Visa din quiver!

Visa din quiver!
la_grave sa:
Jag har redan visat min quiver, men väsentliga delar av den mår inte så bra nu så förslag på kompletteringar är välkomna. Premisser:

1. På mina Katana 198 har jag knäckt stålkanten under tåbindningen. Vet inte hur det gick till, ser inga särskilda märken vid skadan så jag ska se om de går att reklamera. Men uppenbarligen behöver jag dubbla ladda på-skidor (hemgjord översättning av charger), så att ett par kan vara på konstant utbyte/service. Vad är ett bra komplement till Katana?

2. Skogsåkningsskidor. Jag har redan ett par K2 Pettitor 120 (189 cm) som är ur tjänst. Behöver tydligen även två skogsåkningsskidor. Vilken skida gör skogsåkningsdelen av en quiver komplett om kategorin innehåller en Pettitor?
Faction Thirteen? Eller den kanske blir för kort, längsta längden är 194.

Visa din quiver!

@la_grave
Verkar vara något fel på priset med Look bindningar. 468 Euro med Jester Pro 18 känns ju betydligt mer attraktivt.

Kuro i 195 cm av årsmodell 13 och 14 är styva, riktigt styva och känns inte alls som en traditionell lössnöskida. I hård pist är de lika svängglada som en GS Racer och behöver både fart och rejäl kantning för att vakna till liv. Men de är rejält stabila på skär och bekymrar sig inte nämnvärt över hinder i sin väg ... Definitivt ingen nackdel att vara en fullvuxen man på + 90 kg.

Men det är klart att midja på 132 mm är segt på hårt underlag, men ska det köras lössnö eller blandade förhållande är jag övertygad om att man kan trycka på rejält utan att skidorna sviktar. Själv är jag en försiktig man som har mina bindningar på 9 så jag har ingen aning var gränsen går, bara att den är långt bortom mina Ross Super 7 och Extrem Opinion ...

Men ett bra komplement till ett par Katana, definitivt! :-)

/MM

Visa din quiver!
Mitt one-ski-quiver, student style!
Faction Chapter 116 med Sth 14 Driver monterat på -4 från TC (+2 rek.)
Saknade pondus och köttförmåga i mina gamla R2 (speciellt när det blivit uppkört).
Uppskattade samtidigt smidigheten, lek-känslan och manöverförmågan som kom med den fina shapen.
Hittade direkt hem på dessa när jag testade under Hemsedal skitest!
Lite som att en Faciten 4.0 fick barn med en R2 108. :)

Visa din quiver!
herrgard sa:
@la_grave du borde titta lite på 4frnts devastator. Jag har inte testat själv, men den verkar fet. 194 cm och fullt rockad.
Jag har testat både Devastator och Katana.
Devastator känns välidigt tung på foten och ganska död (se tråkig..). Var inte alls impad. Dessutom tyckte jag att den var väldigt "hooky". Intrycket kan bero en del på trimmet (var på skidtest helg) och att jag hade kört andra skidor innan som var i samma kategori av styvhet och dämping, fast med lättare vikt. Men på det stora hela kan jag inte komma på någon situation där jag helst skulle vara på ett par Devastator, eller på huvudtaget på ett par Devastator..

Katana (2011) däremot körde jag 6 veckor på för 2 år sen och gillade dom verkligen.
Kan inte sätta fingret på vad det var riktigt, men trots sin styvhet kändes dom både lättare på foten och mer lättåkta än vad man förväntat sig. Flyttade dock fram monteringspunkten 2-3cm, vilket gjorde gott för smidigheten. Synd att man lagt ner denna skida...

Annars verkar ju Blizzard Cochise vara the shit som Katana-ersättare..

