Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Tycker det påminner om Wildseeloder en hel del, men den är det ju inte. Men bara för det så antar jag det är i Österrike.
Så kanske Hammarbybacken? :rolleyes:

Helt rätt vi var på en heliåkning i Alyeska.
Kom ihåg att du haft med en bild därifrån tidigare. ;)

Var är den här bilden tagen?
IMG_1243.JPG

Ovanför Niederrickenbach Dorf, kanske från Bouchserhorn - riktning mot syd/sydväst.
Mycket riktigt Buochserhorn. Står i inhängningen som skyddar gipfelkreuz mot korna... :LOL: Man ser en av vajrarna som säkrar det till höger. Berner alpen i bakgrunden igen, med Eiger, Wetterhorn m.fl. Engelbergertal där nere.

Din tur @PisteCarver

Tackar för det!

Då söker vi namn och höjd på den markerade toppen. Det är ganska mäktiga fallhöjdsmetrar från sjön och upp till toppen.🏔️😲
Och det är inte i Österrike.....;)
Vi får väl se hur länge vår "utvandrade" svensk kan hålla sig så att ni övriga hinner få en chans.;)
1626528230041.png

Väntat länge nog? ;) Är ju en Uri-flagga där till vänster, så Uri-Rotstock, 2929 m måste det ju vara. Chesselfirn framför och Schlieren, 2830 m, till höger om. Fotograferat från Sisikon?

Här från Stoos för två veckor sen med bättre väder och Sisikon nere vid sjön.
IMG_2837.JPG

Väntat länge nog? ;) Är ju en Uri-flagga där till vänster, så Uri-Rotstock, 2929 m måste det ju vara. Chesselfirn framför och Schlieren, 2830 m, till höger om. Fotograferat från Sisikon?

Här från Stoos för två veckor sen med bättre väder och Sisikon nere vid sjön.
Visa bilaga 10909
Uri-Rotstock är ju rätt svar såklart! :)
Betydligt bättre väder på din bild också! Min bild är ju tagen under ett våldsamt ösregn.☔🌧️
Berget är med ca 2500 fhm upp från sjön en imponerande syn.🗻
Detta och den lilla glaciären framför var tänkta som nästa ledtråd.
Det fanns ju annars gott om ledtrådar i bilden också.
Bilden är tagen strax söder om Sisikon innan man kör in i en av alla små tunnlar där.

Din tur @Kalle_Luzern !

Ok, den här var väl inte lättaste jag lagt upp... Till vänster, dolt bakom berget i förgrunden, finns en annan topp i samma massiv som är känd tack vare skidområdet där.

Ja, den var ju lite lurig, men det är väl Chastelhorn som ingår i samma bergskamm som Gemsstock?
Ja, det är det. Något högre än Gemsstock tom. Bilden tagen ovanför Arnisee som ligger ovanför Intschi i Uri. Den snöbeklädda toppen till höger är Pizzo Lucendro som du hade med igår. :cool: Tyckte det var lite väl att ta den som gåta igen, så lät bli. :sneaky: Nere i dalen anar man motorvägen till Gotthardtunneln.

Din tur igen då @PisteCarver

Aha, Pizzo Lucendro från andra hållet.

OK, då kör vi den här bilden och frågar efter namnet på berget (ni slipper höjden :) ).
Ser betydligt lägre ut än Chastelhorn på @Kalle_Luzern 's förra bild, men är faktiskt nästan lika högt.
1626549938495.png

Hemma från dagens utflykt... Kalkwand, 2826m?
Fint väder för toppvandringar i Schweiz igen efter allt regnande?

Visst är det Kalkwand 2826 m.(y)
Nästan samma höjd som Chastelhorn, men Tuxeralpen ser ju helt annorlunda ut än bergen i Zentralschweiz, som är mycket brantare och med dalar som skär djupt ner mellan bergen.
Uri-Rotstock som är under 3000 m men ändå 2500 fhm, jag tror inte ens att det finns ett berg i Österrike som har 2500 fhm.
Finns kanske generellt mer bergsyta som är lämplig för skidterräng i Österrike (finns väl fler liftar och skidorter i Österrike tror jag...)

Din tur igen @Kalle_Luzern !

Hel säkert fler skidområden och liftar i Österrike. Många ställen här där det är för brant helt enkelt...
Jordskredsrisk på nordsidan av Alperna efter allt regn, så fick ta mig lite längre hemifrån idag. Belönades med fint väder och några ok bilder. :cool:
Den här till exempel, känt berg från lite ovanlig vinkel. Namn och höjd?
IMG_2916.JPG

Tackar! Ledtråden "tagen åt nordväst" hjälpte! Tillbaks till skidåkning. Vart är vi på väg i bilden?
DSC_0231.jpg

Hel säkert fler skidområden och liftar i Österrike. Många ställen här där det är för brant helt enkelt...
Kollade upp siffrorna och det var faktiskt inte så stor skillnad som jag trodde.
I Österrike finns det totalt 435 skidområden och 2.573 liftar. I Schweiz finns det 346 skidområden och 1.819 skidliftar.

Tillbaka
Topp