Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Aber, leider nein....PLATEAU BREITHORN
Har blivit för svårt är jag rädd....Den här tråden verkar rätt halvdöd just nu. Kanske blivit "too much of a good thing", och det kanske är dags att pausa den.
Har i alla fall lagt till en bild och en ledtråd till som får bli den sista.
Jag vet att intresset för att bredda bildurvalet verkar ha varit lite sådär men för egen del så blev det aningen enahanda att samma personer analyserar kartor för att hitta en viss given bergstopp. Lite mer allmänbildning och bilder som man kan känna igen på att man sett många olika platser kan nog dra igång farten igenHar blivit för svårt är jag rädd....![]()
Nja... den här bildgåtan med dessa tre bilder kan inte vara för svår.Har blivit för svårt är jag rädd....![]()
Tack!Hintertux igen?
Olperer
Snorkel var före.Jag tror ni är på Hintertux och att liften heter Olperer.
Jag tror att det finns väldigt många platser i världen som du inte sett, i förhållande till de som du har sett.Jag vet att intresset för att bredda bildurvalet verkar ha varit lite sådär men för egen del så blev det aningen enahanda att samma personer analyserar kartor för att hitta en viss given bergstopp. Lite mer allmänbildning och bilder som man kan känna igen på att man sett många olika platser kan nog dra igång farten igen![]()
De här långspaningarna på berg 100 km i fjärran blir ju lite väl enformiga kan man tycka. Bör ju vara en bild där frågeställaren varit åtminstone inom räckhåll för toppen i fråga. Eftersom det är ett skidforum bör det även vara skidåkning i närheten men det har ju fungerat väl.Jag vet att intresset för att bredda bildurvalet verkar ha varit lite sådär men för egen del så blev det aningen enahanda att samma personer analyserar kartor för att hitta en viss given bergstopp. Lite mer allmänbildning och bilder som man kan känna igen på att man sett många olika platser kan nog dra igång farten igen![]()
Har försökt att variera med skidorter, backar, liftar, berg etc. (som de flesta nog också har försökt). Har även i en del fall försökt att ha med och bygga på med flera bilder för att göra bildgåtan lite mer levande så att den inte kör fast, och lagt ner en del tid och arbete på det (som t ex den sista alldeles nyligen).De här långspaningarna på berg 100 km i fjärran blir ju lite väl enformiga kan man tycka. Bör ju vara en bild där frågeställaren varit åtminstone inom räckhåll för toppen i fråga. Eftersom det är ett skidforum bör det även vara skidåkning i närheten men det har ju fungerat väl.
Kanske kan det gå att utvidga med icke bergrelaterade frågor på något som är i en skidort? Dvs något man kan känna igen från en skidort när liftarna stod stilla? Eller kommer det att urarta till lokala knypplingsmönster i Alperna?
Har försökt att variera med skidorter, backar, liftar, berg etc. (som de flesta nog också har försökt). Har även i en del fall försökt att ha med och bygga på med flera bilder för att göra bildgåtan lite mer levande så att den inte kör fast, och lagt ner en del tid och arbete på det (som t ex den sista alldeles nyligen).
Har också försökt att ha med så mycket vyer och kännetecken så att det går att identifiera (en bild på bara snö och granar som blir gissningslek utan någon tanke bakom är ganska tråkig tycker jag).
Eftersom jag har haft nästan 60 bildgåtor att lägga upp, så har det inte varit helt lätt att variera i det oändliga...
Jag har varit på toppen på de Svalbardsfjäll jag lagt upp och åkt skidor på dem. Inget har varit längre bort än 1-3 km och det för att få med hela. Går väl lika bra att satellitspana på Svalbard som i Alperna som säkert har ännu fler toppar som de allra flesta inte varit upp på.Har försökt att variera med skidorter, backar, liftar, berg etc. (som de flesta nog också har försökt). Har även i en del fall försökt att ha med och bygga på med flera bilder för att göra bildgåtan lite mer levande så att den inte kör fast, och lagt ner en del tid och arbete på det (som t ex den sista alldeles nyligen).
Har också försökt att ha med så mycket vyer och kännetecken så att det går att identifiera (en bild på bara snö, granar eller någon klippa som blir gissningslek utan någon tanke bakom är ganska tråkig tycker jag).
Eftersom jag har haft nästan 60 bildgåtor att lägga upp, så har det inte varit helt lätt att variera i det oändliga...
PS. "100 km långspaning i fjärran" var en bildgåta av samtliga. Du har själv haft bilder på någon okänd fjälltopp på Svalbard utav 10.000-tals likadana andra, och som inte en promille av alla skidåkare ens har varit i närheten av eller sett.
Jag önskar er alla fortsatt trevlig sysselsättning med bildgåtorna.
Satellitspana? Vad fan, hur gör ni det? Nu är jag ute som en snögubbe. Nu känner jag mig litet bedragen också. Jag har bara försökt att läsa mina gamla trasiga guide böcker och google maps.Jag har varit på toppen på de Svalbardsfjäll jag lagt upp och åkt skidor på dem. Inget har varit längre bort än 1-3 km och det för att få med hela. Går väl lika bra att satellitspana på Svalbard som i Alperna som säkert har ännu fler toppar som de allra flesta inte varit upp på.
Dessutom är det väl lite av syftet med tråden att se lite nya vyer?
Tycker det är mer intressant med t ex Sardinien än de mer vanliga orterna.
Google Earth kanske?Satellitspana? Vad fan, hur gör ni det? Nu är jag ute som en snögubbe. Nu känner jag mig litet bedragen också. Jag har bara försökt att läsa mina gamla trasiga guide böcker och google maps.
Jo jag ser det nu, hans/hennes ursprungsinlägg redigerades.Snorkel var före.
Det stämmer, inlägget ändrades innan jag lade ut mitt svar."Senast ändrad: Igår kl 22:08", dvs 8 min innan du la ut ditt svar.Inga konstigheter.