Om du har uppfattat mina inlägg som en kritik mot dig så beklagar jag det, så är det verkligen inte menat. Du har det ju fantastiskt med skidområdet utanför husdörren. De flesta veckor är ju inte högsäsong och du kan åka fritt utan köer.
Kritiken gäller Skistar som tyvärr dominerar Skandinavisk alpin skidåkning. Enligt min mening profiterar de i Åre på investeringar som gjordes för årtionden sedan, och suger ut vad som går så länge det går. Åreskutan är Sveriges bästa liftbebyggda skidberg, men systemet är eftersatt, och fokus verkar ligga på fastighetsutveckling snarare än skidutveckling. I brist på konkurrensvärdiga alternativ i närheten så verkar det fungera än så länge. Jag förstår själv inte varför turisterna fortsätter att åka dit på högsäsongsveckorna. Hade Åre legat i Alperna med det turistbädd/liftkapacitetsförhållandet som man har, hade orten stått halvtom.
Att nu modernisera och bygga ut skidsystemet med nya liftar och pister så att det matchar antalet turistbäddar, skulle kosta miljarder. Avskrivningskostnaden på en sådan investering skulle antagligen radera ut Skistars vinst för flera år framåt och det är ju lätt att föreställa sig vad som skulle hända med aktiekursen.
Det är dyrt att bygga moderna liftar, den fantastiska gondolbanan 3S Eisgrat i Stubai, som jag skrivit om tidigare, kostade t ex 700 milj att bygga.
Kanske är problemet med att investera långsiktigt i Åres skidsystem just det att ägaren är börsnoterad. För något är fel, de skidområden jag regelbundet besöker i Österrike, moderniseras hela tiden, och har aldrig tidigare varit så bra som nu.
@farsan56 , du har det ju fantastiskt, njut av det, det är ju bara jul/nyår, vecka 7-9 och påsk (då de flesta av oss övriga är tvungna att åka på skidsemester) som det blir liftkaos.
Gå på gymmet eller besök nya padelhallen de veckorna i stället och åk skidor de övriga veckorna.

Bästa hälsningar från Skåne