Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Bravo RWD! Ledtråden "Berg möter berg" totalt fel, för om ngt händer så särar kontientalplattorna på sig här, eller så rör det sig inte alls. Geologerna verkar inte ense har jag just insett som troddde att det var just här de möttes, och numera särar på sig några cm/år.
Alltså Island! Där de möttes för sina första demokratiska övningar (och knivkastning?).
Din tur!

Island är ur alla naturaspekter absolut fantastiskt att besöka och njuta av. Men jag har dock aldrig åkt skidor där. Ngn som varit där? Utöver han här nedanför?
1618399480850.png

Foto: FREDRIK SCHENHOLM/WWW.ARCTICHELISKIING.COM

Senast ändrad:
Antar att det är typ från Fiskebäckskil med vattentornet i Lysekil i bildens vänsterkant..? Jaha, här springer ni i förväg medan jag vänder ryggen till.

@fredw efterfrågade igår fler "P-plats bilder", här kommer en med "dubbel" Blizzard V20 nostalgi! 😃
(skrolla ner för den riktiga bildgåtan)
Clip1170__.JPG

Nu till den egentliga bildgåtan:
Här har vi hittat puder för våra V20:or, på den tiden såg man ju inte sina skidor när man åkte offpist, ibland åkte man med snö över knäna.:)
Ung (dum?) och oförsiktig var man - "vind-i-håret-utan-hjälm-och-lavinutrustning" - var mottot som gällde.
Båda bilderna nedan är från samma resa - vilket skidområde?
Clip1171__.JPG

Antar att det är typ från Fiskebäckskil med vattentornet i Lysekil i bildens vänsterkant..? Jaha, här springer ni i förväg medan jag vänder ryggen till.
Stämmer bra

Bilagor

• D5AB857C-9C55-4698-9D52-AE6CD7FA31E1.jpeg
    D5AB857C-9C55-4698-9D52-AE6CD7FA31E1.jpeg
    78.9 KB · Besök: 56
  • 0A8CA03A-A558-4090-B5BD-AD84C5CCF4F3.jpeg
    0A8CA03A-A558-4090-B5BD-AD84C5CCF4F3.jpeg
    80 KB · Besök: 66
  • DFAE1B09-D5E6-450A-8A7A-BB820FE3EC91.jpeg
    DFAE1B09-D5E6-450A-8A7A-BB820FE3EC91.jpeg
    71.2 KB · Besök: 67
Dubbel ⭐⭐för den!(y)

Ja, bergen ovanför Serfaus har lite speciella kammar.
Om jag minns rätt så är första bilden från Planegg-området och den andra från toppen av Lazidbahn.

Din tur (mycket välförtjänt) @Kalle_Luzern !
Lite tur spelade med får jag erkänna. ;)
Lite beslutsångest här, men kör på den här bilden för jag har lite möten nu och tror den här kanske behöver lite mer tid (men välkomna att överraska). Man skulle nästan kunna tro att det är i fjällen någonstans, vad jag söker är namnet på det breda massivet mitt i bilden i bakgrunden (alternativt namnet på någon av topparna längs kammen som har egna namn).
1618405472220.png

Verkar vara ett område som särskilt många skåningar föredrar? Jag kände inte ens till det innan jag flyttade söder om Hallandsåsen.
Ett stort och fint skidområde (ett av Österrikes största) med tre byar sammanbyggda. Serfaus är den verkligt fina byn med mängder av Tyroleratmosfär, bilfri och med en egen liten tunnelbana under byn!
Ingen charter släpps in (tror jag).
Tyvärr har det blivit väldigt dyrt med många exklusiva 4* hotell, vi har tittat på det igen på senare år, men valt bort det pga kostnadsskäl.

Hengst (hingsten) 2092 m heter toppen i mitten.
Schrattenfluh.
Dags för ⭐⭐ för dig. 🤩 Kanske lite för nära Luzern för att det skulle bli riktigt svårt...
Schrattenfluh sedd uppifrån nära Glaubenbielenpass. Byn man ser nedanför är Sörenberg som har skidområde som även inkluderar Brienzer Rothorn (utanför bild till vänster).
Panoramastrasse som leder upp till passet är delvis i ungefär samma skick som på PCs bild från igår kväll, plus branta sidor. Spännande när man möter postbussen eller mjölkbilen...

Tillbaka till @PisteCarver

Dags för ⭐⭐ för dig. 🤩 Kanske lite för nära Luzern för att det skulle bli riktigt svårt...

Panoramastrasse som leder upp till passet är delvis i ungefär samma skick som på PCs bild från igår kväll,

Tillbaka till @PisteCarver
Satellitscanner på vidvinkel... zoom - och bulls eye!

Nu får jag spara lite på arkivmaterialet, så nästa bildgåta går till @Big Jim McKay !

Edit: @Kalle_Luzern , kritiserar du "riksvägarna" i inre Dalarna...? 😲

Ett stort och fint skidområde (ett av Österrikes största) med tre byar sammanbyggda. Serfaus är den verkligt fina byn med mängder av Tyroleratmosfär, bilfri och med en egen liten tunnelbana under byn!
Ingen charter släpps in (tror jag).
Tyvärr har det blivit väldigt dyrt med många exklusiva 4* hotell, vi har tittat på det igen på senare år, men valt bort det pga kostnadsskäl.
Jag förstår precis. Ibland kan man ändå hitta pärlor på såna platser, eftersom de med (för) mycket pengar ibland inte vågar boka något som är hyggligt billigt... :) Vi brukade t ex hitta mycket prisvärda rum på trestjärniga Hotell Montana mitt på huvudgatan i Cortina D'Ampezzo, samma gäller Lech om man har tur.
Tror att Megève är en sån plats också, men dit har jag aldrig vågat mig. Vi har svensk-engelska vänner som visar upp sig på Facebook därifrån då och då, sällan med samma skidkläder som på föregående bild...

