Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kallare igen.

Kollar man kartan skulle man bli överraskad över att nån tar med sig yxa upp på den här toppen - men det är inte nödvändigtvis en dålig idé.

Menar den ovanför Fornesbreen, men tittar igen så är ni nog på toppen söder om som jag inte hittar namn på isf... Får inte ihop det med resten av bakgrunden på andra bilden heller.
Aha, nja, då känner jag iaf till 2 dårmålstindar (kanske 3) som är närmare den här toppen!

Ny ledtråd då: Den karakteristiska toppen i bakgrunden på första bilden är det jag som haft med tidigare i tråden.

(Jag trodde att det skulle ta ungefär 3 minuter innan någon identifierat den toppen och sen enkelt gissar rätt fjäll :P)

Aha, nja, då känner jag iaf till 2 dårmålstindar (kanske 3) som är närmare den här toppen!

Ny ledtråd då: Den karakteristiska toppen i bakgrunden på första bilden är det jag som haft med tidigare i tråden.

(Jag trodde att det skulle ta ungefär 3 minuter innan någon identifierat den toppen och sen enkelt gissar rätt fjäll :P)
Problemet är att de är förvillande lika, många av tindarna... :( Trodde jag hittat rätt några gånger men sen stämmer det inte...

Storvasstinden?

Jamen javisst är det Storvasstinden! Och i bakgrunden på första bilden syns Piggtinden, som jag hade med nångång för länge sen.
Ja, som du sa: lätt när man insett att det var Piggtinden. 🤓

Kör också på en skidbild. I vilket åk kan det se ut så här?
1623008228821.png

Fan hurudant snö! Sista gången vi åkte Steinberg var snön just likadant. Jag nästan tappade mina tänder med min bräda. Nu blir det forspaddling igen. Var är jag? Mycket norr om Trondheim (jag har aldrig varit i Sveg). Det där vattenfallet är nuförtiden kanske det mest filmade och fotograferade fallet hos forspaddlare, från mellan Europa, Norge, Sverige, osv. Hundratals youtube-klippar från just det där fallet. Åre pojkar? Var är ni nu? Umeå grabbar?
BOMDVuBQ.jpeg

Senast ändrad:
Helt rätt! Kalle hittade också det här. Fallet kallas dusj boof, älven är Susna i Hatfjelldal. Hatfjelldal är nuförtiden Mecca för forspaddlare från hela världen, på fri camping i Unkervattn kan man höra talas engelska, franska, spanska, tyska, ryska, svenska, norska, finska osv.

Helt rätt! Kalle hittade också det här. Fallet kallas dusj boof, älven är Susna i Hatfjelldal. Hatfjelldal är nuförtiden Mecca för forspaddlare från hela världen, på fri camping i Unkervattn kan man höra talas engelska, franska, spanska, tyska, ryska, svenska, norska, finska osv.
Ser ju livsfarligt ut, men ni vet väl vad ni håller på med! :LOL:

Var är den här bilden tagen? Söker byggnadsverket jag stod i/på.
1623047349083.png

Låg trafik i tråden nu. Det öppnar ju upp möjligheten för nytt blod att komma in och claima en seger.
Glacier de Mantel är inte rätt svar på glaciären ifråga och vi saknar ju helt försök på berget.

En ledtråd är att jag står på ca 2700 meters höjd och åket som just börjat nåddes via lift (eventuellt hikade jag några meter, minns inte riktigt var rätt länge sedan)

5 timmar, är det nytt rekord (förutom dom som legat över natten)? Tror inte alls att denna är omöjlig men det behövs kanske att några fler är inne i tråden.

Jaha 7 timmar. Har alla tagit kollektivt ledigt?

- Åket som ska åkas bjuder på en ca 1200 fhm i oftast rätt snäll lutning, det delar förövrigt efternamn med det efterfrågade berget.

Jaha 7 timmar. Har alla tagit kollektivt ledigt?
Nja, det är fint väder + måndag.
Om du lägger upp en närbild på ett berg där det också är det enda man ser i bilden, så är det i stort sett omöjligt att "spana in" rätt svar, om man inte råkar ha varit just där och sett den sluttningen och minns den.;)
Är det för svårt så försöker man inte.
Antalet klippsluttningar med sådana där små glaciärer lär det finnas några tusental av i Alperna.🤔

Tillbaka
Topp