Kalle_Luzern
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Bulligt? Grosse Zimtschneckenhorn? 
Alternativt Vorderer Brunnenkogel kanske?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kanelbulleberget?Bulligt? Grosse Zimtschneckenhorn?
Naee... jag är nog en rätt så "mesig" offpist åkare jmf med många här.Droppade du in från klippan inringat med grönt?!![]()
![]()
Har den ett namn eller får jag också namnge ett oupptäckt berg som @STORPOTATEN gjorde?Nu kommer en topp jag "hotade" med för ett bra tag sen. Vad heter den?
Sett namn på minst två olika kartor.Har den ett namn eller får jag också namnge ett oupptäckt berg som @STORPOTATEN gjorde?![]()
Snabbt och lätt med rätt karta.Jag slår till på Pizzo Barbarera 2803 m.
Väldigt sen på bollen här - men jag rekommenderar starkt att fira med förlängning istället (med prusik från säkringsslingan). Du kommer tacka mig när du har ryggsäck på, ännu mer så om det dessutom sitter skidor på säcken!Här tränas det ’alpin’ repfirning för några veckor sen. Men var är här?
Tack för tipset - är nybörjare på repfirning så alla tips är välkomna!Väldigt sen på bollen här - men jag rekommenderar starkt att fira med förlängning istället (med prusik från säkringsslingan). Du kommer tacka mig när du har ryggsäck på, ännu mer så om det dessutom sitter skidor på säcken!![]()
Finns många olika varianter, kan vara värt att testa lite för att se vilken du föredrar! Gör ingenting dumt bara, bästa är att ha med sig nån som "redan kan"Tack för tipset - är nybörjare på repfirning så alla tips är välkomna!
Jo, det låter som ett bra tips. Gick en endagarskurs men behöver träna lite till innan skarpt läge.Finns många olika varianter, kan vara värt att testa lite för att se vilken du föredrar! Gör ingenting dumt bara, bästa är att ha med sig nån som "redan kan"![]()
Nej, fel skidområde.FÅr inte ihop det riktigt... Wiesenalm?
Ja, visst är det Gschösswandhaus.Här lär jag sitta och steka i påsk. Ahorn på andra sidan dalen, och kanske sitter ni då på Gschösswandhaus.?
Och det fina är att det går minst lika bra att sätta sig där efter att man klämt slask en hel dag! Kanske till och med bättre. Men jag kan leva även med kallsnö.Ja, visst är det Gschösswandhaus.
När du efter några dagar har åkt dig trött i Hintertux nordsluttningar och kalla snö nedanför Lärmstange, så kommer du nog att slå dig ner här med en öl handen i den soliga vårvärmen medan snön smälter i rännilar nerför Penken. Nere till höger i bild ser du ju byn där ni kommer att bo.
Den gula Penkenbahn hade jag ju målat om för att det inte skulle bli för lätt.
Då är det över till @STORPOTATEN !
Med tanke på den avlånga packningen på ryggen och bakgrundens utseende, så ser ni ju ut att ha gått helt vilse....?Som sagt är det inte ofta man får med sig frugan på topptur, men här är ett annat tillfälle. I La Plagne.
Vad heter det ståtliga fallet man knatar/åker (beroende på snötillgång) förbi på nedvägen på denna tur?
Py heter bäcken och själva fallet heter således Cascade du Py. Om man ska vara petig. Och det skall man ju.Lurigt, lurigt... trodde att det var en större damm nere till vänster i bilden, nu ser jag hur liten den är!
Oj oj vad fint det är i La Plagne!Nu känner jag mig som Gösta Ekman i sketchen om Aftonbladet eller Expressen...
Py? (Cascade du Py, Champagny-en-Vanoise)
Hmmm....nu blir jag osäker....var vi vilse? Kan det ha varit Verbier....Med tanke på den avlånga packningen på ryggen och bakgrundens utseende, så ser ni ju ut att ha gått helt vilse....?![]()
Tänkte snarare att ni var ute och vandrade i fel typ av underlag för skidåkning.Hmmm....nu blir jag osäker....var vi vilse? Kan det ha varit Verbier....![]()
Precis @fredw , den detaljen verkar det som @STORPOTATEN missade när han var där.....bäst att passa på i vinter!![]()
Så kan det vara. Men personligen är jag löjligt förtjust i påsken med gott om snö uppe i bergen och sommar i dalen med lukt av gräs och koskit. Oslagbar kombo. Så gympadojjor i ryggan är ett måste.Tänkte snarare att ni var ute och vandrade i fel typ av underlag för skidåkning.
