Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Jag tar på mig den, frågan var både och men jag hade inte tid att kolla så nogaTror frågan var både och faktiskt, men no hard feelings eftersom även frågeställaren höll med tills du rättade.![]()
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tar på mig den, frågan var både och men jag hade inte tid att kolla så nogaTror frågan var både och faktiskt, men no hard feelings eftersom även frågeställaren höll med tills du rättade.![]()
Helt korrekt, eller Steigletscher som schweizarna säger. Tierberglihütte som ligger på en klippa bredvid glaciären.Så, nu är fredagsmys och familjetid över för idag. Dax för bildgåta.
Vad tror vi om att du står på Klein Titlis och fotar mot Sustenhorn/Steingletscher/Gwächtenhorn på denna då, kan det vara något?
Nix, fel land.gornergletscher?
Nu prickade du ju nästan alla där omkring, utom just den jag tänkte på. Vanoise, Arpont och Mahure ligger på andra sidan berget och syns inte härifrån.Glacier de la Vanoise (Glacier du Pelve, Glacier de l'Arpont, Glacier de la Mahure)?
Virrvarr av namn på vad som kan tyckas vara samma glaciär... Såg Vanoise på båda sidorna så tänkte att det kanske var samlingsnamnet.Nu prickade du ju nästan alla där omkring, utom just den jag tänkte på. Vanoise, Arpont och Mahure ligger på andra sidan berget och syns inte härifrån.
Pelve däremot.... den jag är ute efter, Glacier des Sonnailles, går ju ner i Glacier Pelve, så jag ger rätt för det. Måste ju ut i solen....
Toppen till vänster är ståtliga Grand Bec 3399 och berget bortom glaciärerna är ju Dent Parrache 3697. Bilden är tagen från Grand Rochette.
Din bild @Kalle_Luzern
Nej, hade med Pilatus redan, bl.a. här: https://www.freeride.se/forum/threa...en-regler-i-1-a-inlaegget.149752/post-1219841Pilatus?
Ja, känd för sin stora sydvägg med röd kalksten, därav namnet. Öster om ligger Arlberg med Zürs och Lech.Rote Wand.
Kollade på den här tidigare idag och fick inte till det.
Och det berodde på att du "lurades" med ledtråden.
Liftarna till vänster ser jag nu (efter att precis ha sett din andra ledtråd) tillhör Gargellen - och det är INTE ett större liftsystem, snarare ett väldigt litet.![]()
Nu förstår jag varför du knäckte min förra bildgåta så snabbt, du har ju varit ute och vandrat där och sett vyerna in i Montafon!Ja, känd för sin stora sydvägg med röd kalksten, därav namnet. Öster om ligger Arlberg med Zürs och Lech.
Angående Gargellen, ingår visst inte i Silvretta Montafon som jag först trodde utan bara Montafon-samarbete. Finns skidpass som täcker både och m.fl. småorter. Hänger ju inte ihop som ett område, det är helt säkert. Får be om ursäkt för den missen...
Din tur @PisteCarver
Edit: Bilden alltså tagen vid gränsen Schweiz-Österrike vid Schlappiner Joch. Fin vandring dit från Madrisa ovanför Klosters.
Nja, vet i tusan om det hjälpte nåt... Ser inte så mycket från passet som synes. Inga vandringar på andra sidan gränsen.Nu förstår jag varför du knäckte min förra bildgåta så snabbt, du har ju varit ute och vandrat där och sett vyerna in i Montafon!
Nästa bildgåta blir nog snabbt avklarad.
Maffig glaciär som har en fallhöjd på över 1000 meter!
(man ser bara övre delen på bilden)
Vad heter den?
Visa bilaga 10504
Ja, det är det.Nja, vet i tusan om det hjälpte nåt... Ser inte så mycket från passet som synes. Inga vandringar på andra sidan gränsen.
Det där kan väl nästan bara vara Mittelbergferner?
Ja, attans. Var nästan så att jag lät bli att svara...Ja, det är det.
Nu blev du sittandes med bildgåtan igen.![]()
Trodde inte Narvik var i norska bibelbältet...Jesusstrålar har jag då alltid kallat dem, mne det finns säkert något bättre namn :P
Är ju uppvuxen i Småland då - kanske är det som skiner igenom? :PTrodde inte Narvik var i norska bibelbältet...Ja, finns ett vetenskapligt namn.
![]()
Jaha, det förklarar saken... Har faktiskt lite med det som orsakar skugga att göra, eller kanske snarare när det är för långt mellan dem för att ge full skugga.Är ju uppvuxen i Småland då - kanske är det som skiner igenom? :P
Skuggstrålar kanske?
Äh, jag ger upp - någon annan får testa sin google-fu :pJaha, det förklarar saken... Har faktiskt lite med det som orsakar skugga att göra, eller kanske snarare när det är för långt mellan dem för att ge full skugga.
Ja, verkar inte så lätt googlat som jag inbillade mig. Sett det förklarat 3-4 gånger av TV-meteorologer här så trodde det skulle vara enklare... Se om någon lyckas spåra upp det annars får jag väl se om jag kan komma på en ledtråd.Äh, jag ger upp - någon annan får testa sin google-fu :p
Ja, ok. Kollar tyska wikipedia för skuggstrålar: Die Strahlen heben sich dabei vom Wolkenschatten ab und treten erst dadurch sichtbar hervor, was auch als Tyndall-Effekt bezeichnet wird.Känns nog ändå som att skuggstrålar borde vara accepterat? ;P
![]()
Skuggstrålar – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Skuggstrålar eller crepusculära strålar är ett optiskt fenomen i atmosfären när solljus ser ut att utstråla från en specifik punkt på himlen.
I Norge skiner solen alltid!Har man aldrig sk:tväder i Norge?!?
Där bakom är Garjelgaisi, men om man vill åka dit, varför har man en yxa?Garjelgaisi?