Völkl Mantra Junior camber?

Kollar på nya(eller begagnade) skidor till sonen 8 år och Mantran rekommenderas av många. Det verkar råda förvirring om hur skidan i olika årsmodeller är byggd, bla har den tydligen varit utan camber(full rocker) tidigare men är numera med camber. Finns någon som vet något om detta, vilken årsmodell det ändrades och/eller har åsikter om vad som funkar bäst för:
Avancerad åkare, mest pist men vill gärna vara ute i skogen på stigar och puder. Vill börja åka switch och hoppa. Fortfarande viktigt att det är lätt att köra på skär.

Skiftet från full rocker kom 19/20.
Mantran lyfte båda mina döttrars åkning väsentligt från 7 års ålder, vilket handlar om freeride inom resorten (de gick från mer pist-specifika Atomic Redster).
-Äldsta har även testat den nyare varianten med camber och tycker den var "lite trögare att svänga", men då är det ju även en fråga om +10cm.

Min egen bedömning är att förändringen premierar de släta pistegenskaperna, men med tanke på skidans övriga fokus för juniorer så tror jag tyvärr att det är ett "felsteg" från den fantastiska allsidigheten som fanns tidigare. För juniorer som är alpinskolade starka carvers kanske det är rätt för kantgreppet, men det har kostat en del i lekfullhet.

Tillbaka
Topp