Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ja, det gick ju fort!
Helt riktigt @KalleBackeus, vi är på Isaberg i Småland och bilden är från i söndags.
För en skåning som på ett par timmar vill kunna åka någonstans där man får åka sittlift och köra några svängar var det OK.
Din tur!
PS. Ni var ju alla på hugget som ett gäng hungriga pirayor som inte fått någon frukost!😋

Topp! För att stilla hungern går vi raskt vidare. I utkanten av vilken skidort har jag tagit denna bild?
image.jpeg

Bokat Isaberg nästa söndag! Det var fullbokat nu i helgen. Anade att PC varit där och väntade på denna bild som jag nu missade med några minuter. 😩

Det gick ju fort! Stanserhorn är det, känd för sin nya Cabrio-gondol där man kan ta såna här foton ut mot sjön och Rigi. Vrider man sig 90 grader vänster ser man Pilatus istället.
På första bilden döljer sig Titlis i molnen, men om man vet var man ska titta ser man Jochpass.
Din tur igen då @STORPOTATEN
Visa bilaga 7544
Aldrig hört talas om, men google är ju behändigt ibland får man säga....

Tillbaks till stora berg. Och stora åk.
Vad är detta för åk och vilken by hamnar man i?
Ledtråd 1:
Året var 1999, det olycksaliga lavinåret i norra alperna. I februari snöade det hårt och massiva mängder snö kom ner med många dödsfall i laviner som resultat. En gigantisk lavin släppte på detta face, och klöv byn nedanför i två delar.

Ledtråd 2:
Sjukt många människor har stått på toppen, de flesta galet mycket bättre skidåkare än vad jag är och någonsin kommer bli. Men bara en bråkdel av alla dessa skidmän/damer åker normalt sett ner just här.

1613125478956.png

Senast ändrad:
Oj, ser spännande ut! 🤯
The Vault (La Voute) i La Grave? Tror inte det åket startar på en sån topp iofs, men enda åket jag kan namnet på där...

Både Galtür och Evolene råkade ut för katastrofer det året, men jag kan inte hitta 2100 fallhöjdsmetrar där.

Hmm, Galtür? Men får inte ihop några 2100 höjdmeter där... :unsure: 1200 verkar vara max.

Sasseneire, Couloir d'Eison i Evolène då?

Då ska vi se här... det är inte Galtur, PizBuin,Evolene eller Birchegg.
Där var fler laviner. Ny ledtråd 13:30. Tempo i tråden.. (y)

EDIT: Ny ledtråd på plats, och glöm inte att jag är ute efter åket och byn nedanför.

Senast ändrad:
Le Tour är byn då... Åket kanske heter Auguille du Tour, Couloir de la Table?

Hmm, stämmer inte riktigt ändå efter lite mer google :LOL:

Det ser ut att stämma överens med Bec des Rosses, fast "fel sida", ned mot Lourtier. Sen kan jag inte hitta ifall det åket har något speciellt namn.

Jag tänker också att du tänker på stora lavinen som drabbade Le Tour. Kan berget vara Aig. d´Argentiere? Osäker på åkets namn dock.

Edit: berget är nog Aig. de Chardonnet tror jag. Men åkets namn undslipper mig fortfarande.

Tillbaka
Topp