Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Då är det väl den här betongkanten man ser, där glaciärbussarna kör ut mot frysta väggen?
1631032100188.png

Kalle och Potätan ni är båda tillräckligt nära för att få rätt, men Kalle var något före.
Betongdetaljen man ser uppe till vänster i min bild är utloppet till Gletscherbus 3 som går de första 50-100 metrarna i ett schakt (röd pil i bilden nedan).
Jag står precis vid det röda krysset och har tagit av mig skidorna för att åka upp med Gletscherbus 3 igen.
När du kommer hit i april nästa år @STORPOTATEN , så kommer du nog att åka mycket här i Hintertux om du söker riktig vintersnö på de högt belägna nordsluttningarna här. Mina två favorit områden i Zillertal är annars Zillertal Arena och Hochzillertal. Det kommer nog att vara knivigt att hitta bra snö i det första området, men för Hochzillertal är mitt tips nordsluttningarna ner mot Hochfügen (se nedersta bilden!).
Här har jag själv åkt offpist-puder en gång i tiden när Hochfügen var ett eget litet skidområde som man bara nådde med bil nerifrån Zillertal.
Hochfügen är dessutom känt för att vara ett "Schneeloch".
Över till @Kalle_Luzern !
1631033477471.png

1631033775726.png

Så är det, tagen med Pizzo Lucendro bakom ryggen. Nedanför dammen går Gotthardpassvägen mot Andermatt. I bakgrunden till vänster syns Chastehorn, sidotopp till Gemsstock.
@STORPOTATEN igen!
Det var dock lite klurigt att hitta ngn bild med den däringa väderkvarnen ... Är de ganska nya eller?

Åter till arkivet..och tre frågeställningar
Vad kallas platsen och var ligger den?
Vad var syftet med platsen initialt?
1631037602230.png

Det var dock lite klurigt att hitta ngn bild med den däringa väderkvarnen ... Är de ganska nya eller?
Ja, jag blev förvånad när jag körde upp, hade inte sett dem förut. Så nyare än 3 år måste de vara. Ger lite perspektiv på hur hög dammen är när man nästan bara ser vingarna sticka upp över kanten!

För många svåra frågor och jag står med matlagningen.
Men, ni har ju varit i Sydamerika en gång och tagit bilder med en kamera med samma "skärpa" och "färgtoning" ;), så jag antar att det är från den resan.
Men man får ju öppna med något, så jag säger Galapagos och att platsen var en signal/meddelande plats för skeppsbrutna.

Vad kallas platsen? Post office bay
Var ligger den? Galapagos, Floreana
Vad var syftet med platsen initialt? Seglare och sjöfolk har lämnat sin post där

Vad kallas platsen? Post office bay
Var ligger den? Galapagos, Floreana
Vad var syftet med platsen initialt? Seglare och sjöfolk har lämnat sin post där
PC hade en mkt bra gissning, men lämnade en del luckor att fylla, som nu fyllts väl av @Bgn !
Postkontoret används för övrigt än idag av turister som vill få meddelanden vidareskickade av andra turister som plockar upp breven där.

Din bild @Bgn

Vi tar en bild från förra veckan, vad heter den närmaste sjön?

1F1E6608-22EE-4745-98F4-BA9E69D4BAC7.jpeg

Senast ändrad:
Nej det är inte Gråsjö. Den jag söker är närmare, större och syns i bilden. (jag räknar inte med de små fjälltjärnarna som ligger mellan mig och sjön.

Det är inte Aursjöen, vi är som Ivo sagt i Skäckerfjällen i Sverige.

Fan! Men kantareller finns nu överallt! Vår fryskåp är nu fullpackad av kräftor och kantareller. Jag måste kasta bort alla mina gös och abborre fileer.

Aj tusan, jag satt och var upptagen i en annan tråd!
Men som sagt från vänster Weisshorn, Dent Blanche och Matterhorn.
Tog ca 60 sec.🤓;)

Edit: Taget från ditt favo-tillhåll Verbier systemet.
Men du har ju aldrig varit i Zermatt!
Måste ligga på "bucket-list"!

Du hann nog inte se mitt "edit"?
Du har ju aldrig varit i Zermatt!
När har en gammal alp-räv som du tänkt åtgärda den felande länken?
Well, faktum är att jag varit i Zermatt en gång i tiden, när jag och syrran sökte jobb under några oktoberdagar. Fanns dock inte så mycket att fota där tyckte jag... 😂
Skämt åt sidan, har för mig att jag lagt upp en bild därifrån, men har tyvärr inte så många bilder. Får se om jag kan skrapa fram någon... 😏

Senast ändrad:
Då tänkte jag bjuda på en vacker alpvy igen.
Eftersom @Kalle_Luzern gillade pin-point gåtan, så provar vi en sådan igen.
Markera på ett Google Earth clip eller en pistkarta var jag står, och dessutom vill jag veta hur många m.ö.h. jag står på.
Närmast vinner!
1631082589718.png

Tillbaka
Topp