RandoScando
Turtok
Visa din quiver!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nå! hadde vel ikke egentlig tenkt til å bytte, jeg er jo glad i dem.Vattendroppe sa:@jtw Jag flyger på torsdag nästa vecka, vi hinner nog ordna med ett byte innan dess?![]()
Carled sa:jag har nog lagt upp denna förut när det snackats V...
Lite video för er icke-troende på hur det är när man ger skidorna lite för bra förhållande än vad de är gjorda för. Det är verkligen minimalt flyt i de smala brättena!
Info: tror det var första dagen jag testade skidorna och jag hade knappt ställt in förspänningen, hölls fast tack vare DIN... Hade väl fallit 20cm hyfsat nyligen i Verbier, polarna med "vanliga" ~115-120mm hade rätt skidor. Hade på vägen upp i Jumbon stått och attackbrynat tip/tail för att runda av kanterna vilket gav en del roliga blickar...
Vilka förhållanden är lagom bra då? Finns det någon nytta i att hänga otroligt mycket eller är det lika bra att gå direkt på detune?
@JTW det är viss risk att jag snott prototyperna, jag ska se till att så många som möjligt får testa![]()
Jeg har bare brukt mine på vårsnø. Slush og gjennomslagsskare, og der er de strålende. De skal vist være bra på alt av dritt-snø, men fikk ikke montert mine før til påske, så jeg har ikke så mye erfaring ennå.Alfakrull sa:Vilka förhållanden är lagom bra då? Finns det någon nytta i att hänga otroligt mycket eller är det lika bra att gå direkt på detune?
@JTW det är viss risk att jag snott prototyperna, jag ska se till att så många som möjligt får testa![]()
Alla där skidan åker i snön, istället för på. Bristande skare t.ex. märker man inte ens av.Alfakrull sa:Vilka förhållanden är lagom bra då?
Det här beror på om du åkt full R/R tidigare eller ej. Om du inte gjort det så skulle jag rekommendera 50cm full detune tip+tail, dra ner bindningarna några snäpp, läsa mcconkey's "mental floss" och ta det lugnt de första dagarna.Alfakrull sa:Finns det någon nytta i att hänga otroligt mycket eller är det lika bra att gå direkt på detune?
Alltså offpistföre utan för mycket lössnö helt enkelt...Carled sa:Kan bara hålla med rabbit...
Åka i istället för på snön är mitt i prick. Sommarsnö och uppåkt lite sämre eftermiddagspuder eller dagarna efter dump är man helt oberörd av underlaget. Jag har stått på i full spätta igenom riktigt uppkörda fält och med lätthet hängt med polare med chargeskidor (tror han då åkte på Dynastar XXL alt. El Dictator).
Jag har inte testat R/R, men nu är mental floss läst (det får väl bli igen när jag får skidorna eller när det ser ut som att det är dags att använda dom). Och de 85 cm stålkant under fötterna då, är det tokhängning som gäller där?rabbit sa:Det här beror på om du åkt full R/R tidigare eller ej. Om du inte gjort det så skulle jag rekommendera 50cm full detune tip+tail, dra ner bindningarna några snäpp, läsa mcconkey's "mental floss" och ta det lugnt de första dagarna.Alfakrull sa:Finns det någon nytta i att hänga otroligt mycket eller är det lika bra att gå direkt på detune?
fwiw
Eftersom CD V är "väldigt smal" för att vara en R/R så vill du nog ha en fetare typ lotus 138 eller liknande i kanada/japanpuder. R/R är som gjort för mycket lössnö. Det är bara det att konstruktionen fungerar briljant i uppkört, skare etc också.Alfakrull sa:Alltså offpistföre utan för mycket lössnö helt enkelt...
"hängning" är i min värld vinkeln på bas/belags-kanten, vilket brukar vara en smaksak men jag tycker personligen att desto bredare skida -> desto större vinkel på bas/belags-kant och kör med 3grader och 1grad sidokant.Alfakrull sa:Och de 85 cm stålkant under fötterna då, är det tokhängning som gäller där?
"Tyvärr" blir det "bara" svenskt puder åtminstone den här säsongen.rabbit sa:Eftersom CD V är "väldigt smal" för att vara en R/R så vill du nog ha en fetare typ lotus 138 eller liknande i kanada/japanpuder. R/R är som gjort för mycket lössnö. Det är bara det att konstruktionen fungerar briljant i uppkört, skare etc också.Alfakrull sa:Alltså offpistföre utan för mycket lössnö helt enkelt...
"hängning" är i min värld vinkeln på bas/belags-kanten, vilket brukar vara en smaksak men jag tycker personligen att desto bredare skida -> desto större vinkel på bas/belags-kant och kör med 3grader och 1grad sidokant.Alfakrull sa:Och de 85 cm stålkant under fötterna då, är det tokhängning som gäller där?
Inte så att jag polerar dom varje kväll, men bruks-vasst.
Med Full detune ovan menade jag, i princip, pansarfil i 45graders vinkel mot stålkanten, dvs rundat stål.

Synvilla...erik_lagg sa:@Hasse_Lindborg sitter bindningarna närmre ena kanten på de bredare skidorna eller ser jag fel. Har funderat på om man kan montera så för att få bättre kantgrepp.
Du lär dock få aningen begränsat kantgrepp åt andra hålleterik_lagg sa:@Hasse_Lindborg sitter bindningarna närmre ena kanten på de bredare skidorna eller ser jag fel. Har funderat på om man kan montera så för att få bättre kantgrepp.
Så menade han knappast. Idén skulle väl vara att offra grepp med innerskidan för bättre grepp med ytterskidan. Inte att t.ex. offra sväng åt vänster för att få bättre sväng åt höger.Pillard sa:Du lär dock få aningen begränsat kantgrepp åt andra hålleterik_lagg sa:@Hasse_Lindborg sitter bindningarna närmre ena kanten på de bredare skidorna eller ser jag fel. Har funderat på om man kan montera så för att få bättre kantgrepp.![]()
Really? De är ju ändå 2cm bredare i midjan. Visst om det ärr mycket snö men anar att högfartsåkningen på hårt underlag lär bli lidande jämfört med Katana?Mountain_Man sa:@la_grave
De här skulle tveklöst vara ett utmärkt komplement till dina Katana ... styva gedigna byggen som inte har några som helst egna hyss för sig. Fallhöjdsslukare av högsta rang!
/MM
Kollade paketpris med Look Pivot 18 - €1350 när skidan kostar €248! Men är de inte lite för breda för ladda-på-konceptet? Jag har ju även ett par Extrem Project 110, men de är bara 190, vilket känns lite futtigt (det var därför jag satte Duke på dem).Mountain_Man sa:@la_grave
De här skulle tveklöst vara ett utmärkt komplement till dina Katana ... styva gedigna byggen som inte har några som helst egna hyss för sig. Fallhöjdsslukare av högsta rang!
/MM