Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Restaurangbesök. Alltid trevligt efter några höjdmeter i benen. Har de också en trevlig utsikt är det inte fy skam.

Här är utsikten från ett restaurangbesök, men vad heter restaurangen vi sitter på?
1617102346123.png

Senast ändrad:
Bra där Kalle! Tvekande inte en sekund på att den skulle komma... 😛

Igen då @Kalle_Luzern
Var inte alls så säker själv, var rätt svårt. 😅 Nu har du ju lagt ribban högt, så då får vi se hur den här bilden går... Vad heter berget?
IMG_0531.jpg

Antar att antingen är det svårt, eller så är alla ovanligt upptagna i jobbmöten (även jag för en gångs skull), eller på skidorna... Här är en bild till, samma berg från ett annat håll.
1617114205557.png

Senast ändrad:
Den blev jag tvungen att googla, lät nästan vietnamesiskt. Typ. Så nej.
Men rätt land och rätt del av alperna dvs Dolomiterna.
F@nken, dolomiter med grå färg (ej röd) = Madonna med omnejd (Dolomiti Brenta), den hade jag klämt snabbt.
Men å andra sidan slapp jag den där speciella stressen som infinner sig när man vet att man har kommit på rätt svar men slinter på tangenterna i rädsla att PC/Kalle/potaten etc ska hinna före. Eller att chefen kommer in just när man ska få iväg svaret.

F@nken, dolomiter med grå färg (ej röd) = Madonna med omnejd (Dolomiti Brenta), den hade jag klämt snabbt.
Men å andra sidan slapp jag den där speciella stressen som infinner sig när man vet att man har kommit på rätt svar men slinter på tangenterna i rädsla att PC/Kalle/potaten etc ska hinna före. Eller att chefen kommer in just när man ska få iväg svaret.
Du kan vara lugn, jag har inte tillgång här till min ”hitta-bilden-studio” 🛰️👾

Det ska jag lägga på minnet, hade inte sån koll på klippfärgerna i Dolomiterna. Å andra sidan, inte så lätt att avgöra om bergen där i bakgrunden är lite röda eller helt vanlig grå... :unsure:

Häpp, här har det inte hänt mycket.
Vad tror vi om Niederbauen-Chulm?

Hahah, när man precis har gett upp då kommer svaret! :sneaky:
Första bilden tagen nere från Seelisberg, andra "runt hörnet" från öster med Urnersee bakom mig. Trevligt berg för spektakulära vyer över sjön, Reusstal, Urner och Glarner alpen och även inne i berget som synes nedan, en tunnel för att komma upp till gräsfältet som syns mellan topparna på andra bilden. Även bra chans att se stenbock här!
1617123609197.png

@STORPOTATEN igen då!

Vi byter berg mot slott.
Längs ut på klippkanten ligger detta gamla slott strategiskt. Men vad heter det och var ligger det?

Jaja.. jag vet. Jag hade lyckats trolla in kameran på ngt obskyrt program... 🤫

1617123867912.png

Jag tolkar tystnaden som att det var klurigt.
Vet då att slottet har tre skidanläggningar i sin omedelbara närhet (syd, väst och nordväst), varav en av dem är en av de populäraste i detta landet. Kanske inte den dyraste orten, men i alla fall en av de dyrare enligt min erfarenhet (boendemässigt).

Vad heter nerfarten som jag åkte igår?
Hur många fallhöjdsmeter har den (vi räknar liften som den hör till)?
Vilken hastighet kom jag upp i (närmast vinner)?

<iframe width="560" height="315" src="
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Svårt hitta pistdata online så jag räknar utifrån deras längsta pist som annonseras till 1300 meter.

1. Vallbacken
2. 214 fhm
3. 78 km/h i snitt
Hur fasiken beräknar man din topphastighet? Fourier-analys? Differentialekvation? 🤓🤔🔢

Senast ändrad:
1. Vallbacken
2. 214 m
3. 70 km/h
God morgon!
Himlen är åter blå i Funäsdalen idag och en ny skiddag väntar.

@FMP 's svar är så bra att han självklart måste få godkänt.
Det är Vallbacken i Tänndalen med 214 m fallhöjd, och den högsta hastigheten jag uppnådde var 66,3 km/h (uppmätt med SkiTrax app).

Snyggt jobbat @FMP din tur!

Svårt hitta pistdata online så jag räknar utifrån deras längsta pist som annonseras till 1300 meter.

1. Vallbacken
2. 214 fhm
3. 78 km/h i snitt
Hur fasiken beräknar man din topphastighet? Fourier-analys? Differentialekvation? 🤓🤔🔢
Tack för din överskattning av min skidåkarförmåga. 😅
78 km/h i snitt är snabbare än Världscupen i storslalom, jag har visserligen åkt fortare än så, men det är ingenting jag klarar under kontrollerade former på kant i en sväng.😨
Vill du veta hur fort du åker - ladda ner SkiTrax appen (gratis och innehåller massor av kul "gizmos").🙂

Snödjup

Tillbaka
Topp