Visa din quiver!
Eric_W sa:
herrgard sa:
@la_grave du borde titta lite på 4frnts devastator. Jag har inte testat själv, men den verkar fet. 194 cm och fullt rockad.
Jag har testat både Devastator och Katana.
Devastator känns välidigt tung på foten och ganska död (se tråkig..). Var inte alls impad. Dessutom tyckte jag att den var väldigt "hooky". Intrycket kan bero en del på trimmet (var på skidtest helg) och att jag hade kört andra skidor innan som var i samma kategori av styvhet och dämping, fast med lättare vikt. Men på det stora hela kan jag inte komma på någon situation där jag helst skulle vara på ett par Devastator, eller på huvudtaget på ett par Devastator..
Intressant. Hooky och tung på foten är inte direkt något jag uppskattar.

bootfitta sa:
Eller moment governor
Konstigt att jag inte tänkte på den! Testade längden 186 i Lindvallens test och det var en väldigt mysig skida. Kändes rätt "busig" för att vara vara så köttig och inte så tung på fötterna heller. Den korta skidtestarhelgsbacken full med folk gjorde att det verkligen inte gick att släppa lös den fullt ut. Vore kul att testa den i alpmiljö. Skidan finns i 196 cm med..

Visa din quiver!

Faction 4.0 190 cm med dynafit beast 16 och Head supershape/ispeed supershape 170 cm prototyp/testskida med freeflex bindning. Scarpa freedom SL, karta över kolonialafrika (nyinflyttad) samt Tecnica Cochise. Stavar är väl stavar, runt 120 cm är lagom för mig...

Har bantat bort ett par solly rocker2 11/12 och ett par rossi super7 11/12. Fattas på bilden gör en sketen schweizisk snowboard som jag glömt namnet på och ett par gamla Rossignol Bandit B2 med dubbel uppsättning hyrbindningar för tandemåkning. Går jävligt fort med tanke på hur svårt det är att kontrollera. Kräver bra kommunikation för att det ska funka :)

Senast ändrad:
Visa din quiver!
Äntligen har jag skrapat ihop två par skidor så jag kan skriva i den här tråden...

Salomon X-Kart Pro med Salomon Z10
Head Richie med Tyrolia Attack 13

Senast ändrad:
Visa din quiver!
Pillard sa:
vickepick sa:
Stavar är väl stavar, runt 120 cm är lagom för mig...
Iaf jag kan ju tycka att samma längd på stavar inte riktigt är lagom när man åker utför sm när man går uppför med sina Beast. Inte tänkt teleskop?
Jag har dock aldrig träffat någon skidåkare som orkar ställa om sina teleskopstavar vid turande uppför. Mest smidigt när stavarna ska stoppas undan eller det ska skejtas/turas platt med kickerskins långa distanser.

Visa din quiver!
Vattendroppe sa:
Pillard sa:
vickepick sa:
Iaf jag kan ju tycka att samma längd på stavar inte riktigt är lagom när man åker utför sm när man går uppför med sina Beast. Inte tänkt teleskop?
Jag har dock aldrig träffat någon skidåkare som orkar ställa om sina teleskopstavar vid turande uppför. Mest smidigt när stavarna ska stoppas undan eller det ska skejtas/turas platt med kickerskins långa distanser.
Inte ställa om under hajkandet kanske men definitivt innan. Jag kör på 125 utför och 145 uppför. Sen är det ju grymt att ha på staktraverser :)

Visa din quiver!
Pillard sa:
vickepick sa:
Haha jo jag har absolut tänkt på teleskopstavar, det har bara inte blivit av av ren snålhet på något vis. Att köpa stavar är ungefär som att köpa strumpor, medan att köpa skidor eller pjäxor är mer som att köpa ett par jeans - rätt mycket roligare att lägga pengarna på :) obs jag är ingen fashionista även om det kanske låter så he...

Visa din quiver!
Visa din quiver!
Eric_W sa:
Katana (2011) däremot körde jag 6 veckor på för 2 år sen och gillade dom verkligen.
Kan inte sätta fingret på vad det var riktigt, men trots sin styvhet kändes dom både lättare på foten och mer lättåkta än vad man förväntat sig. Flyttade dock fram monteringspunkten 2-3cm, vilket gjorde gott för smidigheten. Synd att man lagt ner denna skida...

