Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Så, nu är fredagsmys och familjetid över för idag. Dax för bildgåta. 🤓
Vad tror vi om att du står på Klein Titlis och fotar mot Sustenhorn/Steingletscher/Gwächtenhorn på denna då, kan det vara något?

Senast ändrad:
Så, nu är fredagsmys och familjetid över för idag. Dax för bildgåta. 🤓
Vad tror vi om att du står på Klein Titlis och fotar mot Sustenhorn/Steingletscher/Gwächtenhorn på denna då, kan det vara något?
Helt korrekt, eller Steigletscher som schweizarna säger. Tierberglihütte som ligger på en klippa bredvid glaciären.
Säsongskorten börjar gälla en av de första helgerna i oktober, så tradition att åka upp och dricka kaffe även om de inte öppnat för skidåkning än.

Din tur @STORPOTATEN !

Senast ändrad:
Då börjar vi lördagen som fredagen avslutades - med en glaciär. Vad heter denna ?

1622876380565.png

Glacier de la Vanoise (Glacier du Pelve, Glacier de l'Arpont, Glacier de la Mahure)?
Nu prickade du ju nästan alla där omkring, utom just den jag tänkte på. Vanoise, Arpont och Mahure ligger på andra sidan berget och syns inte härifrån.

Pelve däremot.... den jag är ute efter, Glacier des Sonnailles, går ju ner i Glacier Pelve, så jag ger rätt för det. Måste ju ut i solen.... ;)

Toppen till vänster är ståtliga Grand Bec 3399 och berget bortom glaciärerna är ju Dent Parrache 3697. Bilden är tagen från Grand Rochette.

Din bild @Kalle_Luzern

Nu prickade du ju nästan alla där omkring, utom just den jag tänkte på. Vanoise, Arpont och Mahure ligger på andra sidan berget och syns inte härifrån.

Pelve däremot.... den jag är ute efter, Glacier des Sonnailles, går ju ner i Glacier Pelve, så jag ger rätt för det. Måste ju ut i solen.... ;)

Toppen till vänster är ståtliga Grand Bec 3399 och berget bortom glaciärerna är ju Dent Parrache 3697. Bilden är tagen från Grand Rochette.

Din bild @Kalle_Luzern
Virrvarr av namn på vad som kan tyckas vara samma glaciär... Såg Vanoise på båda sidorna så tänkte att det kanske var samlingsnamnet.

Den här kan kanske bli lite klurig, men vet ju aldrig här... Vad heter den markerade toppen?
Untitled.png

Liten ledtråd då. Bilden tagen på/vid en landsgräns. Liftarna till vänster ingår i ett större skidsystem. Öster om toppen som söks ligger ett annat stort skidsystem.

Rote Wand.

Kollade på den här tidigare idag och fick inte till det.
Och det berodde på att du "lurades" med ledtråden.🤔
Liftarna till vänster ser jag nu (efter att precis ha sett din andra ledtråd) tillhör Gargellen - och det är INTE ett större liftsystem, snarare ett väldigt litet.;)

Rote Wand.

Kollade på den här tidigare idag och fick inte till det.
Och det berodde på att du "lurades" med ledtråden.🤔
Liftarna till vänster ser jag nu (efter att precis ha sett din andra ledtråd) tillhör Gargellen - och det är INTE ett större liftsystem, snarare ett väldigt litet.;)
Ja, känd för sin stora sydvägg med röd kalksten, därav namnet. Öster om ligger Arlberg med Zürs och Lech.

Angående Gargellen, ingår visst inte i Silvretta Montafon som jag först trodde utan bara Montafon-samarbete. Finns skidpass som täcker både och m.fl. småorter. Hänger ju inte ihop som ett område, det är helt säkert. Får be om ursäkt för den missen... :oops:

Din tur @PisteCarver

Edit: Bilden alltså tagen vid gränsen Schweiz-Österrike vid Schlappiner Joch. Fin vandring dit från Madrisa ovanför Klosters.

Senast ändrad:
Ja, känd för sin stora sydvägg med röd kalksten, därav namnet. Öster om ligger Arlberg med Zürs och Lech.

Angående Gargellen, ingår visst inte i Silvretta Montafon som jag först trodde utan bara Montafon-samarbete. Finns skidpass som täcker både och m.fl. småorter. Hänger ju inte ihop som ett område, det är helt säkert. Får be om ursäkt för den missen... :oops:

Din tur @PisteCarver

Edit: Bilden alltså tagen vid gränsen Schweiz-Österrike vid Schlappiner Joch. Fin vandring dit från Madrisa ovanför Klosters.
Nu förstår jag varför du knäckte min förra bildgåta så snabbt, du har ju varit ute och vandrat där och sett vyerna in i Montafon!:)

Nästa bildgåta blir nog snabbt avklarad.
Maffig glaciär som har en fallhöjd på över 1000 meter!
(man ser bara övre delen på bilden)
Vad heter den?
1622914512439.png

Nu förstår jag varför du knäckte min förra bildgåta så snabbt, du har ju varit ute och vandrat där och sett vyerna in i Montafon!:)

Nästa bildgåta blir nog snabbt avklarad.
Maffig glaciär som har en fallhöjd på över 1000 meter!
(man ser bara övre delen på bilden)
Vad heter den?
Visa bilaga 10504
Nja, vet i tusan om det hjälpte nåt... Ser inte så mycket från passet som synes. Inga vandringar på andra sidan gränsen.

Det där kan väl nästan bara vara Mittelbergferner?

Ja, det är det.

Nu blev du sittandes med bildgåtan igen. ;)
Ja, attans. Var nästan så att jag lät bli att svara... :ROFLMAO:

Vi hade ju halo-fenomen för ett bra tag sen. Vad kallas det optiska fenomenet i den här bilden? Vad heter sjön, och varifrån kommer namnet? För att specificera, namnet på landsspråken, inte engelska namnet.
1622916221161.png

Senast ändrad:
Känns nog ändå som att skuggstrålar borde vara accepterat? ;P

Skuggstrålar eller crepusculära strålar är ett optiskt fenomen i atmosfären när solljus ser ut att utstråla från en specifik punkt på himlen.
Ja, ok. Kollar tyska wikipedia för skuggstrålar: Die Strahlen heben sich dabei vom Wolkenschatten ab und treten erst dadurch sichtbar hervor, was auch als Tyndall-Effekt bezeichnet wird.
Var alltså Tyndall effekt jag var ute efter egentligen.

Och strunt i sjön, uppenbart att det är taget här precis där jag bor. Alltså Vierwaldstättersee, namnet kommer från de fyra Waldstätter (kantoner) som gränsade mot sjön. Numera fem kantoner då Obwalden och Nidwalden delat på sig...

Lycka till i lördagsnatten @RandoScando ;)

Senast ändrad:
Jag tänkte precis fylla i att "men det kanske inte spelar någon roll, för jag har ingen direkt bild på lager" :p Men jag ska se om jag kan skaka fram nånting

Nu är jag tillbaka från klättringen - inga rätt hittills. @KaitsuH är närmast och ledtråd är att den största give-awayen nog finns (tydligt) i bakgrunden på första bilden.

Där till vänster är Förholttinden? Och Jägervasstinden? Då, Trolltinden? Bara vilda gissningar, har själv varit där bara på Sofiatinden.

Tillbaka
Topp