Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har för övrigt upptäckt en nackdel med bredare skidor. Sista dagen var Gletscherbus 2 stängd, och de körde den gamla parallella 4-pers gondolen i stället. Jag upptäcker då att skidorna inte går ner i skidstället utanpå gondolen, och jag lyckas nätt och jämt tråckla in dem på diagonalen i den lilla kabinen. Panik blev det sedan när jag skulle ur igen för då hade naturligtvis skidorna kilat fast!
Någon som haft liknande erfarenheter med bredare skidor (mina är ju ändå bara "lite" breda, jämfört med en del andra modeller)?
Klassiker!Rätt! Jag är nu på färjan, dålig med batteŕ
Nej, inte så mycket norr ut.Abisko eller Sarek då kanske... Njulla?
När jag ser Sätila original tänker jag Stenmark så en vild gissning på Tärnaby.Här kan ni hitta en bra ledtråd: https://satila.com/se/mossor/ullmossor-1
Det är inte en pist, och inte i något skidområde. Skoterspårar där i början. Till närmaste skidområdet är ca. (litet under) en mil.Ser ut som att ni hudar uppåt i en pist! Tur att ingen på väg nedåt dog och att inte SLAO-waffe fick syn på er.
Går igenom mössornas namn men de flesta hänvisar till små byar på västgötaslätten. Fast en mössa heter Umfors och vad ligger där? Om inte Tärnaby så kanske Hemavan?
Ja, det var en lätt stressig upplevelse när man inte får i skidorna i facket utanpå, och gondolen samtidigt närmar sig "påstigning point of no return".Goddag mitt i sommaren. Läser ikapp!
Har haft samma problem, får oftast ner mina Soul7 (126 mm i gumpen) på diagonalen i existerande skidfack . Annars får det bli snowboardfacket men där står de sällan stadigt. En del nyare gondoler har fack som passar bredare skidor. Någon gång har jag fått ta med mig skidorna in men det har inte varit helt lyckat i en liten sittgondol. Är man bara beredd så brukar det dock lösa sig. Sorry att vi inte hade förvarnat! Såg f ö på videon att PC med nya lagg nu även utövar ”pistnära offpist carving”!![]()
Det är väl en definitionsfråga... om det inte är för djup snö så tycker jag nog det. För min del. Det blir ju litet som att "carva" i slask, men visst är det annorlunda jämfört med pist där det behövs någon sorts kraft för att få ner kanterna i snön. Liksom vid ett lager lätt puder ovanpå en hård pist. Någonstans vid litet djupare slask eller snö blir det nog fel att tala om carving.Kan man förresten "carva" offpist som du skriver?![]()
Till Gemken från Umfors, nära Hemavan! Bra och mycket enkel tur för alla! https://www.freeride.se/skidorter/route.php?route_id=176Gemken?
Hahah, jäklar vad fort det gick!Dom, Täschhorn, Alphubel, Rimpfischhorn, Strahlhorn, Lagginhorn, Monte Rosa borde väl räcka så länge.
Ska kolla lite fler detaljer nu.![]()
Inte ovanför Domodossola, men grovt sett öster om så klart. Var kvar i Schweiz. Kanske låter bli att avslöja mer nu, ifall jag vill ha med någon mer bild från igår senare...Kan även skriva till Weissmies, Distelhorn och Nadelhorn som toppar över 4000 meter.
Exakta platsen tar lite för mycket tid att ta reda på, men bilden är nog tagen från någon topp ovanför Domodossola.
Ny bild kommer snart!![]()
Det var som sagt första gången på mången år som vi åkte offpist, på videon var det ganska tung soldränkt offpist (det var ju i juli månad!).Det är väl en definitionsfråga... om det inte är för djup snö så tycker jag nog det. För min del. Det blir ju litet som att "carva" i slask, men visst är det annorlunda jämfört med pist där det behövs någon sorts kraft för att få ner kanterna i snön. Liksom vid ett lager lätt puder ovanpå en hård pist. Någonstans vid litet djupare slask eller snö blir det nog fel att tala om carving.
Som "medskyldig" till ditt vågade val låter det som ljuv musik! En ytterligare bonus som MnO här på Freeride brukar påpeka är att med breda skidor kan även grund lössnö (typ svenska fjäll) upplevas som djupare eftersom man ju flyter mer ovanpå. Nackdelen är ju att den där känslan att åka "i" djupsnön minskar. Även i slask kan det ibland, särskilt när det är brant och man har hjälp av tyngdlagen, vara kul att bränna genom plaskhögarna snarare än över dem.Det var som sagt första gången på mången år som vi åkte offpist, på videon var det ganska tung soldränkt offpist (det var ju i juli månad!).
Dagen innan när snön var nyfallen och det var mulet, hade vi ca 20-25 cm fin nysnö att åka i bredvid pist 3 ner mot Tuxerfernerhaus.
Som sagt helt annorlunda än med de gamla 2 m pinnarna som jag åkte offpist med förr. Dessa skidor svänger ju utan ansträngning i lös snö - en ny upplevelse för mig.
Summa summarum, de breda skidorna är överlägsna pistskidor i lös snö (så klart!) och överlägsna också i uppkörda "fluffiga" pister. I en välpreppad pist är pistskidorna klart bättre, mycket kvickare och har bättre grepp.
Jag är glad att jag inte valde bredare än 99 mm, för QST 99 funkar ju någorlunda bra i pist också - bra allround!![]()
Svarar i min andra tråd litet senare!Som "medskyldig" till ditt vågade val låter det som ljuv musik! En ytterligare bonus som MnO här på Freeride brukar påpeka är att med breda skidor kan även grund lössnö (typ svenska fjäll) upplevas som djupare eftersom man ju flyter mer ovanpå. Nackdelen är ju att den där känslan att åka "i" djupsnön minskar. Även i slask kan det ibland, särskilt när det är brant och man har hjälp av tyngdlagen, vara kul att bränna genom plaskhögarna snarare än över dem.
Kanske ngt för den andra forumtråden men undrar om du kommer att ha dessa som enda skidor vid glaciäråkning (eller t o m vanlig vårskidåkning) i framtiden, eller om du fortfarande tar fram pistskidorna t ex om det är fruset på morgonen. Undrar också litet över vad Mrs PC tyckte om sina QST.
Distelhorn ligger mellan Dom och Nadelhorn i samma kamm.Edit: Distelhorn? Hittar 2804 m och 2830 m runt Saas-tal. Finns det fler?
Nej, men i bilden kan du även skymta Lidl.Guggelnergratt? Skjuter vilt nu….
Bäst jag uppdaterar Schweiz lantmäteri då...Distelhorn ligger mellan Dom och Nadelhorn i samma kamm.
Känner mig som en skadad häst som nu blev nådaskjuten….. : )Nu får det räcka.Gitschen, 2540 m. Rondellen i Flüelen.
Edit: 2513 m är det kanske bara, 2540 m verkar vara en topp utan namn bakom.
Stackars @Kalle_Luzern !Nu får det räcka.Gitschen, 2540 m. Rondellen i Flüelen.
Edit: 2513 m är det kanske bara, 2540 m verkar vara en topp utan namn bakom.