Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Jag älskar gamla kabinbanor. Den här verkar dessvärre vara ersatt av modern gondol sedan mitt besök för 24 år sedan.
Vad heter skidorten som man kommer till med den här kabinen?
Återigen en "blury" bild, jag tror att det fortfarande är skogen framför Östersunds snötipp, och i förgrunden en sådan där liten souvenir kabinbana man kan köpa i leksaksaffärer i Alperna. :)

Återigen en "blury" bild, jag tror att det fortfarande är skogen framför Östersunds snötipp, och i förgrunden en sådan där liten souvenir kabinbana man kan köpa i leksaksaffärer i Alperna. :)
Nä du. Namnet jag söker är samma för skidorten som berget. Toppen av bergen är Några hundra meter högre än keb

Hmm. Googlade på "gammal röd kabinbana"...

1616516756970.png

Här hinner man knappt åka iväg till dagishämtningen så har Kalle löst frågan!
(Jag hade räknat med att få lägga ut ledtrådar hela kvällen).
Bra jobbat! (Tog du den på bildgoogling?)
Gjorde som @fredw google'ade "gammal röd kabinbana" :sneaky: Plötsligt dök den upp...
Den här är nog lättare. Här har en naturkatastrof passerat. Namnet innehåller både orten som drabbades och typen av katastrof, det är vad jag söker.
IMG_1159.JPG

Stämmer bra det @PisteCarver ! Här rasade 1806 en del av Rossberg ner över Goldau och fyllde igen delar av Laurzersee som syns i bakgrunden. 457 människor dog och talrika hus jämnades med marken.
Nuförtiden utgör de övre delarna intressant terräng och har även speciell flora med bl.a. flera sorters orkidéer. Fin försommarvandring till Wildspitz, kanton Zugs högsta berg med sina 1579 m.

Stämmer bra det @PisteCarver ! Här rasade 1806 en del av Rossberg ner över Goldau och fyllde igen delar av Laurzersee som syns i bakgrunden. 457 människor dog och talrika hus jämnades med marken.
Nuförtiden utgör de övre delarna intressant terräng och har även speciell flora med bl.a. flera sorters orkidéer. Fin försommarvandring till Wildspitz, kanton Zugs högsta berg med sina 1579 m.
Förfärlig katastrof, invånarna fick säkert ingen förvarning på den tiden heller.
Före det enorma raset i Randa 1991 hade man tack och lov koll på läget och inga människor kom till skada. Jag åkte förbi det raset endast två månader efter att det inträffat. Alldeles brutalt, berget hade spruckit ungefär 1000 fhm upp och rasat ner i dalen.

Finns små fickor jag har koll på. ;) Chandolin har varit på min lista ett tag men jag har faktiskt inte tagit mig dit...
Val d’Annivers är en trevlig undangömd genuin Walliser dal, precis innanför den franska språkgränsen, och långt från charter turismen.
En ”svettig” brant väg 1000 fhm upp från Rhonedalen för att komma in i dalen.
Vi var där en Påsk och provade alla skidområdena, vi gillade Grimentz bäst. St Luc/Chandolin tror jag att man ska prova tidigare på säsongen, det ligger nästan rakt mot solen och även högst upp på 3000 m var det knallhårt fruset på förmiddagen.

Val d’Annivers är en trevlig undangömd genuin Walliser dal, precis innanför den franska språkgränsen, och långt från charter turismen.
En ”svettig” brant väg 1000 fhm upp från Rhonedalen för att komma in i dalen.
Vi var där en Påsk och provade alla skidområdena, vi gillade Grimentz bäst. St Luc/Chandolin tror jag att man ska prova tidigare på säsongen, det ligger nästan rakt mot solen och även högst upp på 3000 m var det knallhårt fruset på förmiddagen.
Åker nog dit på sommaren, på vintern känns det för krångligt... Kollat vägen så klart, många kurvor blir det innan man är uppe! :LOL:

Inte på Piz Mundaun, men höjden är ungefär den samma!

Absolut värt att besöka på vintern! Charmiga orter med bra ytor för off-pist....
Jo, ser onekligen bra ut på kartan! (y) Orterna måste ju garanterat vara charmigare än Engelberg iaf, där stannar jag aldrig över natt. :rolleyes: Kort apres ski går ju an, vanliga vintrar...
Gäller att åka vid rätt tillfälle till Wallis bara, oftare långa torra faser där än här på nordsidan.

Lite mer specifikt får det nog vara! 😅 Fast det är inte i Uri, blev faktiskt rätt mycket kallare än tidigare gissningar.

Tillbaka
Topp