egna hyss för sig. Fallhöjdsslukare av högsta rang! :-)

/MM
Really? De är ju ändå 2cm bredare i midjan. Visst om det ärr mycket snö men anar att högfartsåkningen på hårt underlag lär bli lidande jämfört med Katana?

Visa din quiver!
Mountain_Man sa:
@la_grave
De här skulle tveklöst vara ett utmärkt komplement till dina Katana ... styva gedigna byggen som inte har några som helst egna hyss för sig. Fallhöjdsslukare av högsta rang! :-)

/MM
Kollade paketpris med Look Pivot 18 - €1350 när skidan kostar €248! Men är de inte lite för breda för ladda-på-konceptet? Jag har ju även ett par Extrem Project 110, men de är bara 190, vilket känns lite futtigt (det var därför jag satte Duke på dem).

Tillbaka
Topp