Skidtest: Atomic Maverick 95 Ti [2022]

Vi har teståkt och betygsatt Atomic Maverick 95 Ti, en allmountainskida som lanseras till nästa säsong (2021/2022).

Maverick och Maven (herr/dam) är Atomics nya allmountainskidor som lanseras till nästa vinter. Varumärket själv trycker på att skidorna är framtagna och testade av så väl professionella raceåkare som etablerade friåkare där hela 60 åkare och 145 prototyper har legat till grund för dessa skidors existens.

Resultatet? Skidor som fungerar till allt, oavsett underlag. Såklart. Bara jag som tycker att detta säljande argument börjar bli uttjatat? Skidor som ska fungera lika bra i betonghård pist som fluffigt puder, via vårslask och bristande skare… en omöjlig kombination oavsett hur många prototyper som tagits fram om du frågar mig.

Nåväl, vi har tittat närmare och testat en av dessa skidor, nämligen Atomic Maverick 95 Ti, från serien Maverick/Maven där måtten under foten sträcker sig från 83 till 100 millimeter. Spännande, men vad är egentligen Atomics formel för att få ihop denna än så länge olösta ekvation som ska ge den perfekta allt-i-allo-skidan?

Inuti Maverick 95 Ti hittar vi en träkärna av poppel som har ett varsitt lager av titanium och glasfiber på under- respektive ovansidan av kärnan. Därefter har skidan formats med ett traditionellt spann som täcker 70 procent av skidans yta. Nosarna som utgör 20 procent av skidans totala yta har utrustats med rocker som smalnar av och buktar även på nosarnas sidor vilket ska ge ytterligare lite flyt. Skidan har ingen twintip men väl lite rocker på skidans bakdel som tillåter lite baklängesåkning om så önskas.

Specifikationer:

Mått: 129-94,5-113 mm (@ 180 cm)
Längder: 164, 172, 180 och 188 cm
Radie: 19,3 (@180 cm)
Rockerprofil: 20/70/10

Atomic Maverick är faktiskt en skida jag gillar innan jag ens stampat i bindningarna. Den är snygg, stilren och känns robust, och det går på något sätt enkelt att anta att detta är en bra skida bara genom att se och känna på den. Jag tror många kan känna igen den känslan.

Men, jag har inte fått skidorna levererade för att gissa huruvida skidan går att åka på eller inte så givetvis har skidan testats ordentligt på snö. Platsen där testet har genomförts är Kungsberget, som vid tillfället levererade riktigt fina förutsättningar, minusgrader, perfekt preparerade backar och tillräckligt med snö för att köra i skogen.

Mitt absolut första intryck kommer redan på väg till liften, skidan känns rejäl utan att vara blytung men viktmässigt är detta ingen skida jag skulle välja att montera turbindningar på. Jag har dock inga belägg för detta uttalande mer än min egen uppskattning då jag inte har fått den faktiska vikten specificerad. Å andra sidan är jag den typen som hellre känner efter själv framför att läsa mig till information.

Nästa uppmärksammande är hur skidan svänger. Trots en relativt stor radie (19,3 meter) på den längden som jag kör (180 centimeter) så är responsen riktigt bra i skärande svängar. Skidan har i mina ögon inga begränsningar, ju hårdare jag trycker desto mer svänger den och den ger en rejäl skjuts ut ur svängen när den pressas ordentligt. Jag upplever att Maverick svänger mer än dess teoretiska radie i jämförelse med andra skidor som jag har testat.

I hög fart är Maverick som bäst, skidan är otroligt stabil och följsam och ger inte vika för något. Men så är den ganska styv också, vilket jag också anser vara dess styrka när det kommer till att åka fort och aggressivt, men det blir också dess svaghet när det kommer till lägre hastigheter.

I låg fart är Maverick tyvärr inte så lättsvängd och kvick som jag hade hoppats på vilket bekräftar min tes om att skidor som fungerar lika bra till all typ av åkning ännu inte finns.

Vi tuffar vidare. Vid testtillfället ligger det åtminstone några centimeter hyfsat färsk snö i skogen vilket ger en chans att testa dess egenskaper utanför pisten också. I skogen imponeras jag av flytet som Maverick innehar trots att midjan ligger under det magiska hundra-strecket. Visserligen var det inte mer snö än att det nätt och jämnt fluffade till lite runt pjäxorna, men ärligt talat, hur ofta åker ni djupare än så med en chargig all mountain-skida?

Trots att skidan flyter överraskande bra så hade jag önskat att den var lite kvickare att svänga med när terrängen är så pass utmanande som den är i skogen. Troligtvis hade en mer tilltagen rocker och ett mjukare flex uppfyllt den önskningen, men då hade med största sannolikhet pistegenskaperna inte varit så pass bra som de faktiskt är.

Sammanfattning:

Atomic Maverick 95 Ti levererar förstklassiga egenskaper i pisten och visar inga övre begränsningar när det kommer till stabilitet, fart och följsamhet. Enligt Atomic är detta den perfekta mixen där konstruktionen skapar en skida som ligger och väger mitt emellan pist och offpist, men för mig (som inte prioriterar att kunna åka i hundra blås utan att skidorna fladdrar lite) så hade skidan gärna fått vara lite mjukare och lekfullare för att förbättra dess egenskaper utanför systemet (och gissningsvis i vårslasket också). 

Men i det stora hela är detta en fantastisk skida som i det närmsta är så pass bra som en allmountainskida kan vara. Den fungerar faktiskt förvånansvärt bra på hela berget, klyschigt men sant.

+ Trygg och stabil i hög fart
+ Riktigt bra respons ut ur sväng
+ Ett kraftpaket utan oväntade överraskningar

– Skulle kunna vara kvickare och mer lekfull i skogen

Betyg: 4,5 av 5

 

Hur bra är Atomic Maverick 95 Ti jämfört med andra liknande skidor? Läs artikeln om bästa  all mountain skidor så får du svaret.

Vad tycker du om Atomic Maverick 95 Ti?

 Film när vi teståker skidan:

Vem är jag som har testat skidorna?

Namn: Petter Elfsberg
Ålder: 33 år
Längd: 187 centimeter
Vikt: 80 kilo
Bakgrund: Utbildad skidlärare (Steg 4) och har arbetat flera år som skidlärare samt professionellt som tränare på skidgymnasium (slopestyle och puckel).
Övrigt: Föredrar att åka offpist och har en förkärlek till breda skidor med rocker utan metall.

Text: Petter Elfsberg
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.