Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Jadu...det var inte så mycket att gå på med den där vinkeln... :unsure:
Men vafan, vi gissar lite hejvilt;

Vad heter glaciären?
Bisgletscher
Från vilken by är bilden tagen?
Randa
Hur många fallhöjdsmetrar är det upp till toppen från där jag står (här ger jag rätt inom +/- 100 m)?
Närmare 3100
Så ska en slipsten dras! (y)
Alla rätt!
Det var en av dessa magiska sommarskidresor vi gjorde till Zermatt (vi bodde alltid i Täsch på Hotel Täscherhof vid tågstationen). Den här bilden är tagen när vi packat ihop och lämnar Mattertal, Plateu Rosa och Theodulgletscher för den här gången. Strålande väder och jag måste ju bara stanna till i Randa och ta några bilder på Weisshorn och Bisgletscher. Man får nästan vrid nacken ur led för att se toppen, så brant rakt uppåt och så mäktiga fallhöjdsmetrar är det!
Fakta är att jag har bara åkt skidor i Zermatt på sommaren!

Bring it on @STORPOTATEN ! :)

Så ska en slipsten dras! (y)
Alla rätt!
Bring it on @STORPOTATEN ! :)
Fan, kul. Var lite osäker för vinkeln sa inte så mycket. Men fastnade just på att det var en bit upp till toppen, brant stigning direkt från byn, och att glaciären går nästan hela vägen ned till vegetation. Då bidde det Bisgletscher.

Här kommer ett berg som vi suktat en hel del efter, men den är ännu så länge oåkt för vår del. Ser lite pluttig ut på denna bild, men sidan är som en stor mäktig Alaska-sida.
Vad heter berget?

1616359957426.png

För er som gör såna här vilda grejer jämfört med en "pistharvare" som jag, har ni tänkt på att man kan åka från Monte Rosa ner till Zermatt - näst högst i Alperna och 3000 fhm!
Tror t o m det finns ett Gasthaus för övernattning högst upp på Monte Rosa.

För er som gör såna här vilda grejer jämfört med en "pistharvare" som jag, har ni tänkt på att man kan åka från Monte Rosa ner till Zermatt - näst högst i Alperna och 3000 fhm!
Tror t o m det finns ett Gasthaus för övernattning högst upp på Monte Rosa.
Befinner man sig på Monte Rosa.....tar man väl ändå Marinelli-couloiren va? 😁🤪

Befinner man sig på Monte Rosa.....tar man väl ändå Marinelli-couloiren va? 😁🤪
Det är ju på Macugnaga sidan eller?
Den är ju stupbrant!
Från Schweiz lutar berget betydligt mindre, men kan tänka mig att glaciärsprickorna kan vara upp till ett par hundra meter djupa... 😲

Sylvain Sudan - var det inte han som åkte ner för Broad Peak 8054 m (mittemot K2) på 90-talet?

Kvällens/nattens/morgonens bildgåta.
Vad heter toppen bakom liften är hur många möh ligger liftens toppstation?
Clip940_.jpg

Senast ändrad:
Visst är vi i Sölden? Varit där för typ 15 år sedan, men måste läsa på.
Tiefenbachbahn går upp till 3249 (eller ibland angivet till 3250?) med en häftig brygga att gå ut och titta på utsikten från. Heter det Tiefenbach kogel som är spetsen bakom? Du står ute på glasbryggan??

Visst är vi i Sölden? Varit där för typ 15 år sedan, men måste läsa på.
Tiefenbachbahn går upp till 3249 (eller ibland angivet till 3250?) med en häftig brygga att gå ut och titta på utsikten från. Heter det Tiefenbach kogel som är spetsen bakom?
Rätt på båda! (y)
Skulle precis stänga ner.
Du får leda oss genom natten @PerK !

