Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Vad heter toppen till höger? Taget förra helgen.

Namnet på toppen har varit uppe flera gånger i tråden men inte för att den är känd eller populär.
240F24D8-F435-443D-980F-6DB2273A24B0.jpeg

Senast ändrad:
Helt rätt det är Storkluken din tur @PisteCarver
Varje sommar genomförs Kluken opp, en löpartävling upp på Storkluken

Gjorde en gång en "topp-tur" på den under militär vinterutbildning.
Med arméns "vita blixten" och pulka var det tyvärr inget större nöje...
Men det var i mars och vädret var soligt och utsikten fin.:)

Vad heter liften ovanför oss?

På väg i bilen på morgonen mot skidområdet.
Clip491_.JPG

Snart framme vid skidområdet.
Pilen markerar toppstationen för liften i första bilden - drygt 1700 fallhöjdsmeter upp. Vad heter liften?
Clip492_.jpg

Senast ändrad:
Den här tråden verkar rätt halvdöd just nu. Kanske blivit "too much of a good thing", och det kanske är dags att pausa den.
Har i alla fall lagt till en bild och en ledtråd till som får bli den sista.

Har blivit för svårt är jag rädd....🤔
Jag vet att intresset för att bredda bildurvalet verkar ha varit lite sådär men för egen del så blev det aningen enahanda att samma personer analyserar kartor för att hitta en viss given bergstopp. Lite mer allmänbildning och bilder som man kan känna igen på att man sett många olika platser kan nog dra igång farten igen :)

Jag vet att intresset för att bredda bildurvalet verkar ha varit lite sådär men för egen del så blev det aningen enahanda att samma personer analyserar kartor för att hitta en viss given bergstopp. Lite mer allmänbildning och bilder som man kan känna igen på att man sett många olika platser kan nog dra igång farten igen :)
Jag tror att det finns väldigt många platser i världen som du inte sett, i förhållande till de som du har sett.
Om du skulle knäcka gåtorna enbart med hjälp av det, så skulle det nog tyvärr inte bli många rätt. Men om man har en hyfsad allmänbildning på berg och skidorter i allmänhet, och sedan kombinerar det med att analysera en bild eller vy utifrån väderstreck, höjd, konturer, typ av landskap etc. så blir det en ganska spännande utmaning tycker jag.
Det stora flertalet av de bildgåtor som jag har knäckt i den här tråden är platser som jag varken har besökt eller sett.

Vad heter skidorten där bilden är tagen?+

Ny ledtråd. Det är våra spår som syns i bild. Sedan har vi gått uppför en bit och är på väg till ett pass där man kan välja 3 olika dalgångar att åka i varav den ena är där vi gick upp.
Snap 2021-02-21 at 23.16.23.png

Senast ändrad:
De här långspaningarna på berg 100 km i fjärran blir ju lite väl enformiga kan man tycka. Bör ju vara en bild där frågeställaren varit åtminstone inom räckhåll för toppen i fråga. Eftersom det är ett skidforum bör det även vara skidåkning i närheten men det har ju fungerat väl.

Kanske kan det gå att utvidga med icke bergrelaterade frågor på något som är i en skidort? Dvs något man kan känna igen från en skidort när liftarna stod stilla? Eller kommer det att urarta till lokala knypplingsmönster i Alperna?

De här långspaningarna på berg 100 km i fjärran blir ju lite väl enformiga kan man tycka. Bör ju vara en bild där frågeställaren varit åtminstone inom räckhåll för toppen i fråga. Eftersom det är ett skidforum bör det även vara skidåkning i närheten men det har ju fungerat väl.

