Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

"Kunna" är väl kanske att ta i… Snarare Google m.fl. som försökte lägga krokben med att kalla toppen olika beroende på hur/var jag försökte hitta utsiktsbilder från Gefrorene Wand.

Här kommer en bild från en lite annan vinkel.

1613840257132.png

Vilket åk kan man göra här?

Bilden är väl tagen från Aiguille de Talèfre?
Bakom/ovanför Vallee Blanche?
Kanske åket heter Breche Puiseux?

Senast ändrad:

Många rätta svar på kort tid, men snabbast av alla var @Kalle_Luzern
Vallée Blanche var såklart det jag letade efter.

Bilden är dock inte tagen från fast mark. Utan från luften.
Kaptenen på flygplanet var på gott humör, och vädret till och med bättre, så han tog en "scenic route" på lägre höjd över alperna och agerade reseledare: "På vänster sida ser ni Mont Blanc…"

Din tur igen @Kalle_Luzern

Det heter inte "fjäll" i Alperna, Kalle! ;)
Hahah, går inte lura dig. Höjden är ju mer som ett fjäll tänkte jag. Massivet kallas Pilatus. 2118 m är högsta toppen som syns på den bilden, Esel heter den. Till vänster om toppstationen som ligger mellan de två högsta tinnarna. Gondol och världens brantaste kuggstångsjärnväg går upp dit.
Bilden tagen på gångavstånd här, nära Richard Wagner museum. Tips för alla operaälskare på forumet som passerar nära Luzern! :giggle:
Du igen då @PisteCarver

Det blir höga berg igen (inga fjäll), och vi tar en lätt eftersom jag håller på att laga lördagsmiddag till familjen, och behöver bli av med den här snabbt. ;)
Vad heter de två höga bergen till vänster resp. höger om det mer kända i mitten, och hur höga är de?
Namn och höjd på de två bergen vill jag ha.

Clip471_.JPG

Dent d'Herens, 4174 m och Ober Gabelhorn, 4063 m
Edit: Hmm, kan nog snarare vara Dent Blanche, 4357 m, till höger (inte Ober Gabelhorn)

Senast ändrad:
Kalle, du blir snart landsförvisad ur Schweiz.... ;)
Den här kan du bara inte förlora till någon annan!

Jag måste snabbt ner och handla en sak som fattades till middagen, är snart tillbaka.

Ok, här är jag lite längre hemifrån än vid senaste bilden. Vilken skidort döljer sig nere i dalen?
IMG_1752.jpg

Vrider man kameran lite till vänster och vinklar upp den ser man det här:
IMG_1753.jpg

Senast ändrad:
Ivo var i rätt land, Schweiz... Lägger till en bild till i originalinlägget, få den här löst så alla nattsuddare kan hålla på medan jag sover sen. :rolleyes:

Det är ju Titlis och Engelberg igen.
Ja, precis. Lite annorlunda vinkel från Brunni-sidan! Tagna från via ferrata där uppe.
Lite info om vad man ser:
Första bilden med mellanstationen Ristis i mitten. Nedanför ser man Titlisbahnens dalstation med bergbanan och äggliften. Uppe i vänstra hörnet mellanstationen Trübsee.
Andra bilden med Titlis med tornet nära toppstationen. Där uppe startar åken Steinberg och Galtiberg. Det stora trekantiga facet är Laub. Uppe till höger skymtar toppen på Wendenlücke i bakgrunden.

Ja, precis. Lite annorlunda vinkel från Brunni-sidan! Tagna från via ferrata där uppe.
Första bilden med mellanstationen Ristis i mitten. Nedanför ser man Titlisbahnens dalstation med bergbanan och äggliften. Uppe i vänstra hörnet mellanstationen Trübsee.
Andra bilden med Titlis med tornet nära toppstationen. Där uppe startar åken Steinberg och Galtiberg. Det stora trekantiga facet är Laub. Uppe till höger skymtar toppen på Wendenlücke i bakgrunden.
Har tyvärr aldrig varit i Engelberg, min fru har varit där (innan vi träffades). Titlis är ändå väldigt karaktäristiskt och en bergkontur som jag känner igen på sekunden. Bergen i Zentralschweiz ser för övrigt helt annorlunda ut än i Österrike.
Jag lägger upp någon bild senare, just nu har precis Pinot Noir flaskan 🍷 tagit slut och det blir snart espresso :coffee: och grappa 🥂till musik av Eros Ramazzotti. :)
Drömmer om Italien och Livigno.... 🇮🇹

Nu går det här allt för svårt för mig. God natt. Jag skall stå på mina längd skidor. Men, backside Brunni är ett roligt åk för alla skidåkare! Och, den sista lilla kabinen ner är nästan romantisk, om man måste tänka så.

Men det där vore en annan tråd! Vad borde alla medelåkare åka på ett nytt skid område: Engelberg: Steinberg, Jochstock, backside Brunni och Laub. St. Anton: Mattunjoch, backside Rendl, Galzig Maienåken (alla) och Albona Stuben. (kanske Schöngraben?) Chamonix: ???

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp