Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Har du varit i Slovenien, Kanin, i Bovec? (Om man är intresserad inte bara om forspaddling, men också om flugfiske, ni kan inte hitta ett bättre ställe.)

Har du varit i Slovenien, Kanin, i Bovec? (Om man är intresserad inte bara om forspaddling, men också om flugfiske, ni kan inte hitta ett bättre ställe.)
Har varit på andra sidan, Sella Nevea, men vi kom aldrig upp på berget då det var för mkt snö.
Flugfiske så ofta som det går, ja tack, och Soca river står på todo-listan! 😃

Val di Fiemme-Obereggen? Det är på gränsen av Syd-Tirol? (Men alla talar där både Tyska och Italienska i varje fall.)

Saas-Grund?
Saas- Almagell
Saas-Almagell är det vi letar efter - återigen bravo @PisteCarver !!

Kuriosa om Saas-Almagell.
Liten men trevlig bykärna, och ett lika litet skidområde. Man åker inte hit för ortens egna lilla system, utan för den lätt åtkomliga kombinationen av Saas-Fee, Saas-Grund och Saas-Almagell.
Med ett undantag. och det är när det dumpat ordentligt, då åker man hit för at njuta av snön i skogen. Vilket vi gubbar gjorde och dokumenterade för några år sedan. Nedan film kan säkert tilltala de som gillar puder, man kanske inte lika mycket de som gillar pisten.

Obs, det står Rhone-valley, men allt i denna film är från Saas-Almagell.
På andra sidan berget ligger Macugnaga och det går en fin tur från toppen på Macugnaga ner till Saas-Almagell.

Häftigt! hur filmar man sånt´? men vad heter egentligen berget på bild 2?
1612093213247.png

Skulle kunna vara Mittaghorn, med Egginer som sticker fram bakom?

Saas-Almagell är det vi letar efter - återigen bravo @PisteCarver !!

Kuriosa om Saas-Almagell.
Liten men trevlig bykärna, och ett lika litet skidområde. Man åker inte hit för ortens egna lilla system, utan för den lätt åtkomliga kombinationen av Saas-Fee, Saas-Grund och Saas-Almagell.
Med ett undantag. och det är när det dumpat ordentligt, då åker man hit för at njuta av snön i skogen. Vilket vi gubbar gjorde och dokumenterade för några år sedan. Nedan film kan säkert tilltala de som gillar puder, man kanske inte lika mycket de som gillar pisten.

Obs, det står Rhone-valley, men allt i denna film är från Saas-Almagell.
På andra sidan berget ligger Macugnaga och det går en fin tur från toppen på Macugnaga ner till Saas-Almagell.
Men i Macugnaga snöar det väl ännu mer.....? 🤔

Jag försökte leta efter någon färsk bild och fastnade för denna som jag hade i mobilen. Bilden är inte från en skidsemester, utan från en jobbresa där jag bestämde mig för att övernatta i den här byn, innan jag skulle besöka en kund en bit därifrån nästa förmiddag.
Vad heter byn där man varje dag kan njuta av blicken på dessa vackra berg?
(det är en skidort med ett begränsat litet liftsystem med ett par liftar...⛷)

En ledtråd eller två som kan vara till nytta har jag lämnat kvar i bilden. ;)

Clip210_.jpg

Du är ju otrolig! Valde ändå en bild utan 4000 meterstopparna i Berner Oberland som ligger mer till höger, men antar att Triftglaciären (samma namn, men inte samma glaciär som den nära Zermatt) är ganska känd.
Här en vinterbild tagen från byn, som för övrigt inte nås med bil vintertid. Sjön Melchsee i framkant.
005.JPG

Då är vi tillbaka i Österrike och tittar på kaxiga berg i bakgrunden. Kan tänka mig att några av följarna i den här tråden gärna hade provat några av rännorna! ⛷⚡
Om nu inte det lilla berget i förgrunden till vänster hade varit i vägen, så hade man kunnat följa den vassa bergskedjan medan den fortsätter åt vänster.
Den blir då mindre vass samtidigt som den blir högre, och ca 5 km längre till vänster hade man då kunnat se ett skidområde - vilket?

Clip220_.jpg

Tillbaka
Topp