Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Hur många orter får man gissa på samtidigt? 😖
Ingen aning, det specificeras inte i reglerna, men jag kan dela upp gissningarna på tre separata inlägg istället. :)
Alternativt frånsäga mig rätten till gissning på Crans-Montana och Wengen.

(Jag hade inte gissat på en hel drös direkt efter en ny bild, men nu när det känns som om folk kört fast lite och bara namedroppar orter i Schweiz på måfå tänkte jag att det inte gör så mycket. Tror inte jag är först i tråden med mer än en ort per inlägg?)

Oj! Det var ett långskott som gick hem!
Dåså. Ett litet regelbrott - jag har tagit en bild på en tavla helt själv. Bilden på tavlan var det inte jag som tog, men jag var på plats och HADE kunnat ta samma bild i februari 1991.
Vad heter berget? Jag tror vi kommer att få ett korrekt svar ganska snabbt.
20210117_170156.jpg

Oj! Det var ett långskott som gick hem!
Dåså. Ett litet regelbrott - jag har tagit en bild på en tavla helt själv. Bilden på tavlan var det inte jag som tog, men jag var på plats och HADE kunnat ta samma bild i februari 1991.
Vad heter berget? Jag tror vi kommer att få ett korrekt svar ganska snabbt.
Ser lite ut som Wetterhorn i Grindelwald. Glaciären ser inte så mäktig ut längre kan man lova.

Ok, till vilken offpist-tur är vi på väg?
Det officiella namnet behövs inte (men ger en inofficiell guldstjärna :) ) utan snarare var vi åker från. Åket ger ca 1700 fallhöjdsmeter och berget i bakgrunden utgör en synnerligen fin riktningsvisare...
P1010936.JPG

Ni är på Bellecote och det är Grande Casse och Grande Motte i bakgrunden?
Fantastisk bild med otroligt djup! (y)

Snyggt gjort!
Turen heter för övrigt Glacier Cul du Nant, riktigt skön vårtur med fantastiska vyer! Och något så ovanligt som en sydvänd glaciär!
F-n också, nu vann jag igen! Ber om ursäkt.:oops:
Har tyvärr fotografiskt minne, har jag en gång sett en bild/vy så kommer jag i håg den (gäller speciellt berg :geek::geek::geek:)
Nu är jag naturligtvis upptagen igen, så ni får vänta en timme eller så. Sorry.

För att ni ska slippa sitta och bevaka, kommer jag att lägga upp bilden kl. 19.15.
Paus för kaffe eller kvällsmat. :)

Kan det va Pasterze?! 🤔
Bra taget!
Pasterze är 8 km lång och Österrikes största glaciär och därför lite "lurig" att känna igen eftersom den liknar de större glaciärerna i Schweiz och Frankrike.
Trodde jag skulle bli tvungen att lägga upp den här bilden också med Grossglockner till vänster. Och då blir det ju lite lättare...
Bra gjort - Din tur! @larchii
Scan19.JPG

IMG_20200314_114323_MP (1).jpg

Vad heter toppen med rännan som skidåkaren fotar? Som lite ledtråd kan vi säga att den "gräddiga" toppen som syns till vänster i bild är en populär tur som bjuder på nästan 1600 höjdmeter åkning. I närområdet hittar man (enligt google) landets högsta vattenfall (alltså fallhöjd) som också även är ett av världens högsta.

Senast ändrad:
Toppen till vänster är Flötatind. Vattenfallet är mardalsforsen. Jag gissar att du gick upp från Öksendalen. Då borde toppen vara Trondskjortetinden.

Toppen till vänster är Flötatind. Vattenfallet är mardalsforsen. Jag gissar att du gick upp från Öksendalen. Då borde toppen vara Trondskjortetinden.

Oj oj hatten av alltså!! Trodde jag hade en riktig luring på gång, men det är ju såklart helt rätt. Din tur!

Ett favoritområde att topptura i, det blir garanterat några turer dit senare i vinter.

Ska se om jag kan leta fram nån gammal bild

Tillbaka
Topp