Så här minns jag platsen, och se vad solbrända vi blev på glaciären! 🙃

Bilagor

• Utsikt_LI.jpg
    Utsikt_LI.jpg
    411.9 KB · Besök: 85
Nu kommer en bild, med de självklara frågorna:
Var? (Är bilden tagen)
Vart? (Är vi på väg)
Varifrån? (Kommer vi, denna påskafton för snart 13 år sedan)

Ledtrådar, om de behövs, utlovas...

Bilagor

• Var Vart Varifrån.JPG
    Var Vart Varifrån.JPG
    416.7 KB · Besök: 126
Ovanför Alagna, startat vid Passo dei Salati och på väg till Alpe Blatte (eller ännu längre ner mot Alagna om det nu var snö nog)? Alternativt bara på väg till Bocchetta delle Pisse

Ovanför Alagna, startat vid Passo dei Salati och på väg till Alpe Blatte (eller ännu längre ner mot Alagna om det nu var snö nog)?
2 av 3!
Passo dei Salati är högre än Schilthorn, så det kan godkännas. Och Alagna är ett pittoreskt ställe och hela området ett paradis så det duger mkt bra.
Det var snö nog att komma öända ner, enastående total fallhöjd även utan Punta Indren Funivia som inte fanns just då.
Men, varifrån kommer vi just innan bilden togs?

Bara tillgänglig för klättrare, vandrare eller med hudar? Närmaste lift? Eller tåg, Gornergrathbahn?
På vinter krävs nog hudar, helt säkert. På sommaren kan man nog vandra från Gornergrat, men minst T4 enligt SAC-skalan som används. Antagligen pga glaciären. Blåa delarna T4, röda T3:
1616402061777.png

2 av 3!
Passo dei Salati är högre än Schilthorn, så det kan godkännas. Och Alagna är ett pittoreskt ställe och hela området ett paradis så det duger mkt bra.
Det var snö nog att komma öända ner, enastående total fallhöjd även utan Punta Indren Funivia som inte fanns just då.
Men, varifrån kommer vi just innan bilden togs?
Ja, bra fråga då om Indren-liften inte fanns. Från Gressoney med liften? Kanske från forskningsinstitutet eller någon av hyttorna? :unsure: Drar till med Rifugio Guglielmina, kanske stod kvar när ni var där.

Ja, bra fråga då om Indren-liften inte fanns. Från Gressoney med liften? Kanske från forskningsinstitutet eller någon av hyttorna? :unsure: Drar till med Rifugio Guglielmina, kanske stod kvar när ni var där.
Vi bodde i Gressoney och kom med lift, "förstås". Men, jag sökte Rifugio Guglielmina (bild kommer, av samma tveksamma kvalitet som nyss).
Denna refug fanns kvar, legendomspunnen är väl det minsta man kan säga. Och, på samma nivå som Monte Rosa Hut, 2880 möh!
BRA jobbat Kalle! 🏆

Anrika Rifugio Guglielmina, ovan Alagna just nedom Passo dei Salati, här på bild från 2008, men brann ner 2011 och inte återuppbyggt.

Bilagor

• DSC00145.JPG
    DSC00145.JPG
    462.2 KB · Besök: 75
Vi bodde i Gressoney och kom med lift, "förstås". Men, jag sökte Rifugio Guglielmina (bild kommer, av samma tveksamma kvalitet som nyss).
Denna refug fanns kvar, legendomspunnen är väl det minsta man kan säga. Och, på samma nivå som Monte Rosa Hut, 2880 möh!
BRA jobbat Kalle! 🏆
Tack! Rätt nöjd själv, har ju aldrig varit där! Trist med hotellet, men medför ju viss risk att ha hus dit brandkåren inte kan komma...
Här poserar jag vid en markering som upplyser om vad platsen är känd för. Vad?
Untitled.png

Vild gissning: Det har landat en meteorit där som bildat en sjö (i närheten av gränsen Tyskland/Österrike).

Ännu en vild gissning på gränsen till Österrike. Ötzi låg där i 5300 år.

Tillbaka
Topp