@fredw akta dig för La Plagne om du är rädd om belagen….![]()
Ser fantastiskt fint ut!Så kan det vara. Men personligen är jag löjligt förtjust i påsken med gott om snö uppe i bergen och sommar i dalen med lukt av gräs och koskit. Oslagbar kombo. Så gympadojjor i ryggan är ett måste.
Här är turen från topp till botten med bockar och allt.
Vi går inte riktigt upp mot toppen av Bellecote utan upp på en kam för att där vika höger istället - enligt bild. Hela detta område på bilden, och ytterligare lite, försvinner efter omdragningen av liftar, riktigt tråkigt. Troligtvis Skistar som tagit över driften här...Ser fantastiskt fint ut!
Där hade jag gärna också åkt ner. Tyvärr har vi inga skidåkare i bekantskapskretsen och sådana äventyr ger vi oss inte ut på ensamma.
Alldeles i början där ni klättrar på kammen, är väl upp mot toppen av Bellecôte?
Tycker jag känner igen den vyn mot Grande Casse från en bild du hade i den här tråden alldeles i början i jan/feb.
Var åker ni sedan ner?Vi går inte riktigt upp mot toppen av Bellecote utan upp på en kam för att där vika höger istället - enligt bild. Hela detta område på bilden, och ytterligare lite, försvinner efter omdragningen av liftar, riktigt tråkigt. Troligtvis Skistar som tagit över driften här...
Visa bilaga 13557
Det gick fort… Jag misstänker att du har snabbspolat förbi getterna!! Är du en sån där som läser böcker bakifrån?Ser fantastiskt fint ut!
Kan du inte fixa ”stighundar” som drar oss uppför berget istället?Tror att PC och jag får köpa varsitt paket stighudar (finns billigt på Jula?) och hänga på. Jag gillar också vårskidåkning, mina lårmuskler håller dock inte riktigt med. Fin film (det tycker min bänkgranne på Pågatåget också).
Ser mer ut som stenbockar tycker jag. Ser gems titt som tätt från liften i Engelberg, senast i söndags.Kan du inte fixa ”stighundar” som drar oss uppför berget istället?
Jag blir andfådd av att åka offpist NERFÖR berget på så hög höjd.
Edit: Jag såg getterna (gamsarna).![]()
Camp Cove beach?
Jupp! En av Sydneys nästan hundratalet fantastiska stränder. Denna ligger strax innanför the ”heads”, längst ut i den enorma naturhamn som utgör Sydney Harbour. Som engelsmännen med Captain Cook (och svensken Daniel Solander, Linnés lärljunge) höll på att missa när de först landsteg litet längre söderut.Camp Cove beach?
Fick kökstjänstgöring.....Var åker ni sedan ner?
Det ser på höjdkurvorna rejält brant ut i början på båda hållen om man inte åker ner där ni kom ifrån?
Jag måste ha anslutit i nedre delen av kartan när vi en gång för länge sen (min far och jag!) kom med en grupp från Tignes (Col du Palet??), genom Vanoise och sedan upp via Champagny och La Plagne tebax till Les Arcs. Vackert, förutom kritterna såg vi också marmottes (murmeldjur).Fick kökstjänstgöring.....
Rutten ned ser på ett ungefär ut så här. @Hawk100 har dock svårt att få styr på skidorna, så han kan trilla utanför rutten titt som tätt....
Visa bilaga 13558
Aha, antar att den där fina sänkan som ni åkte i början i filmen, är strax efter den första "knixen".Fick kökstjänstgöring.....
Rutten ned ser på ett ungefär ut så här.
Det gäller ju att han har styr på skidorna när han i Påsk ska åka rutten "Lärmstange Verticale" som du har ritat in till honom tidigare.@Hawk100 har dock svårt att få styr på skidorna, så han kan trilla utanför rutten titt som tätt....![]()