Annars verkar ju Blizzard Cochise vara the shit som Katana-ersättare..
Denna information gjorde ju valet enkelt! Jag beställde alldeles nyss det förmodligen sista paret Katana 198 i Europa (finns ett par i USA också). Måste ju köra Katana så länge som möjligt!

@Jibberisch, vad säger du om V-Werks? 7 cm kortare känns inte alls bra.

Visa din quiver!

Mitt lilla quiver:

Völkl Katana, 191 med Duke
Rossignol E100, 190 med JesterPro
Head RDGS (RaceStock) 188, med Tyrolia X20

Senast ändrad:
Visa din quiver!
Visa din quiver!

@la_grave Det känns som att förlänga lidandet bara. Låta plåstret sitta kvar i ett par år. Vad tjänar det till? Kommer bara gå runt att fasa över dagen som jag vet komma skall.

Kanske är dags för ett par nya lagg, då kan jag i alla fall leva i ovisshet. Tills jag kliver av liften.

Visa din quiver!
Tycker det är lite dåligt med trafik i den här tråden (har ni slutat köpa saker och börjat lägga pengarna och tiden på att faktiskt åka skidor istället för att köpa prylar och bara snacka om dem?) och får väl offra mig så denna brist kan avhjälpas…

Årets skidtransport. Nytt sedan förra året är ett par Extrem Project 110 och ytterligare ett par Katana (samt en Beast 16-bindning som jag ännu inte bestämt användningsområde för). Bilden togs tidigt på säsongen, därav den stora frånvaron av bindningar.

Men skidsäsonger består inte enbart skidåkning, man vill även undvika att svälta och även kockar har ett quiver (dessutom vet alla som hyrt en skidlägenhet hur knivar och kokkärl brukar se ut på sådana ställen): några rejäla gjutjärnspannor resp Globalknivar gör livet så mycket enklare. Det här är delar av (det som saknas är bland annat en sautépanna och en kastrull) av denna.

Slutligen, det finns ju tunnelbana där jag befinner mig så det var jag naturligtvis tvungen att ta höjd för (Hur skulle det annars se ut, va Va VA?), här i form av en mörk kostym från A W Bauer med tillhörande ytterrock.

Ska man posta bilder på sin pjäx- och/eller sin skidfodralssamling också?

För övrigt är Cupid Kidz årets soundtrack.

Senast ändrad:
Visa din quiver!
Globalknivar? WTF?? Gått på myten om de knivarna? Värsta skit någonsin!!! Ligger dåligt i handen, dålig balans och inte det bästa stålet.

Senast ändrad:
Visa din quiver!
Hasse_Lindborg sa:
Globalknivar? WTF?? Gått på myten om de knivarna? Värsta skit någonsin!!!
Hahaha! Tänkte detsamma. Inte för att de är så dåliga men att vår käre
@la_grave som alltid måste ha det bästa och dyraste av varje sort skulle köra Global finner iaf jag lite humoristiskt. Gå in i en japansk knivbutik och finn Global i mittenklassen i den tråkiga delen av butiken (alltså den för massproducerat). Så redan där går att hitta betydligt roligare. Sen när man går in i roliga delen så börjar det hända saker :)

Visa din quiver!
Pillard sa:
Hasse_Lindborg sa:
Globalknivar? WTF?? Gått på myten om de knivarna? Värsta skit någonsin!!!
Hahaha! Tänkte detsamma. Inte för att de är så dåliga men att vår käre
@la_grave som alltid måste ha det bästa och dyraste
Gör jag? Jag har inte genomgående Arc'teryx, kolfiberstavar, DP Skis, hänger väl på den förmodligen billigaste skidorten i hela västeuropa etc. Du måste blanda ihop mig med någon annan.

Knivar valde jag utifrån att de var tillräckligt bra samt snygga. Ungefär som när man köper en dator från Apple.

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp