Skidor för åkning över hela berget, primärt i Åre. Mycket van åkare.

nyckfull

Medlem
Hej, är runt 186cm lång och väger runt 74kg, har åkt skidor nästan lika länge som jag kan minnas, cirka 15 av mina 20 levda år. Bor i Åre-trakten så det blir en hel del åkning, troligen upp mot 50 dagar i år.

Det jag söker är en skida som fungerar att både åka 12000 höjdmeter i pisten men samtidigt inte gör mig besviken när jag lämnat pisten för att glida runt utanför.

Jag har utöver detta även tänkt mig att montera ett par Marker Baron, eller ev. Salomon Guardian på dessa skidor så att jag har möjlighet att gå iväg på en tur när vädret uppmuntrar det.

Kört en del Dynastar, tycker de funkar bra för mig, så tänkte på Dynastar Cham 97. Vore detta en skida som passar mig, eller vad borde jag titta mot?

(Undviker gärna att köpa Extrem skidor, är inte gjord av pengar.)

Tack på förhand!

Jag väcker liv i denna tråd, då frågeställningen är exakt samma som min.

Jag har idag två par skidor, Nordica Enforcer 93 185cm samt Blizzard Rustler 11 188cm. Jag gillar båda mina skidor mycket, men känner att Enforcern blir lite väl tung och tungstyrd en hel dag. Rustlern tycker jag är en fantastisk blandning av att vara lätt och samtidigt ganska stabil, med en shape som gör den ändå rätt svängvillig på kant, även när det är rätt isigt. Mina Enforcers väger mer än mina Rustlers, trots kortare och smalare.

Jag söker en ersättare till Nordica Enforcer som kommer gå primärt i Sverige, och då primärt i allt mellan Romme och Åre. Jag ser framför mig en bredd runt 95-100mm, radie 17-18 med lite lägre vikt (inte för lätt) och lite mer tail rocker än Enforcern. Kommer sätta mina Salomon Shift med Quiver Killers på nya skidan också.

Vad jag gillar med Enforcern är att den är extremt trygg, kan köra hur snabbt som helst med den. Den är också relativt lätt när benen är utvilade. Jag kände dock senast när jag var i Åre att de tröttar ut mina ben i pisten nästan lika snabbt som mina två cm bredare Rustlers som jag körde några dagar innan, så hade färskt A/B test. Jag vill därför ha något lite lättare och svängigare, utan att för den delen tappa för mycket stabilitet. Klarar den lite djupsnö så är det ett plus, men de gånger jag fått uppleva det i Sverige kan jag nästan räkna på en hand, så där kan jag göra avkall. Den ska dock inte var sämre än Enforcern.

Lite om min åkstil: Jag är 185cm och väger 85kg, åkt i snart 35 år, åker några veckor per år. Tidigare åkte jag ganska tungt och stora svängar, och där passade Enforcern bra, men med en säsong i Chamonix och med det bättre teknik så tycker jag också att jag nu åker lättare och mer tekniskt och energisparande. Jag kör dock fortfarande rätt stora svänga i pist, men lättare och snabbare i pucklar i skogen. Som referens: Rustler 11 tyckte jag först var för hård och dåligt dämpad jämfört med Enforcer, men jag har också lärt mig flexa mer och IOM det kunnat absorbera mer i benen och tycker att den är perfekt för jobbet den ska göra.

SÅ! Vad har ni för förslag för den ultimata Sverigeskidan?

Vad jag tänker att jag vill testa:
Rustler 9 (eller 10?)
Fischer Ranger 94 FR (eller 102?)
Salomon QST 98 (eller 99? eller 92?)
Norse skis Enduro?

Vad fattas på min lista?

Grymt, tack! Hört mycket gott om den men rädd att den är "för lätt" - att den därför tappar för mycket stabilitet mot Enforcern. Vad är din erfarenhet där?
Inte kört den själv men baserat på alla glada tillrop runt skidan skulle jag testa den tidigt om jag var ute efter samma som du. Är du rädd att den blir FÖR lätt, kanske det är bättre att snegla åt Fusion 95-hållet.

Jag väcker liv i denna tråd, då frågeställningen är exakt samma som min.

Jag har idag två par skidor, Nordica Enforcer 93 185cm samt Blizzard Rustler 11 188cm. Jag gillar båda mina skidor mycket, men känner att Enforcern blir lite väl tung och tungstyrd en hel dag. Rustlern tycker jag är en fantastisk blandning av att vara lätt och samtidigt ganska stabil, med en shape som gör den ändå rätt svängvillig på kant, även när det är rätt isigt. Mina Enforcers väger mer än mina Rustlers, trots kortare och smalare.

Jag söker en ersättare till Nordica Enforcer som kommer gå primärt i Sverige, och då primärt i allt mellan Romme och Åre. Jag ser framför mig en bredd runt 95-100mm, radie 17-18 med lite lägre vikt (inte för lätt) och lite mer tail rocker än Enforcern. Kommer sätta mina Salomon Shift med Quiver Killers på nya skidan också.

Vad jag gillar med Enforcern är att den är extremt trygg, kan köra hur snabbt som helst med den. Den är också relativt lätt när benen är utvilade. Jag kände dock senast när jag var i Åre att de tröttar ut mina ben i pisten nästan lika snabbt som mina två cm bredare Rustlers som jag körde några dagar innan, så hade färskt A/B test. Jag vill därför ha något lite lättare och svängigare, utan att för den delen tappa för mycket stabilitet. Klarar den lite djupsnö så är det ett plus, men de gånger jag fått uppleva det i Sverige kan jag nästan räkna på en hand, så där kan jag göra avkall. Den ska dock inte var sämre än Enforcern.