Jag förstår precis. Ibland kan man ändå hitta pärlor på såna platser, eftersom de med (för) mycket pengar ibland inte vågar boka något som är hyggligt billigt... :) Vi brukade t ex hitta mycket prisvärda rum på trestjärniga Hotell Montana mitt på huvudgatan i Cortina D'Ampezzo, samma gäller Lech om man har tur.
Tror att Megève är en sån plats också, men dit har jag aldrig vågat mig. Vi har svensk-engelska vänner som visar upp sig på Facebook därifrån då och då, sällan med samma skidkläder som på föregående bild...
Kan du hitta något prisvärt boende så åk gärna dit - är jättefint där.
Åk inte senare än februari, ligger visserligen ganska högt, men många backar ligger på solsidan.
Högst upp i systemet har man utsikt ända till Ortler massivet i Italien. Har varit däromkring också några gånger, men har tyvärr inga bilder därifrån (annars hade de redan varit med här!).

Megeve är väl ingen ”skidort” för riktiga skidåkare - ska vi utnämna den till ”suckers ski resort no.2” efter Saalbach? :LOL:

Åk inte senare än februari, ligger visserligen ganska högt, men många backar ligger på solsidan.
Högst upp i systemet har man utsikt ända till Ortler massivet i Italien. Har varit däromkring också några gånger, men har tyvärr inga bilder därifrån (annars hade de redan varit med här!).
Får kanske nöja mig med med att en fin gondollift i Serfaus tydligen är döpt efter mina stavar! (Komperdellbahn) :)

Megeve är väl ingen ”skidort” för riktiga skidåkare - ska vi utnämna den till ”suckers ski resort no.2” efter Saalbach? :LOL:
Mja… Megève har "vi" väl (i den här tråden) kommit fram till att det finns finfin skogsskidåkning i lärkskogarna? Det har väl varit ett par bilder därifrån med både skrangelliftar och andra skidminnen (om jag minns rätt)

Nu har visserligen inte jag varit där, men känns som att vi är tidiga med att slänga Megève i Saalbachtunnan. Men kanske finns fler anledningar än solsida och prisklass som inte djävulens advokat känner till.

Mja… Megève har "vi" väl (i den här tråden) kommit fram till att det finns finfin skogsskidåkning i lärkskogarna? Det har väl varit ett par bilder därifrån med både skrangelliftar och andra skidminnen (om jag minns rätt)

Nu har visserligen inte jag varit där, men känns som att vi är tidiga med att slänga Megève i Saalbachtunnan. Men kanske finns fler anledningar än solsida och prisklass som inte djävulens advokat känner till.
Sorry,
Det var bara menat som en pik åt det ”fina folket” som är mer intresserat av att visa upp sig i exklusiva kläder och butiker, än att åka skidor. ;)

Edit: Hoppas ändå att Saalbach fortfarande får några gäster nästa säsong trots allt ”osnällt” som vi skriver här....

Senast ändrad:
Sorry,
Det var bara menat som en pik åt det ”fina folket” som är mer intresserat av att visa upp sig i exklusiva kläder och butiker, än att åka skidor. ;)

Edit: Hoppas ändå att Saalbach fortfarande får några gäster nästa säsong trots allt ”osnällt” som vi skriver här....
Jag kan eventuellt i min hast ha blandat ihop skidorter. Så tar tillbaka allt jag sagt och hoppar på "släng Megève i Saalbach-tunnan"-tåget.

(Även om Fieberbrunn, Saalbach verkar ha feta, klassiska bergssidor att åka på… Verkar vara en "sucker resort" även för FWT-folket att festa till det på.)

1. När bestegs det här berget första gången?
2. Vem ledde expeditionen?
3. Från vilken sida besteg man berget?
4. När man kom upp till toppen gjorde man en överraskande upptäckt, vilken?
5. Vad hände under nedstigningen?

1618421684652.png

1. När bestegs det här berget första gången?
2. Vem ledde expeditionen?
3. Från vilken sida besteg man berget?
4. När man kom upp till toppen gjorde man en överraskande upptäckt, vilken?
5. Vad hände under nedstigningen?
1. 14 Juli 1865
2. Edward Whymper
3. Från Zermatt, vi Hörnligrat
4. Att en annan grupp som startat från italienska sidan befann sig bara 200 höjdmeter nedanför toppen
5. Fyra engelsmän störtade till sin död

5 rätt av 5 möjliga!
Då fick vi lite Alpinisthistoria också.
Över till @Kalle_Luzern !
Snygg bild av snyggt berg och kul gåta! Ungefär hälften hade jag koll redan innan. :)
Jag hänger på samma tema, hade ändå den här bilden i kö för en snabbrond.
1. Vad heter berget och hur högt är det?
2. I vilken by har jag tagit bilden?
3. Vad var speciellt med de tidiga bestigningarna från hållet som syns i bilden?
1618423653083.png

Tillbaka
Topp