PisteCarver
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
"Kalle-Kobra" är tillbaka!1. Pertisau
2. Feilalm
3. Nej.
Snabbt och rätt såklart!
Över till @Kalle_Luzern !
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
"Kalle-Kobra" är tillbaka!1. Pertisau
2. Feilalm
3. Nej.
Hmmmm, ska jag tolka det som att bilden är tagen i Spanien?Blev lite inspirerad av SP, så här kommer en kanske oväntad bild.Vad heter berget?
Visa bilaga 11058
Bananträd i bilden.Hmmmm, ska jag tolka det som att bilden är tagen i Spanien?![]()
![]()
Bananer, jag ser inga bananer? Och man är ju ingen botanist direkt....Bananträd i bilden.
Om det är Spanien, så är det väl Kanarieöarna.
Odlar man bananer så långt norrut som Spanien?
Kan ju vara i Sydamerika också….![]()
Är inte ”palmen” i bakgrunden med de flikiga bladen ett högvuxet bananträd?Bananer, jag ser inga bananer? Och man är ju ingen botanist direkt....![]()
Palmen till vänster i förgrunden är nog en dadelpalm.Bananer, jag ser inga bananer? Och man är ju ingen botanist direkt....![]()
Kom igen, fortsätt bara, du gör det bra Banane!Nu är det nån annans tur att gissa.![]()
Jajamen, sett från utkanterna av Puerto Banús nära Marbella.La Concha 1215?
Så bra, då tolkade jag ledtråden rätt. Annars hade jag nog letat till dödagar...Jajamen, sett från utkanterna av Puerto Banús nära Marbella.
Ledtråden var alltså spanska solkusten.
Kör på @STORPOTATEN
Pust, äntligen!!Schwarzmönch.
Bilden är tagen från Stechelberg (dalstation till Schilthornbahn).
Vad konstigt att ingen klarade den utan ledtrådar...![]()
Rotadlkopf och 3000 m var svaren jag sökte.Är det den som heter Rotadlkopf måntro? Listad som 3000m på pistkartan, men samtidigt står det att Rotadlliften (den i bild) slutar på 3015 m?!![]()
Ja, verkligen härlig bild och ser ut som riktigt bra skidåkning!Rotadlkopf och 3000 m var svaren jag sökte.
Liften går förbi ”toppen” en liten bit, och det är ingen topp som lutar neråt på baksidan, sluttningen fortsätter svagt uppåt. Eller så mäter de från taket på lifthuset kanske.
Ser väl läckert ut i Stubai?
Terrängen, bergkulissen, utsikten och vidderna är mer imponerande än Hintertux, liftsystemet också bättre - men pistprepareringen är sämre tyvärr. Mycket fler offpist möjligheter i Stubai än Hintertux.
Kör på @Kalle_Luzern !
Ja, en topp nära Adelboden med lite ovanligt namn! Fotograferad från Schilthorn.En läcker bild men inga svar.
Men då tar jag den då - Gsür 2708 m.
Ja, med tanke på namnet skulle man kunna tänka sig att berget ligger i Turkiet kanske?Ja, en topp nära Adelboden med lite ovanligt namn! Fotograferad från Schilthorn.
Din tur igen då @PisteCarver
Jodå, det är toppen på Habicht 3277 m som syns där vid pilspetsen. Jag har haft en tidigare bildgåta där berget syns uppe ifrån skidområdet.Berg eller moln, det är frågan?
Habicht, 3277 m? Länge trodde man i området att det var det högsta berget i Tirol eftersom det är så dominant och syntes ha hög primärfaktor. Nu vet man att det finns flera högre, med Zuckerhütl högst av dem alla (i Tirol alltså).
Ja, förlåt jag som blandad ihop lite när jag läste från några olika källor.Jodå, det är toppen på Habicht 3277 m som syns där vid pilspetsen. Jag har haft en tidigare bildgåta där berget syns uppe ifrån skidområdet.
Och som du skriver så trodde man förr innan man lärde sig mäta berg tekniskt att Habicht var Tyrolens högsta berg.
Det är dock inte Zuckerhütl 3507 m som är högst i Tirol, det är bara högst i Stubaier Alpen. I Ötztaler Alpen (som också ligger i Tirol) finns t ex Wildspitze, Weisskugel, Hintere Schwärze, Hinterer Brochkogel och ytterligare ett 10-tal berg som är högre.
Här nedan en bild från motsatt håll på Habicht som visar hur framträdande berget är i förhållande till omgivningen. När man åker gondolen upp från Fulpmes mot Skizentrum Schlick har man en fin utsikt mot Habicht.
Från Fulpmes-gondolen kan man även se sittliften Gefrorene Wand 3b (Hintertux) där den klättrar uppe på kammen.
Över till @Kalle_Luzern !
Habicht från nordöst.
Nej.Schneehorn?
Ja, det är relativt nära St Moritz. Vattnet från berget jag söker rinner ner i Inn. Så inte Hoch Ducan.Men det är nånstans nära St. Moriz?
Rätt! Var ju iofs bara en fråga om att titta på google maps i 2-3 minuter med de ledtrådarna...Piz Plavna Dadaint
Då sänker jag svårighetsgraden på nästa bildgåta.Nu går jag strax på semester, så nu slipper ni schweiziska bergstoppar ett tag.