Kanske kan det gå att utvidga med icke bergrelaterade frågor på något som är i en skidort? Dvs något man kan känna igen från en skidort när liftarna stod stilla? Eller kommer det att urarta till lokala knypplingsmönster i Alperna?
Har försökt att variera med skidorter, backar, liftar, berg etc. (som de flesta nog också har försökt). Har även i en del fall försökt att ha med och bygga på med flera bilder för att göra bildgåtan lite mer levande så att den inte kör fast, och lagt ner en del tid och arbete på det (som t ex den sista alldeles nyligen).
Har också försökt att ha med så mycket vyer och kännetecken så att det går att identifiera (en bild på bara snö, granar eller någon klippa som blir gissningslek utan någon tanke bakom är ganska tråkig tycker jag).
Eftersom jag har haft nästan 60 bildgåtor att lägga upp, så har det inte varit helt lätt att variera i det oändliga...
PS. "100 km långspaning i fjärran" var en bildgåta av samtliga. Du har själv haft bilder på någon okänd fjälltopp på Svalbard utav 10.000-tals likadana andra, och som inte en promille av alla skidåkare ens har varit i närheten av eller sett.
Jag önskar er alla fortsatt trevlig sysselsättning med bildgåtorna.

Senast ändrad:
Har försökt att variera med skidorter, backar, liftar, berg etc. (som de flesta nog också har försökt). Har även i en del fall försökt att ha med och bygga på med flera bilder för att göra bildgåtan lite mer levande så att den inte kör fast, och lagt ner en del tid och arbete på det (som t ex den sista alldeles nyligen).
Har också försökt att ha med så mycket vyer och kännetecken så att det går att identifiera (en bild på bara snö och granar som blir gissningslek utan någon tanke bakom är ganska tråkig tycker jag).
Eftersom jag har haft nästan 60 bildgåtor att lägga upp, så har det inte varit helt lätt att variera i det oändliga...

Jo, det blir såklart lite brist på uppslag på bilder också. Tror jag har ca 15 gåtor. Får väl börja leta i gamla fotoalbum och skanna. Dock så tog man ju inte så mycket bilder innan det blev digitalt, kunde bli 3 världsdelar på en och samma rulle ...

Vyn ovan är det dock många som sett. Går nog snabbt när folk vaknar till.

Har också försökt att ha med så mycket vyer och kännetecken så att det går att identifiera (en bild på bara snö, granar eller någon klippa som blir gissningslek utan någon tanke bakom är ganska tråkig tycker jag).
PS. "100 km långspaning i fjärran" var en bildgåta av samtliga. Du har själv haft bilder på någon okänd fjälltopp på Svalbard utav 10.000-tals likadana andra, och som inte en promille av alla skidåkare ens har varit i närheten av eller sett.
Jag önskar er alla fortsatt trevlig sysselsättning med bildgåtorna.
Jag har varit på toppen på de Svalbardsfjäll jag lagt upp och åkt skidor på dem. Inget har varit längre bort än 1-3 km och det för att få med hela. Går väl lika bra att satellitspana på Svalbard som i Alperna som säkert har ännu fler toppar som de allra flesta inte varit upp på.
Dessutom är det väl lite av syftet med tråden att se lite nya vyer?
Tycker det är mer intressant med t ex Sardinien än de mer vanliga orterna.

Senast ändrad:
Jag har varit på toppen på de Svalbardsfjäll jag lagt upp och åkt skidor på dem. Inget har varit längre bort än 1-3 km och det för att få med hela. Går väl lika bra att satellitspana på Svalbard som i Alperna som säkert har ännu fler toppar som de allra flesta inte varit upp på.
Dessutom är det väl lite av syftet med tråden att se lite nya vyer?
Tycker det är mer intressant med t ex Sardinien än de mer vanliga orterna.
Satellitspana? Vad fan, hur gör ni det? Nu är jag ute som en snögubbe. Nu känner jag mig litet bedragen också. Jag har bara försökt att läsa mina gamla trasiga guide böcker och google maps.

Jag hade velat få det till Verbier, men passagen jag tänker på brukar inte vara så bred. Men ett riktigt bra snöår så kanske......??? :love:

Magkänslan säger att fredw har rätt i att det är Tignes, men jag drar till med Les Deux Alpes i blindo bara för att.

Tillbaka
Topp