Lite om min åkstil: Jag är 185cm och väger 85kg, åkt i snart 35 år, åker några veckor per år. Tidigare åkte jag ganska tungt och stora svängar, och där passade Enforcern bra, men med en säsong i Chamonix och med det bättre teknik så tycker jag också att jag nu åker lättare och mer tekniskt och energisparande. Jag kör dock fortfarande rätt stora svänga i pist, men lättare och snabbare i pucklar i skogen. Som referens: Rustler 11 tyckte jag först var för hård och dåligt dämpad jämfört med Enforcer, men jag har också lärt mig flexa mer och IOM det kunnat absorbera mer i benen och tycker att den är perfekt för jobbet den ska göra.

SÅ! Vad har ni för förslag för den ultimata Sverigeskidan?

Vad jag tänker att jag vill testa:
Rustler 9 (eller 10?)
Fischer Ranger 94 FR (eller 102?)
Salomon QST 98 (eller 99? eller 92?)
Norse skis Enduro?

Vad fattas på min lista?
Jag förstår att ni kommer tycka jag är dum i huvudet som drar upp en gammal skida som inte ens tillverkas längre, men Salomon BBR är en grym Sverige-skida. Fantastisk i pist, gör absolut inte bort sig i 15-30 cm nysnö, funkar i hårda pister (även om den inte direkt stormtrivs i WC-spolade ispister!!) tar sig genom en puckel utan att skämmas....
Betydligt bättre tex i hård pist än mina QST92 som är typ 10 år nyare.
Så även om ingen här kommer att köpa ett par (vilket jag förstår😉) vill jag ändå tipsa er om att testa ett par om ni får chanser och kanske bli lika förvånade som jag fortfarande blir när jag har den under pjäxorna....

Vad fattas på min lista?
Extrem Project, förslagsvis 100 i bredd. Steg upp från Enforcer när det gäller stabilitet i fart och tillräckligt allround för att klara bergets alla utmaningar. Tycker den har samma prestanda som Katana, men tillåter mer än bara aktiv åkning. Alltså lite tråkigare men minst lika bra.

Völkl Mantra V-Werks. Vet inte vad Völkl gör med sina skidor, men för svenska förhållanden så har jag inte hittat något som slår dem. Har bindning freedom på mina, med antingen en Jester eller en ATK bindning den här skidan är sjukt bra. Lätta japp, fartstabila check, bra på tur absolut. Stenhård pist inget problem. Svensk puderdump yiii-haa. Kan inte rekommendera mer.

Testade Hendryx 917 sist i Åre och skulle funka utifrån dina krav, men DYR. Nu blev det bara några åk men upplevde den lättåkt så gick bra att slöåka men hade samtidigt "inga" begränsningar när jag gick på max både i uppkört och hårt underlag
Annars skulle jag nog hugga Ranger från din lista. Mindre dämpad och kvickare än Enforcer, bra kantgrepp men samtidigt ganska lätt att få loss tailen om man vill. Den är väl dock styvare än gamla Enforcer och gillade att ligga på skär så kanske jobbig i längden...?

@chrillelille hrrm, får du chansen kan det eventuellt vara värt att testa nån av dessa kanske?
Vi bombar på med fler test under vintern, i år kör vi lite utförligare om varje skida, pga av att stora skidtest så klart inte hålls, så nackdelen är att man bara får en åkares åsikt. Samma som här i tråden alltså 😁

@chrillelille hrrm, får du chansen kan det eventuellt vara värt att testa nån av dessa kanske?
Vi bombar på med fler test under vintern, i år kör vi lite utförligare om varje skida, pga av att stora skidtest så klart inte hålls, så nackdelen är att man bara får en åkares åsikt. Samma som här i tråden alltså 😁
Tack! Bra förslag! Skrev som kommentar på skidtestet, men kan ta det här. Hur jämför du dessa med Enforcern som du nämner?

Varför inte kolla på Fischer Ranger 99 ti, har inte åkt den själv men sjukt sugen på ett par sådana. Kör gamla Ranger 98 ti som turskidor och är galet imponerad av vad den skidan klarar. Slöåkning, kortsväng, fart...ja den klarar fanimig allt. Dessutom kör jag ju den kortare än vad jag brukar iom turskida.

Sedan fullkomligt älskar jag mina Ranger 102 FR som vardags/quiver of one skida men skulle jag komplettera en Rustler med något mer all-mountain skulle jag nog titta på 99ti

@chrillelille Tyvärr ej åkt enforcern än så kan inte svara utifrån empirisk erfarenhet. Jag rabblade upp ett antal skidor som är alternativ i samma kategori för att bredda lite, finns ju många trevliga lagg där! Ledsen för att jag inte hade ett mer distinkt och precist svar!

Völkl Blaze 94 är sin lätta vikt till trots en fantastisk allroundskida. Otroligt stabil i hög fart i hård pist, samtidigt enormt kul att tura med. Mer än rimligt flyt i lösare snö. Kommer bli en toppenskida med dina shift.

Annars är Ripstick 96 som tidigare nämnts en otroligt grym skida, väldigt brett register inte minst imponerande som carver. Inte hört någon som testat den vara missnöjd.

Nya QST 98 verkar passa dina behov.
Väldigt bra förslag! Två saker talar emot den: det är lite väl mkt rocker/lite effective edge vilket gör att den kanske inte biter så bra på Åres isiga pister. Verkar lite mer lössnöorienterad. Dock verkar de tycka att den finkar rätt bra i pist ändå enligt video ovan..

Andra saken är att jag tänkte slå till på rean :)

Just nu är toppkandidaten Fischer Ranger 94 FR. Nån som testat denna och ffa kan A/B jämföra med Enforcer 93? (en jämförelse med storebror 102 och Enforcer tas också tacksamt emot)

Tillbaka
Topp